menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Compostere

Ga naar meest recente reactie

Jefke12

Jefke12

gegroet allen,


Ik zit al een tijdje met de volgende vraag: waarom mag je gekookt voedsel niet op de mesthoop kappen?

Bv overschot van gekookte aardappelen of gekookte stukken groenten die je niet opeet.

Ik zie niet in waarom zoiets niet op de composthoop zou mogen.

De enige reden die ik gevonden heb, is dat in gekookt voedsel het composteerproces al in gang gezet is... lijkt me nogal een onozele reden aangezien je toch wil gaan composteren...

Iemand een ander idee?

vrijdag 8 januari 2010 - 19:41
livarno

Livarno

Trekt ongedierte aan..
En gaat volgens mij snel schimmelen?
vrijdag 8 januari 2010 - 20:51
Rita1960

Rita1960

wat te denken van ratten en muizen die de resten (kant en klare maaltijden) ook graag lusten?
nog afgezien van het feit dat gekookte resten niet in/op de composthoop thuis horen. Het fijne weet ik er ook niet van maar dat is wel op te zoeken..

groetjes,

Rita

NB: de gekookte aardappels (als ze zonder zout gekookt zijn) kunnen wel dienen als vogelvoer
vrijdag 8 januari 2010 - 20:57
printemps

Printemps

Overshot van gekookt eten is goe voor de kippen of voor de vuilbak
Dat gaat stinken en trekt ongedierte aan

Rauwe groenten waar vinaigrette,azijn of mayonaise op is mag ook niet op de compost
En de stelling dat bij gekookt voedsel het composteerproces al in gang gezet is klopt van geen kanten want alles is na het koken steriel

mvg
zaterdag 9 januari 2010 - 12:58
Jefke12

Jefke12

Gegroet iedereen,

Eum die redenen lijken me toch vrij zwak allemaal.

Het aantrekken van ongedierte: in elke tuin zit wel ongedierte en het gekookt aandeel is zeer klein tegenover de rest (het zit er ook tussen en onder). Dus de aantrekking lijkt me een rare reden om het niet te gebruiken.

+ het is vooral voor professionele ophalingen dat men erop drukt geen gekookte etensresten mee te geven: lijkt me raar dat ze daar echt van wakker liggen daar het hier over industriele composteringsinstallaties gaat waar het volgens mij niet veel uitmaakt.
==> daarom dat ik dacht dat het eerder een "composteringseigen" reden was (iets dat het proces van composteren tegenhield).

Ik blijf het toch maar iets raars vinden.
Zeker voor mensen die composteren in een bak: daar maakt dat toch weinig uit volgens mij.
zaterdag 9 januari 2010 - 18:35
evadepeva

Evadepeva

Ik ben een beetje via google gaan zoeken, er wordt gezegd dat die resten te vet zijn (?) en ongedierte aantrekken. Ik vermoed dat het dan over vlees/zuivelhoudende etensresten gaat. Gewoon gekookte groente is niet vet. Bij mij belandt er best wel eens iets op de composthoop, tot nu toe heb ik prima compost. Ongedierte (wat dat ook is, ik vermoed ratten en muizen, die wat mij betreft gewoon in ons eco-systeem thuishoren, mits niet te veel) komen ook op rauw eten af (eierschalen, stro, mais etc), bij ons scharrelt er ook wel eens iets rond als de poes slaapt!!
Sowieso is het natuurlijk verstandig niet te veel te koken, dat heeft alleen maar voordelen..
zaterdag 9 januari 2010 - 21:42
Polplastron

Polplastron

Vlees- en visresten trekken inderdaad ongedierte aan en stinken.
Brood gaat ook niet goed op de composthoop omdat het er slecht vergaat.

Eten dat bereid is zonder zouten of extra vetten kunnen naar mijn ervaring perfect op de composthoop, maar dat gaat dan niet om grote hoeveelheden.
We gebruiken immers nogal snel olie, boter en/of zout om de boel wat smakelijker te maken hé!
vrijdag 15 januari 2010 - 17:07
andreash

Andreash

Bij ons gaat werkelijk waar alles (behalve beschimmeld brood of kaas) op de composthoop. Welliswaar heeft het eerst twee weken in een emmer gezeten met daarbij nog EM+A of bokashi. Werkt als een tierelier. Als het daar twee weken in gezeten heeft ruikt het lekker zoetzuur en werk je het dan in de composthoop in dan is het proces van compost maken 3 keer zo snel als gewoon composteren. Ik vermoed dat dat voornamelijk komt doordat de compost bacterien lekker veel stikstof tot hun beschikking krijgen op deze manier. Overigens komen alle andere voedingsmiddelen dan ook in de grond terecht. Dus bijmesten, dat doen we haast nooit op deze manier.

Als je het spul ingraaft in een sleufje en je zet er vervolgens de aardappelen op (3 maanden later) dan heb je de mooiste aardappelen die je je kunt wensen
zondag 17 januari 2010 - 20:58
Polplastron

Polplastron

Ik stel me toch vragen bij die EM+A of Bokashi-toestanden hoor! Waarom dingen toevoegen als de natuur je alles geeft wat je nodig hebt om te composteren?!?! 't Kost enkel geld en moeite, maar dat is mijn mening.

Groeten,

Pol
maandag 18 januari 2010 - 20:00
andreash

Andreash

Wat het extra geld betreft, dat valt reuze mee. Ik heb 25 kilo tarwe zemelen gekocht die ik heb omgezet in bokashi (voor in de emmer). Daar kan ik de komende jaren wel weer mee vooruit denk ik zo. En die EM+A gebruik ik niet alleen voor op de planten hoor. Ik drink het zelf ook en poets er regelmatig m'n tanden mee. Heerlijk fris Hoef geen Yacult meer te kopen, scheelt weer een hoop plastic verpakkingen. En ik heb liever dat mijn tuin baat heeft bij mijn overtollige eten dan de vuilverbrander.
maandag 18 januari 2010 - 20:51
Polplastron

Polplastron

Ik heb daar kippen voor en i.p.v. Yacult eet ik eens een eitje!
maandag 18 januari 2010 - 21:25
andreash

Andreash

Tja, als je kippen hebt is het natuurlijk makkelijker inderdaad. Maar jah, mijn bijen die hebben het niet zo op een handje gekookte rijst
maandag 18 januari 2010 - 21:58
Polplastron

Polplastron

Misschien kunnen we een beetje honing ruilen tegen een paar eitjes!?!
Leuke hobby overigens; bijen. Je hebt er alleen heel wat werk aan vermoed ik!
maandag 18 januari 2010 - 22:35
andreash

Andreash

Tot half april heb ik niks te doen. Mag ik er niet eens in kijken of het nog goed gaat allemaal. Wel luisteren maar met al die rotvogels in de tuin lukt dat ook niet echt goed

En jah, ik heb vooralsnog twee kasten staan dus dan is het nog te overzien allemaal. Vooral in de zwermtijd kan het druk worden. Dan moet je er wel even bovenop zitten. Figuurlijk dan, anders steken ze je broek aan je kont vast
maandag 18 januari 2010 - 22:40
evadepeva

Evadepeva

Leuk!
Ik heb er goede herinneringen aan; mijn opa was imker. Heerlijk!! Als hij ging 'slingeren' even met je vinger onder die straal honing door! En die geur van honing en was..... We speelden altijd veel in zijn tuin, ik kan me niet herinneren ooit gestoken te zijn trouwens.
Hoeveel werk heb je er ongeveer aan? In het hoogseizoen? Is het te doen in een woonwijk? Of ben je dan tot overlast? EIgenlijk is dit heel erg off-topic..
dinsdag 19 januari 2010 - 11:09
andreash

Andreash

off-topic is geen probleem toch?? Zolang maar duidelijk is dat het off-topic is.

Voor het houden van bijen in woonwijken moet je de zgn APV raadplegen. De Algemene Plaatselijke Verordening van je dorp/stad. Daarin staat bijvoorbeeld dat je wel bijen mag houden maar dat ze minimaal 30 meter van bewoonde gebrouwen of de openbare weg moeten staan. Tenzij je voor een afscheiding zorgt die tenminste 2 meter hoog is waardoor de bijen op die hoogte wegvliegen en ook weer terugkomen. Die twee meter is met nadruk gekozen omdat de meeste mensen geen twee meter groot zijn en bijen op die hoogte die plek niet meer zien als hun territorium. Meer dan twee kasten zou ik nooit in een woonwijk neerzetten.
Overigens moet je, voordat je die kasten gaat neerzetten in de buurt gaan kijken of er genoeg te halen is voor de beestjes. Een woonwijk is in die zin beter dan het platte land omdat mensen hun tuinen vol zetten met de de laatste mooi bloeiende planten van het tuincentrum. In tegenstelling tot het platteland (buitengebied) waar monocultuur heeft toegeslagen en het voor de bijen uitziet als een desolate woestijn van mais en/of aardappelen.

Het is overigens altijd aan te raden eerst op een cursus te gaan voordat je daadwerkelijk met bijen aan de gang gaat. Je moet een aantal dingen weten van een bijenvolk zodat je later in het seizoen beter kunt bepalen wat voor handelingen je moet uitvoeren. Het beste is een 10-daagse behandelingsplan maar om de 7 dagen kan ook nog net. Dit ivm het feit dat een koninginnedop er 14 dagen over doet om uit te komen (nieuwe koningin, oude vertrekt, en dan heb je een bijenzwerm (de grootste van dat jaar)(en dat wil je niet in een woonwijk)). Ook moet je aan varroabehandeling doen en van dat soort zaken.....

Hoe lang je ermee bezig bent.... 1 kast 'n uur in de week, denk ik zo. Maar let wel, als je eenmaal gestoken bent door het bijenvirus dan ben je er nog niet vanaf, weet ik uit ervaring. En daarnaast kun je er natuurlijk ook nog eens alergisch voor zijn. Dat was bij mij ook het geval maar gelukkig hebben ze daar een prima behandeling voor (duurt wel 3 tot 5 jaar, maar je moet er wat voor over hebben).

Tot zover off-topic....
dinsdag 19 januari 2010 - 11:19
tun

Tun

i like off-topic

waarom heb je zoveel werk aan bijen?
ik heb al gehoord over een soort bijenziekte dat vrij catastrofaal kan worden, maar in het wild kan een organisme zich toch het best verdedigen dus waarom laat je ze niet gewoon hun gang gaan?
zondag 8 december 2013 - 22:59
Jefke12

Jefke12

Bij ons gaat werkelijk waar alles (behalve beschimmeld brood of kaas) op de composthoop. Welliswaar heeft het eerst twee weken in een emmer gezeten met daarbij nog EM+A of bokashi. Werkt als een tierelier. Als het daar twee weken in gezeten heeft ruikt het lekker zoetzuur en werk je het dan in de composthoop in dan is het proces van compost maken 3 keer zo snel als gewoon composteren. Ik vermoed dat dat voornamelijk komt doordat de compost bacterien lekker veel stikstof tot hun beschikking krijgen op deze manier. Overigens komen alle andere voedingsmiddelen dan ook in de grond terecht. Dus bijmesten, dat doen we haast nooit op deze manier.

Als je het spul ingraaft in een sleufje en je zet er vervolgens de aardappelen op (3 maanden later) dan heb je de mooiste aardappelen die je je kunt wensen

Waarom je geen beschimmeld voedsel erop zou gooien is me een raadsel!
Die schimmel is al bezig met alles af te breken en zal zeker geen probleem vormen voor je composthoop, waar uiteindelijk alles ook door bacteriën en schimmels afgebroken wordt.
maandag 9 december 2013 - 21:04
Polplastron

Polplastron

Brood zou schijnbaar slecht composteren of zelfs het composteerproces vertragen. In praktijk belandt er hier al dan niet per ongeluk wel eens een boterham op de compost en daar heb ik nog nooit last mee gehad. Maar ik kan me voorstellen dat veel weer afhangt van de hoeveelheden hé!
dinsdag 10 december 2013 - 08:26
Jefke12

Jefke12

Dat kan best ja, als je kilos brood erop smijt....
Hetzelfde met citrusvruchten: mag je er zogezegd ook niet opgooien... Ik doe dat al jaren, verteert heel goed...
Natuurlijk moet je er geen kilos tegelijk opggooien!

Al die "regels" zijn eigenlijk met een korrel (dikke) zout te nemen.
dinsdag 10 december 2013 - 09:19
sunjet

Sunjet

ik heb geen problemen met etensresten op compost hoop
ik goei het er dagelijk op en ongedierte soms een muisje kan geen kwaad
ik zet composthoop 2 maal per jaar om en kalk ertussen
dit jaar heb mooie goede grond gehad er van ik heb compost in de tuin verspreid
groeten sunjet
zondag 26 januari 2014 - 19:31
Polplastron

Polplastron

Het gebruik van kalk op de composthoop is volgens mij wel wat achterhaald: het versnelt het composteren niet en gewone compost is in de meeste gevallen redelijk neutraal van PH-waarde.

Groeten,

Pol
maandag 27 januari 2014 - 08:54
Jefke12

Jefke12

Kalk is inderdaad ook niet echt nodig.

Eigenlijk moet je niks speciaals toevoegen als je gewoon op een normale manier composteert: fruit en groentenafval mengen met droger materiaal/dikker materiaal etc.

zaterdag 1 februari 2014 - 21:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon