menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mag je een compost vat in de winter

Ga naar meest recente reactie

dendrodan

Dendrodan

Mag je in een compostvat in de winter ook omgooien of is dat uit de boze deze periode?
Heb zo'n vat dat je bij het recyclagecenter kan kopen, maar omdat ik er nu in de winter alveel keukenafval heb bijgedaan vraag ik mij of of ik deze nu ook mag omwoelen ,allee met zo'n stok in peuteren voor verluchting. Zijn de compostwormen dan niet meer vatbaar voor koude?
maandag 3 januari 2011 - 21:11
Polplastron

Polplastron

Zelf doe ik dit niet: het composteringsproces ligt op dit moment toch quasi stil door de koude dus heeft omzetten weinig zin. Bovendien zou de inhoud hierdoor onnodig kunnen afkoelen.

Als binnenkort de temperatuur terug begint te stijgen kan je beter wel meteen omzetten.

Althans zo doe ik het. Misschien hebben anderen andere ervaringen?

Groeten,

Pol
woensdag 5 januari 2011 - 11:06
Esem

Esem

Idd zoals Pol het al geschreven heeft,het heeft geen nut om nu je composvat te gaan omzetten,omdat de temperatuur nog veel te laag is, en er nog geen of nauwelijks activiteit ite bespeuren is in het vat.

Ook de meeste van de bacterieën liggen stil,en alle andere insecten werken op een laag pitje.

Wacht nog een weekje of drie en maak dan de gehele bak leeg en vul deze dan terug.
je zal zien(eigelijk voelen)dat de temeratuur terug de hoogte zal ingaan en vanaf dan de gehele cyclus terug op gang komt.

Gr Eddy,

COMPOST HET ZWARTE GOUD VAN DE TUIN
donderdag 3 maart 2011 - 23:32
Polplastron

Polplastron

Hier is de compost al voor de eerste keer omgezet ondertussen en ik schrok er weeral van hoe goed het een en ander al vergaan was! Overigens was het materiaal heel goed opgewarmd en was er heel wat leven te bespeuren (o.a. een muizennestje ). Ik heb het omzetten echter wel gedaan op een van die mooie zonnige dagen die we een tijdje geleden hadden hoor!

Groeten,

Pol
vrijdag 4 maart 2011 - 08:49
Esem

Esem

Moeilijk om volgen Pol.
Eerst schrijf je dat je het zelf niet doet en nu schrijf je dat je het al gedaan hebt??

In ieder geval heeft het nu geen nut om je compost te gaan omzetten.
Zoals ik al geschreven heb, wacht nog enkele weken totdat de temperatuur de hoogte in gaat.

gr Eddy,
vrijdag 4 maart 2011 - 10:40
Polplastron

Polplastron

Haha! Nee het eerste antwoord is van twee maanden geleden. Het omzetten heb ik nog maar eergisteren gedaan. Ondertussen is de temperatuur immers al wat gestegen.

Eigenlijk heb ik hem ook (stiekem) alleen maar omgezet ten dele uit nieuwsgierigheid en ten dele omdat er een hele hoop groenteafval bovenop lag dat ik wilde inwerken.

Optimaal is het inderdaad om nog even te wachten. Maar ja, de eerste zon in combinatie met jeukende tuinvingers ... Wat doe je eraan?

Groeten,

Pol
vrijdag 4 maart 2011 - 11:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon