menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Paardenmest afdekken of niet

Ga naar meest recente reactie

andreash

Andreash

Gegroet,

Wij hebben sinds begin oktober een stuk moestuin gehuurd van zo'n 300 2m. Daar stond eerst een hele boel onkruid op (heermoes, kweekgras, wilde bramen etc). Dat onkruid hebben we er gelukkig af kunnen halen maar daarbij is onze toplaag momenteel begraven op een diepte van zo'n 1.5 m. (Als persoon met serieuze rugklachten was het een verademing te kijken naar de bulldozer die in een uur tijd 300 2m grond omspit).

Nu hebben we sinds een 2 weken een berg van 2 3m paardenmest gekregen. Dat ligt nu gewoon open en bloot op het land, zonder enige vorm van bescherming. Er zitten behoorlijk veel wormen in, de broei er wel zo'n beetje uit ondertussen.

Wat is het beste om te doen, afdekken met plastic of karton? Of maakt het niet uit? Uiteindelijk wil ik ermee gaan composteren, het is trouwens paardenmest met vlas-stro.....

Tips, tricks en aanverwanten zijn zeer welkom!

Hoezee,

Andreas
maandag 8 december 2008 - 09:29
Rita1960

Rita1960

Hoi Andreas,

Van harte welkom op dit forum

Persoonlijk zou ik de mest niet afdekken. Als de mest te droog wordt kun je schimmelvorming krijgen en dikke witte plakken erin die niet goed composteren. Met voldoende vochtigheid gaat het beter (regenwater )

groetjes,

Rita
maandag 8 december 2008 - 09:41
monique251

Tekst aangepast

Monique251

Hoi Andreas,

Welkom op het tuinforum!
Is de paardenmest overjarig (dwz is het ouder dan 1 jaar) of is het verse mest?
Oude mest kan je gewoon over de tuin verspreiden, in jonge mest zit nog te veel ureum (urine).
Volgens mij is het niet nodig om mest af te dekken maar ik geef eerlijk toe dat ik geen ervaring heb met verse mest. Maar op dit forum zitten genoeg kanjers die je daar beter antwoord op kunnen geven dan ik. Veel succes,
Monique

Zie je wel; daar heb je de eerste expert al!
maandag 8 december 2008 - 09:44
andreash

Tekst aangepast

Andreash

@rita

Die witte plakken heb ik er wel al in gevonden. De berg was niet al te handig neergestort dus ben van het weekend aan de slag gegaan het op een mooie hoop te scheppen (wat een werk). Daarbij kwam ik inderdaad een paar stukken tegen waar het meer op as leek dan op gewone mest.

@monique

Het is trouwens redelijk verse mest, maar het lag er blijkbaar al een behoorlijk lange tijd. Veel de vlas stro is ondertussen vergaan.

Vind het zo jammer dat er nu niet meer zoveel te doen is in de tuin. Wil het liefst zo snel mogelijk weer aan de slag. Driehonderd 2m is natuurlijk niet iets wat je zomaar even in een week tijd op rij hebt maar met groenbemesters wil ik in eerste instantie de boel onkruid vrij proberen te houden. Serradella schijnt hele mooie bloemen te geven en is ook nog eens heel goed composteerbaar. Om over het groenbemestings onderdeel nog maar te zwijgen (-:

Dank dank dank voor de tip!

Groeten,

Andreas

ps: @all: Dank voor de welkom!

maandag 8 december 2008 - 10:08
annd6

Annd6

Ik zou de mest ook niet afdekken maar met zo'n grote hoeveelheid heb ik ook geen ervaring.

Van mij ook nog even: hartelijk welkom!
Veel succes nog met je tuin en het zal (hopelijk) weer snel lente zijn en dan kunnen we weer aan de slag



Groetjes
Ann
maandag 8 december 2008 - 10:59
andreash

Andreash

Hier is trouwens een fotootjes van de tuin. Het gaat om het stuk waar de kruiwagen op staat en het stuk waar het huisje op staat....

[afbeelding verwijderd niet-https]

Dat is nu dus allemaal mooi zwart gemaakt. En dan maar hopen dat het flink gaat vriezen en het kweekgras een beetje onder blijft. Al begint het nu toch al behoorlijk op te komen op sommige plekken. Ik heb gelezen dat je planten uit de nachtschade familie kunt zetten om kweekgras tegen te gaan. Aardappelen bijvoorbeeld. En wintertarwe. Bij het onderwerken in het voorjaar breken de wortels af en komt er een kleine hoeveelheid blauwzuurgas vrij waar kweekgras niet goed tegen kan. Maar dat zal in het voorjaar moeten blijken (-:
maandag 8 december 2008 - 11:06
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Het voordeel van afdekken is dat er minder onkruid op gaat groeien. Het nadeel van afdekken is, dat er dan eerder ratten (en andere dieren) in zullen nestelen. Als de hoop niet al te lang ligt, zal het met dat onkruid wel meevallen en dan zou ik het niet afdekken.
maandag 8 december 2008 - 14:34
JovanDreumel

JovanDreumel

Als het niet vriest of te nat is kun je al gerust beginnen met het onderspitten van de paardenmest. Vooral ook niet te diep onderspitten.
zaterdag 13 december 2008 - 16:25
andreash

Andreash

@jo,

Nu al onderspitten?? Het composteren gaat dan natuurlijk nog wel even door (onder de grond) maar waar ik een beetje bang voor ben is dat het allemaal weer weg spoelt. De voedingsstoffen bedoel ik dan. Het heeft hier vanacht wel een paar graden gevroren dus ondanks het voorspelde mooie weer morgen denk ik dat ik het nog maar even ga laten liggen...

Zou twee 3m trouwens genoeg zijn voor 300 2m tuin? Niet alles natuurlijk, we hebben al een deel mooi gemaakt met bemestte tuinaarde uit de winkel.
zaterdag 13 december 2008 - 16:37
JovanDreumel

Tekst aangepast

JovanDreumel

Het composteren gaat bij lage temperatuur niet echt verder, omdat de bacteriën dan rusten. Ammoniakstikstof legt zich vast aan de klei- en/of humusdelen. En dat doet kali ook. En de stikstof wordt tijdens het groeiseizoen bij wat hogere temperatuur omgezet in opneembare nitraatstikstof. Fosfaat legt zich vast aan de kalkdelen in de grond en zal ook niet uitspoelen. Dus het uitspoelen zal echt wel meevallen.
Bevroren en besneeuwde grond niet spitten of frezen. Als de grond al aardig los is kan de paardenmest ook goed door de grond gefreesd worden.
Als je het er netjes over verdeeld is dat wel genoeg, als het 3 kubieke meter is voor 300 vierkante meter. Want de afmetingen van de tuin zijn me zo niet helemaal duidelijk.
Alleen zou ik op de grond waar erwten, wortelen, boontjes, spinazie moeten komen zou ik geen paardenmest geven.
Wel wat extra op het gedeelte waar de aardappels komen. Dat is waarschijnlijk het grootste stuk.
Zelf geef ik elk jaar 1 kubieke meter paardenmest aan 100 vierkante meter aardappels.
Op het gedeelte waar de groenten komen geef ik alleen zelfgemaakte compost en geen paardenmest.
Als je oude stalmest zou geven, dan is de helft al genoeg.
zaterdag 13 december 2008 - 17:06
Rita1960

Rita1960

@ Jo,

Dat heb ie weer goed verwoord!

groet'n

Rita
maandag 15 december 2008 - 19:41
andreash

Tekst aangepast

Andreash

@jo,

Ik denk niet dat we echt heel veel aardappelen gaan zetten hoor. We zijn niet van die honk-vaste hollanders Als we nou rijst zouden kunnen zetten dan zou dat waarschijnlijk het grootste gedeelte van de groentetuin gaan beslaan.

Heel duidelijke uitleg. Al begrijp ik het kali en aanverwanten verhaal nog niet helemaal. Ondanks dat m'n vader me heel veel in de tuin heeft laten doen vroeger is het toch niet echt blijven hangen. Ik mocht schoffelen en daar bleef het bij Dus nu gaan we het gewoon zelf doen. En al doende leert men. Van het weekend maar eens kijken of ik het huisje op de tuin een beetje kan opknappen. Daar moet ook nog wel het een en ander in gebeuren.....

Trouwens, ik heb wel al een aantal frambozenstruiken staan. Vinden die dit spul (paardenmest) een beetje te nassen? Ook ivm de vorst die misschien toch al flink in de grond zit ondertussen.....

Groet,

Andreas
maandag 15 december 2008 - 20:48
JovanDreumel

Tekst aangepast

JovanDreumel

De vorst zal nog niet ver in de grond zitten, daar heeft het nog niet hard genoeg voor gevroren.
Al wat je niet begrijpt van het verhaal mag je me gerust vragen. Antwoord zal ik altijd (trachten) te geven.
B.v. Dat van de kali. Kali zal uiteindelijk als positieve ionen (deeltjes) in de grond aanwezig zijn. Die positieve deeltjes gaan zich gewoon vasthouden aan de negatief geladen klei- en humusdeeltjes. Kijk en als ze dan vastzitten, dan spoelen ze niet uit. Frambozen hoeven niet direct afgedekt te worden tegen de vorst, maar ze kunnen straks de voeding uit de mest goed gebruiken. Een beetjes ondiep door de bovenlaag werken.
maandag 15 december 2008 - 21:15
Rita1960

Rita1960

Andreas,

Rijst zetten? dan moerasgronden namaken. Maar de luchtvochtheid en de gemiddelde temperatuur zullen je vermoedelijk tegenwerken

Hetgene wat je vader je heeft laten doen in de tuin komt wel terug ( hersencellen zijn gewillig )

Weet je trouwens welke soort framboos je hebt in de tuin?

Volgens mij kun je de framboos wel met een beetje paardenmest plezier doen. ( die van mij krijgen het ook en ik heb ze nog niet horen klagen )

groetjes,

Rita
maandag 15 december 2008 - 21:34
JovanDreumel

JovanDreumel

Rita,

De planten maken weinig verschil in de smaak van mest. Want zij eten geen mest . Ze nemen alleen ionen van opgelost zouten op. . Maar daarom kunnen ze natuurlijk nog wel van die ionen houden.
maandag 15 december 2008 - 22:18
Rita1960

Rita1960

Rita,

De planten maken weinig verschil in de smaak van mest. Want zij eten geen mest . Ze nemen alleen ionen van opgelost zouten op. . Maar daarom kunnen ze natuurlijk nog wel van die ionen houden.


Hoi Jo,

Weet ik ook wel dat planten de smaak van mest niet kunnen proeven.
Maar ik weet ook dat mensen met de "verkeerde soorten" dierlijke mest hun gewassen kunnen vernielen. Bijv Kippenmest en dat ze dan zeggen "Ja maar ik heb er toch mest opgebracht? " en vervolgens groeien de planten zich dood.
Mijn vader zei altijd" kippenmest is voor de prei en nergens anders voor". ( Wel even in de context zien hé) Of te wel: gebruik dit met mate en varkens- en koeienmest ging op de rest ( toen hadden wij nog geen paarden )
't is jammer dat ik geen e-mail adres van je heb want dan zouden we nog wel eens een boompje op kunnen zetten ( anders mail me maar via tuinforum)

groetjes,

Rita
woensdag 17 december 2008 - 20:38
JovanDreumel

JovanDreumel

Natuurlijk weet ik ook wel, dat je het niet zo letterlijk bedoelt. En ook bedoel je, dat sommige planten liever wat meer stikstof hebben en andere weer wat meer fosfor (fosfaat) of kali. We bedoelen dus beiden hetzelfde, maar er zijn mensen, die...........
woensdag 17 december 2008 - 22:02
andreash

Andreash

Beste wizards,

Gisteren nog even op de tuin geweest en heb daarbij vast een paar karren met de paardenmest uitgereden en onder geschoffeld. Wat me daarbij opviel was dat de hoop helemaal afgekoeld is. Is dat erg of komt dat wel weer op gang als het wat warmer is (niet dat het nu koud is.... Kerstgevoel komt niet echt op gang met 10 graden buiten).... Verteren doet het toch wel neem ik aan?? Of zijn er nog tips om de boel weer op gang te brengen??
maandag 22 december 2008 - 11:51
JovanDreumel

JovanDreumel

Het is beter de zaak gewoon met rust te laten. De bacteriën weten wel wanneer ze moeten beginnen. Bij lagere temperatuur gaan ze over tot rust. Denk maar aan de koelkast. Maar als ze weer warmer worden, dan gaan ze ook weer aan het werk. Met Kerstmis zal het weer kouder gaan worden. En reken er maar op, dat het in januari koud wordt.
maandag 22 december 2008 - 12:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon