menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rupsen biologisch bestrijden

Ga naar meest recente reactie

Terrence

Terrence

weet iemand hoe je rupsen het beste kan biologisch kan bestrijden
en een beetje algemene informatie over rupsen
zaterdag 7 november 2009 - 14:49
printemps

Printemps

Op kolen duw ik ze gewoon plat
En dan met de gieter erover,dat de smurrie weg is

Naart schijnt als je takjes bieslook op uw kool legt (alle dagen verse) zouden ze er niet komen opzitten



En ook geen vlinders zonder rupsen vrees ik



mvg
zaterdag 7 november 2009 - 14:55
Terrence

Terrence

ik bedoel ze niet doden
maar dat ze weg blijven van die plant
zaterdag 7 november 2009 - 16:16
Polplastron

Polplastron

Op welke planten heb je er last van en hoe erg is die last?

Ik laat hier op mijn planten (vooral rozen) de rupsen gewoon hun gang gaan. Ze worden binnen de kortste keren opgegeten door vogels en andere.

Om rupsen af te leiden van je planten kan je best zorgen voor een afwisselende beplanting. Ik zaai tussen mijn groenten bijvoorbeeld Tagetes. Die leidt heel wat beestjes "om de tuin"!
zaterdag 7 november 2009 - 19:14
Elrike

Elrike

Rupsen haal ik handmatig weg, vorig jaar had ik er niets aan gedaan en had ik maar liefst 1,5 appel aan de boom.
Dit jaar een lijmband om de boom gehad(gewoon plakband omgekeerd)
En vanaf dat ik ze ontdekt had bijna dagelijks ze eruit gehaald.
Dit heeft ervoor gezorgs dat ik zoveel kleine appeltjes kreeg dat ik 3/4e ertussenuit heb moeten halen en uiteindelijk ruim 60 moie rode heerlijke appels oogste van een nog jong boompje.
maandag 23 november 2009 - 00:04
Polplastron

Polplastron

Eten rupsen dan appels? Of wat bedoel je Elrike?
woensdag 25 november 2009 - 19:59
printemps

Printemps

Er zijn rupsen die de appels komen opeten
Ze verstoppen zich tussen blad en appel en dan zie je ze niet zitten

De bladeren rond de appel al wat wegdoen helpt en beetje tegen de vraat

mvg
donderdag 26 november 2009 - 16:02
verbena46

Verbena46

De rups van het insekt (vlinder) "Cydia pomonella" kan schade aanbrengen aan de vruchten van appel,peer en noot.

donderdag 26 november 2009 - 17:26
depauws

Depauws

Verbena.
De rups van de Cydia pomonella oftewel fruitmot kan bestreden worden met Carpovirusime, dat is een biologisch middel, eigenlijk een schimmel die zich ontwikkeld in de maag van het dierte.
Eerst goed de gebruiksaanwjzing lezen en de levenscyclus van het insect leren kennen.
Resultaat van de behandeling is erg goed meer. Bij mji was de aantasting veel lager na 1 seizoen behandelen, het volgende jaar is er ook nog resultaat omdat er minder motten overwinterd zijn.

Groeten
Silvain
donderdag 26 november 2009 - 18:56
Elrike

Elrike

Nou als ik vorig jaar nauwelijks appel had dan lijkt het me dat ze wel appels eten, of de kleine beginnende appeltjes, of zelfs de bloesem.
Op mijn witte bes ontdekte ik ook rupsen, echt mini formaat rupsjes, helaas te laat en omdat ze zo klein waren heb ik daar helemaal niets meer aan gedaan.
vrijdag 27 november 2009 - 14:45
depauws

Depauws

Elrike
De fruitmot eet alleen gaten in grotere appels. het aantal appels wordt niet beinvloed.
De aangevreten appels hebben allemaal een gaatje en worden nood-rijp.
Als de bloemen en kleine appels verdwijnen dan is er iets anders aan de hand.
Groeten
Silvain
zaterdag 28 november 2009 - 08:56
Elrike

Elrike

Wat zou het dan anders kunnen zijn depauws?

Want nu ik een lijmband heb gehad en intensief elk rupsje eruit heb gehaald had ik wel een opvallend grote oogst aan een boompje die er schijnbaar zelf nogal moeite mee had(die is nu ook compleet uitgeput voor volgend jaar)
dinsdag 1 december 2009 - 16:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon