menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mag je hier ook fotos plaatsen

Ga naar meest recente reactie

livarno

Livarno

Wou mijn nieuwe compostbak even laten zien. En vind deze foto niet zo passen bij de rubriek "foto's van mijn tuin/plant".

Nu maar hopen dat de compost net zo mooi wordt als de compostbak

Biologisch Tuinieren

zaterdag 31 oktober 2009 - 19:19
livarno

Livarno

Ja zo redeneerde ik ook. Composteren is toch heel milieuvriendelijk?

En ja zelf gemaakt...nou ja ...zelf... ik heb geholpen ...met planken op maat zagen. Hij is in elkaar geschroefd (en ontworpen) door mijn vriend
zondag 1 november 2009 - 18:15
livarno

Livarno

Yep, mijn (onze) honden. Twee (schatten van) boerboelen, de oudste heet BamBam en is bijna 2 jaar. De pup, Brooklyn, is nu 5 maand, maar op deze foto nog jonger hoor denk 3 maand ongeveer.

Groetjes
Anja
maandag 2 november 2009 - 07:58
Matabish

Matabish

Hi Livarno, ik wil toch eventjes mijn bewondering uitdrukken voor je prachtige compostbak!
En voor je mooie, lieve vriendjes!

Groetjes,
Matabish.
maandag 2 november 2009 - 13:34
livarno

Livarno

Dankje Matabish!

Ziet er wel tof uit he? C-bak staat aan de rand van mijn moestuin.

En ja...ben dol op mijn boelies

maandag 2 november 2009 - 15:36
Polplastron

Polplastron

Mooi gemaakt! Ik zie wel één nadeel: je kan de voorkant niet in hoogte laten variëren. Dat maakt het omzetten en leegmaken een beetje moeilijker. Makkelijker is het als je aan de voorkant losse planken maakt die je ertussen kunt schuiven ... 't Is maar een tip!
maandag 2 november 2009 - 16:24
livarno

Livarno

Klopt ... hij heeft deurtjes Zie foto.

Dacht dat dat ook wel handig zou werken ... zo omscheppen van de een in de ander. Maar ik kan idd niet in hoogte varieren... dus als de hoop hoger wordt Maar moet het gewoon uitproberen.. en als het echt onhandig blijkt......mmmm... kijk ik m'n lief nog eens smekend aan.....

Biologisch Tuinieren

maandag 2 november 2009 - 18:18
Gerbra

Gerbra

Hoi Anja

[afbeelding verwijderd niet-https]

hier op het leerzame en gezellige forum.

Dit is een hele mooie compostbak. Je moet het gewoon even ondervinden of het zo werkt.En anders heb je het gauw genoeg anders gemaakt.( je vriend)

Ook een hele mooie foto van je hondjes.

Succes ermee. Gr. Lucia.
maandag 2 november 2009 - 21:31
evadepeva

Evadepeva

Het lijkt me wel handig hoor!!
Ik ben zeer benieuwd naar je bevindingen..
Ik vind composteren echt leuk!! Al de rommel die later zo nuttig is, mooi!
De kinderen vinden het ook altijd leuk als we bezig zijn, die kunnen dan wormen vangen!
dinsdag 3 november 2009 - 09:31
Polplastron

Polplastron

Voor zover ik het kan zien heeft de bak deurtjes?
Ook best makkelijk toch?

Ik heb met deurtjes geen ervaring, maar ik vrees toch dat wanneer je de deurtjes van een volle bak opent er een heel deel uit gaat donderen. 't Was ook geen kritiek hoor, enkel een goedgemeende tip. Ik heb hier zelf ook al wat aangeknoeid met mijn eigen bouwsels, vandaar ...!
zaterdag 7 november 2009 - 19:17
livarno

Livarno

Polpastron,
Zou best kunnen hoor dat dit wat onhandig is als de stapel hoger wordt. Ik probeer het gewoon uit. En wil het niet dan moeten we het weer aanpassen. En zie je antwoord echt niet als vervelende kritiek hoor, maar als welkome advies!

Marianne,
Eens!
Zo zie je maar weer...gewwon proberen en aanpassen waar nodig

Gr Anja
zondag 8 november 2009 - 09:32
Polplastron

Polplastron

Hoe hoog is je bak eigenlijk? Ik heb gisteren hier een experiment gedaan en een paar planken tegelijk uit de front van mijn compostvak gehaald. Het resultaat was zoals voorzien dat er heel wat compost zomaar uitdonderde. Tot een hoogte van zo'n 30cm ging het wel heel goed, daarna begon het stilletjes aan instabiel te worden.

Misschien kan je zelf eens experimenteren, laat eens iets weten!

P.S.: Welk hout heeft je "lief" gebruikt om deze, toch wel mooie, bak te maken?
maandag 9 november 2009 - 13:15
livarno

Livarno

Wat ik me zo herinner is dat we de palen 1.50m boven de grond hebben gezet (lxb is 2mx1m). Heb er dit weekend redelijk wat blad opgegooid en wat stro (uit het konijnenhok) en groente uit de tuin. Daarna met een hooivork wat opgeschut en gemengd. De hoop is nu ongeveer zo hoog als de onderste vaste planken. Omdat de planken onderin vastzitten kan ik het daar helemaal uitspreiden tegen de wanden. Maar bovenin wordt dat lastiger denk ik, vanwege de deurtjes. dan zal ik het meer op een hoop moeten gooien, zodat het er niet uitkiepert als ik de deurtjes open. Dit is denk ik ook wat jij bedoelt. Ik kan het dan wel wat tegen de achterwand en zijkanten gooien.

Wij hebben hout gebruikt wat er nog lag van een schutting (van vorige bewoners) die we hebben afgebroken. Een soort geimpregneerd hout. Weet niet precies wat. Hoezo?

maandag 9 november 2009 - 14:29
Polplastron

Polplastron

Wij hebben hout gebruikt wat er nog lag van een schutting (van vorige bewoners) die we hebben afgebroken. Een soort geimpregneerd hout. Weet niet precies wat. Hoezo?


Gewoon uit interesse. Ik ben zelf ook ooit met geïmpregneerd hout begonnen, maar na een jaar of twee was dat rot door de hoge vochtigheid en de temperaturen in de hoop. Nu heb ik een drievoudige bak uit een soort bankirai. 't Is wel wat duurder, maar tot nu toe heb ik nog geen rot of zo ontdekt.

Pas goed op met je rug als je je compost omzet. Ik ben zelf rugpatient en weet dus uit ervaring heel goed wat je best NIET doet! Je compost omzetten door met je riek of spitvork van boven uit (dus zonder de voorkant te openen) in de bak te scheppen, maakt je rug echt wel kapot! De beste houding is om steeds je riek/spitvork bijna horizontaal te kunnen houden en zelf een beetje door je knieën te gaan. Vandaar dat ik nu bakken met verstelbare front heb, zie je.

2m x 1m x 1,5m is toch de afmeting van de twee bakken samen hoop ik? De mijne zijn elk afzonderlijk 1m x 1m x 1m en dat zo drie keer. In mijn middelgrote tuin kom ik daar normaal gezien mee toe, maar ik "krijg" ook geregeld nog wat afval van de buren.

Je zal er versteld van staan hoe snel je bak vol gaat zitten en hoe snel het compost wordt! 't Is bijna een hobby appart!

P.S.: ik merk net dat het slotje op de deuren er eentje is dat meteen de twee deuren tegelijk afsluit of opent. Dat zou ik echt wel veranderen nu het nog kan. Het is echt veel interessanter dat je één deur gesloten kan houden terwijl je de compost uit de open bak er naar overzet. Anders zal je veel te secuur te werk moeten gaan en neem van mij aan; dat hou je niet vol als je één kuub compost aan het omzetten bent!
maandag 9 november 2009 - 14:47
livarno

Livarno

Dacht dat je bedoelde dat er misschien van dat impregneerspul in het compost gaat zitten en dat het dan niet goed meer is voor de tuin. Maar dat is dus niet zo. Heb daar ook niet bij stil gestaan eigenlijk. Het rotten...tja... zou kunnen...dacht juist door geimpregneerde planken te gebruiken dat het minder snel rot. Maar als het bij jou maar twee jaar heeft gehouden....nah zal blijken dan..

2x1x1,5 is idd van twee bakken..klopt.

Heb een redelijke rug...ik doe aan paardrijden en volgens mij krijg je daar sterke rugspieren van....dat scheelt. Maar gisteren aan het spitten geweest.... heb nu toch wel wat spierpijn. Maar zal je tips onthouden voor het omscheppen

Ik ben echt heel benieuwd hoe snel het zal gaan.... wil er wel wat fotos van maken... zodat ik ze naast elkaar kan leggen en het verschil zie in de loop der tijd.

Ow...dat slotje kan wel 1 deur dichthouden hoor. Je kan het zo op de foto niet zo goed zien , maar een kant is wat afgesleten/ afgezaagd. De andere kant niet. Aan de afgezaagde kant kan de deur op en de andere blijft dan dicht.
maandag 9 november 2009 - 14:54
Polplastron

Polplastron

Mijn rugspieren zijn ook best goed, 't zijn de werveltjes die het begeven!
maandag 9 november 2009 - 15:24
livarno

Livarno

mm.. niet leuk... zeker niet als je van tuinieren houdt
maandag 9 november 2009 - 15:32
Polplastron

Polplastron

Valt wel mee hoor: ik ben er al achtergekomen dat veel afwisseling in het werk helpt. Compost omzetten doet zelfs deugd aan m'n rug (eigenaardig hé) en soms kan de beweging van het wieden ook therapeutisch werken ...! Alleen lange tijd hetzelfde doen, grasmaaien en snoeien is ontzettend pijnlijk! Je leert er wel mee leven!
maandag 9 november 2009 - 18:44
andreash

Andreash

@Polplastron

Misschien heb je het al gezien hier op het forum. Een grenilette. Daarmee kun je (heb ik vandaag gemerkt) ook prima compost omzetten. Of in ieder geval verluchten.

Kijk maar eens of je er eentje kunt bemachtigen. Het werkt echt prachtig.

Heb zelf een compostbak van 3 palletten gemaakt. Werkt als een speer en als het rot is, haal ik een nieuw pallet en spijker het er tegenaan. De voorkant kan ik met een stel oude vloerplanken hoger of lager maken en als ik dan de spitvork erin steek dan kan ik die gebruiken als steunpunt en m'n eigen gewicht laten meerwerken om een hele vork los te maken.

Anyway, een emmertje bokashi bij de inhoud van de composthoop doet ook wonderen!! Daar gaat het minstens 'n halve keer zo snel van, het composteren
zondag 22 november 2009 - 22:14
Polplastron

Polplastron

Bedankt Andreash voor de tip, maar de beweging met de riek doet mij net goed in m'n rug! 't Is blijkbaar een goede beweging voor me (al verklaart de kinesist me voor gek!)

Hoe snel gaat het composteren bij jou dan met die "bokashi"?
woensdag 25 november 2009 - 19:58
Mandy

Mandy

Mooi stel kompostbakken, Anja. Ze zullen volgend jaar wel lekker gauw volzitten, dat gaat zo snel, maar als het lekker warm is van binnen blijft het ook allemaal wel weer snel ineen zakken.
Ik heb zelf een plastic bak van 520 liter, bevalt goed, wordt erg warm, in de zomer was het 70 graden binnenin.... en ik heb ook 2 houten bakken, die heb ik op 2 houten pallets gezet zodat er ook wat wind onderdoor kan waaien..... Die zijn nu ook vol........ Ik heb afneembare planken, die je er zo uitschuift. Is erg makkelijk bij het omzetten. Ik gooi er ook af en toe wat stalmest op, lekker al die rode wurmen erin..... gaat het nog sneller.....
vrijdag 4 december 2009 - 00:38
livarno

Livarno

He Mandy,
Ik heb mijn compostbak zoals t er nu uitziet (na ruim een maand) net in een nieuw topic geplaatst. Ben wel benieuwd wat 'ervaren composteerders' er van vinden.

Gr
Anja
zaterdag 5 december 2009 - 20:13
ev121a

Ev121a


kjgffd [kleur

het is nu een tijd om plannen te maken voor het voorjaar en
te beginnen met zaaien thuis en in de kas.
de raapstelen , knoflook, sla gezaaid ,en de vaste planten in pot
gezet in de koude kas.
Voor het volgend jaar de eerste sla thuis gezaaid die ik nu in pot
moet gaan zetten.
Naar 2 weken naar de moestuin geweest en in de kas was er niet
veel bevroren daar had ik kranten over de sla en over de planten
gelagd.
Buiten was de winter bloemkool, herfstprei bevroren.


Hier een foto van vorig jaar in de kas april .

Biologisch Tuinieren

zondag 27 december 2009 - 17:08
livarno

Livarno

Is wel erg handig als je een kas hebt. Dan kun je bijna het hele jaar door groente kweken.

Maar goed, met een koude bak kan binnenkort ook al weer begonnen worden.
zondag 27 december 2009 - 18:30
annd6

Annd6

Mooie bak Anja!
En een boel leuke tips ook!

Ann
zondag 17 januari 2010 - 14:39
ev121a

Ev121a



Hier een foto van de moestuin in oktober 2008 die wij begonnen zijn
op een volkstuin.
Eerst goed schoon gemaakt maar dat hadden we er wel voor over.
het was een mooi perceel, overgenomen van iemand die er mee
ging stoppen alleen was er heel veel onkruid dat we moesten ruimen.


addie

Biologisch Tuinieren

woensdag 20 januari 2010 - 16:45
ev121a

Ev121a




Hier een foto van het tuinhuisje en de kas

Biologisch Tuinieren

woensdag 20 januari 2010 - 16:47
Mandy

Mandy

Dat is inderdaad een mooi stukje volkstuin, Addie.
Heerlijk met zo'n kas erbij en ook nog een tuinhuisje, handig voor je gereedschap en om even een kop thee/koffie te zetten....... een bankje staat er ook al, zie ik.
Wat ga je dit jaar allemaal verbouwen?

Heb je ook een compostbak?


.
woensdag 20 januari 2010 - 16:57
ev121a

Ev121a



ja ik ben nu een jaar verder en we hebben een goed oogst jaar
gehad de kas heeft tomaten, uien , paprika. komkommer opgebracht
Buiten de moestuin ook en de fruit tuin, en een stuk bloemen tuin.


We hebben er wel veel werk aan besteed maar voor een hobby
is dat niet erg.


addie

woensdag 20 januari 2010 - 17:10
livarno

Livarno

Mooie tuin Addie,
Ik zie een nr 47 staan op de eerste foto, ...betekent dat dat er 47 of meer percelen zijn? Is het zomers erg druk ..bedoel veel medetuiniers... neem aan dat iedereen rond maart april wel bezig wil in de tuin

Lijkt me ideaal zo'n kas! Ik ga dit jaar ook paprika's en tomaten proberen te telen, maar moet het wel buiten doen. Ben benieuwd of het gaat lukken.

woensdag 20 januari 2010 - 18:27
Mandy

Mandy

Als het een goede zomer wil worden kan je heel goed tomaten buiten kweken. Vorig jaar had ik een 40 tal zaadjes in een potje gestopt ( in de hoop dat er een enkele zou opkomen) en ja ze kwamen allemaal op dus ik had een gigantische hoeveelheid planten. Daarna overzetten in grotere potten, voedsel geven regelmatig, en toen de tuin in. Resultaat: Elke dag tomaten oogsten-- veel te veel om op te eten natuurlijk-- dus in stukjes gesneden, kort gekookt en de vriezer in voor de pasta bv-, haha...

Dus het gaat prima, denk dat het wel een beetje van de soort afhangt en natuurlijk van het weer- enne ... er werd mij verteld dat je tomaten NOOIT maar dan ook NOOIT water op hun kop moet geven
schijnt altijd op de bodem te moeten

en een beetje ruimte tussen de planten is ook nodig........
woensdag 20 januari 2010 - 18:54
livarno

Livarno

Bedankt voor de tips Mandy.

Ik heb bij het kiezen van een tomatenras er op gelet dat het een geschikte soort voor buiten is. Heb 'Red alert' en Tiny tim. Verder 2 soorten paprika Scentesi Piacos en Schoko spitz.

Wat is een 'beetje' ruimte? 50 cm?
woensdag 20 januari 2010 - 19:18
Mandy

Mandy

Afstand is waarschijnlijk ook afhankelijk van het soort dat je hebt.
Vorig jaar had ik voor de meeste plantjes 50X80 cm gedaan. Dus 50 cm op de rij en 80 cm tussen de rijen. Dat ging erg goed.....

Red alert en Tiny Tim zijn allebei laaggroeiende toch? worden ongeveer 30 cm hoog?
Ik weet niet echt hoe breed deze gaan worden......

Ik had allemaal behoorlijke grote vorig jaar, een cm 80....die hadden echt ruimte nodig...
woensdag 20 januari 2010 - 19:25
Matabish

Matabish

Als tomatenplanten nat worden krijgen ze makkelijk schimmelziektes.
Ze moeten dus vlug kunnen drogen als het geregend heeft en dus moet er genoeg ruimte tussen de planten zijn
opdat de lucht (wind) er makkelijk door zou kunnen.
Op de zaadzakjes staat vast wel aangegeven hoe hoog en hoe breed de plant wordt. Plant ze dus zó ver uiteen dat ze elkaar niet echt raken.
Óf je geeft ze een 'afdakje' zodat ze niet rechtstreeks beregend worden!

Ik was mijn tomaten, haal de kroontjes eruit en vries ze dan per 4/5 in.
Op het ogenblik van gebruik hou ik ze eventjes onder lauw water.
Hierdoor pellen ze dan heel makkelijk en zijn zó klaar voor saus of soep.
Op deze manier heb ik veel minder werk ineens.

Hartelijke groetjes, Matabish.
woensdag 20 januari 2010 - 19:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon