menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe herderstasje bestrijden

Ga naar meest recente reactie

detuinkabouter

Detuinkabouter

Beste tuinvrienden,

Ik zit in mijn gazon dat nu ongeveer 2,5 maand oud is met heel veel herderstasje.
Is er een ecologische manier om dit te bestrijden.
Ergens op het internet heb ik gelezen dat dit met kalk te strooien zou kunnen bestreden worden, maar ik wou dat toch even checken met jullie ervaring.
Ook denk ik dat nu de periode door is om kalk te strooien of zie ik dat fout?
Anders andere (niet ecologische) voorstellen om dit onkruid te lijf te gaan.
Maaien help bij mij echt niet. Dat heb ik al geprobeerd en ik heb dit en andere vooral laaggroeiende onkruiden die blijven de kop opsteken.

Bedankt
maandag 22 juni 2009 - 22:36
corrielat

Corrielat

Tuinkaouter,

bedoel je deze?

[afbeelding verwijderd niet-https]

Ik haal die met een lang mes weg,

zorg er voor dat je de wortel goed meeneemt,
blijf volhouden!!!

Ik verdom het om een gifspuit te pakken,

en.............het werkt zeer ontspannend om op deze manier de strijd van de natuur te winnen,

wist je trouwens, wat wij als onkruid bestempelen, eigenlijk vaak gemaakt is om geneeskrachtige kruiden van te maken

maandag 22 juni 2009 - 23:12
Polplastron

Polplastron

Inderdaad: gewoon manueel verwijderen.

Nu zal het herderstasje toch ook na een tijd vanzelf verdwijnen hoor. 't Is een eenjarige plant. Als jij het gras afmaait, neem je vanzelf de bloemen mee zodat er geen zaad gevormd wordt. De plant zelf geeft het over een aantal maanden weer vanzelf op!
dinsdag 23 juni 2009 - 10:16
detuinkabouter

Detuinkabouter

corrielat,

Ja je foto stemt overeen met wat ik heb.
Ik ben ook een voorstander van zo ecologisch mogelijk bestrijden.
Maar ik heb een aantal beperkingen waar ik moet mee zien om te gaan.
Aangezien ik om den brode moet gaan werken, het ik niet zoveel vrije tijd per dag. En ik heb een groot gazon van ongeveer 20 are. Ik denk dat ik ongeveer 10m2 per uur manueel ('met het aardappel mesje') onkruid vrij kan maken. Ik heb dan 200 uur nodig. Dat betekent dat als ik iedere dag, dagelijks 1 uur wijd aan 'herstasjes-met-de-hand-uitdoen', en er geen meer bijkomen (wat ik toch betwijfel), ik in januari 2010 geen herderstasje meer zal hebben.
Dus die optie kan ik wel toepassen op de ergste stukjes, meer niet voor het volledige gazon. Dus ik weerhoudt wel als ecologisch mogelijkheden: gewoon blijven maaien en afwachten.

Andere ideëen?
dinsdag 23 juni 2009 - 17:17
Polplastron

Polplastron

Gewoon maaien en afwachten is volgens mij inderdaad ook voldoende. Ik heb zelf drie kinderen en een tot volgende week vrij drukke job (Je mag raden in welke sector ). Dus is voor mij het manueel uittrekken van onkruid ook niet altijd haalbaar. In mijn gazon groeit er wel vrij veel klaver, maar herderstasje e.d. krijgen echt geen kans als je er geregeld met de maaier overheen rijdt.

In de borders staat bij mij alles vol met planten en waar er (nog) geen staan, is de grond bedekt met een mulch van compost. Enkel dat verdomde tuinpad en die veel te grote oprit blijven onkruidmagneten!
dinsdag 23 juni 2009 - 18:33
dendrodan

Dendrodan

(Je mag raden in welke sector )

En meester hoe verwijderd jij die klaver of laat je die staan.
vrijdag 10 juli 2009 - 07:52
JovanDreumel

JovanDreumel

Dat tuinpad en die oprit pak je lekker ontspannen aan in de vakantie. Dat is mijn ervaring!
maandag 13 juli 2009 - 18:53
ConstantGardener

ConstantGardener

Hier nog iemand die veel herderstasje in zijn pas aangelegde tuin had. Het zal wellicht aan mij liggen, maar ik vond/vindt het een mooi plantje. Alleszins is hjet bij mij verdwenen zonder er iets aan te doen. Lijkt me een pionier plant die spontaan verdwijnt wanneer een tuin volwassener wordt.

In mijn gazon heb ik nu veel klaver, maar die blijft daar mooi staan! Als ik 'm afrij is alles zo groen als een bespoten cleane tuin, en als ik het twee weken laat staan kleurt hij mooi wit met al die klaverbloemetjes.

Wat kan een mens daar toch tegen hebben, vraag ik me altijd af...
dinsdag 28 juli 2009 - 15:40
JovanDreumel

JovanDreumel

Een ding kan er op tegen zijn.Je moet dan niet met blote voeten op het gazon, want er kunnen mooie hommels op de bloemen zitten. Dus schoenen aan.
dinsdag 28 juli 2009 - 17:46
detuinkabouter

Detuinkabouter

ConstantGardener:

Ik moet je gelijk geven wat betreft je mening over het herderstasje als pioniersplant.
In plaats van te spuiten heb ik het gras bemest (DCM Green mix).
Ik denk dat het de juiste beslissing was. Het gras was nog zwakjes, en spuiten had het mss nog verder verzwakt. Nu is het stevig en moei groen en het herderstasje is minder een probleem geworden.

Dit gezegd zijnde is de strijd nog niet gestreden, want er zijn nog wel andere onkruiden, maar ik heb niet meer het gevoel dat ik met meer onkruid, dan gras zit.
dinsdag 28 juli 2009 - 18:47
ConstantGardener

ConstantGardener

Zelfs madeliefjes erbij, is fantastig toch?

Hey, da's wat ik zei tegen jou.
dinsdag 29 september 2009 - 10:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon