menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mieren in moestuin

Ga naar meest recente reactie

uncas

Uncas

Hoi
Ik heb hier zoekfunctie al gebruikt maar zie verschillende meningen.
Heb nogal wat mieren in moestuin. Verdelgen met poedersuiker en gist (eten zich 'dood') of zo laten ?
Ik denk niet dat ze veel kwaad kunnen...
maandag 2 juni 2008 - 08:45
LauraK

LauraK

Hallo Uncas,

Zolang de mieren geen kwaad kunnen en van je gewassen afblijven, zou ik ze persoonlijk gewoon
laten zitten. Anders is het als ze b.v. je aardbeien op zouden gaan eten, of je huis binnen gaan dringen,
maar dat is niet het geval als ik het zo lees. Ze zullen ongetwijfeld ook wel een goede functie hebben
in de natuur, al schiet het me niet zo snel te binnen welke dan... Zolang je maar geen luizen
op je planten ziet -die door de mieren als 'melkkoetjes' gehouden worden- zou ik nog niet naar de
poedersuiker met gist grijpen. Uit ervaring kan ik je inmiddels wél vertellen dat die combinatie perfect
werkt!

Groeten van Laura.
maandag 2 juni 2008 - 09:31
Esem

Esem

Ik zou echt niet weten waarom je de mieren te lijf zou gaan.

Nog nooit heb ik er last van ondervonden, buiten dat ze me soms eens wat mierenzuur op mijn arm of been spuiten door er op te bijten.

Laat ze voor wat ze waard zijn ze beschadigen immers niets in je tuin.

Eddy,
dinsdag 3 juni 2008 - 18:59
Lino

Lino

Ik zou echt niet weten waarom je de mieren te lijf zou gaan.

Nog nooit heb ik er last van ondervonden, buiten dat ze me soms eens wat mierenzuur op mijn arm of been spuiten door er op te bijten.

Laat ze voor wat ze waard zijn ze beschadigen immers niets in je tuin.

Eddy,

Ik heb soms de indruk dat ze de peterselie ondergraven waardoor die kapot gaat

Lino
dinsdag 3 juni 2008 - 20:31
Esem

Esem

Wellicht zal dit door de woelmuizen veroorzaakt worden.
Gr Eddy
dinsdag 3 juni 2008 - 20:45
Rita1960

Rita1960

Ik ben nog nooit planten tegengekomen (in de moes- of in de siertuin) die door mieren kapot gemaakt zijn!

groetjes,

Rita
dinsdag 3 juni 2008 - 22:48
Lino

Lino

CITAAT:
Ik heb soms de indruk dat ze de peterselie ondergraven waardoor die kapot gaat ">#666666;'> Ik heb soms de indruk dat ze de peterselie ondergraven waardoor die kapot gaat
Wellicht zal dit door de woelmuizen veroorzaakt worden.
Gr Eddy

Nee, dat verschil ken ik wel. Maar ze maken echt zandhoopjes tussen de stengels. En omdat mijn peterselie het niet zo goed doet, krijgen natuurlijk de mieren weer de schuld...
woensdag 4 juni 2008 - 08:15
Rita1960

Rita1960

Lino,

Beetje water er over en de grond zakt wel weer.
Wel de goede grond voor de peterselie???

groetjes,

Rita
woensdag 4 juni 2008 - 19:37
Lino

Lino


Wel de goede grond voor de peterselie???

Ik heb hem met ruim wat potgrond in mijn zandgrond kruidentuintje geplant.
donderdag 5 juni 2008 - 08:47
Rita1960

Rita1960

Ik heb hem met ruim wat potgrond in mijn zandgrond kruidentuintje geplant.

Hoi Lino,

Dan zou het toch goed moeten zijn. Watergebrek??

Groetjes,

Rita
donderdag 5 juni 2008 - 19:01
uncas

Uncas

Hallo Uncas,

Zolang de mieren geen kwaad kunnen en van je gewassen afblijven, zou ik ze persoonlijk gewoon
laten zitten. Anders is het als ze b.v. je aardbeien op zouden gaan eten, of je huis binnen gaan dringen,
maar dat is niet het geval als ik het zo lees. Ze zullen ongetwijfeld ook wel een goede functie hebben
in de natuur, al schiet het me niet zo snel te binnen welke dan... Zolang je maar geen luizen
op je planten ziet -die door de mieren als 'melkkoetjes' gehouden worden- zou ik nog niet naar de
poedersuiker met gist grijpen. Uit ervaring kan ik je inmiddels wél vertellen dat die combinatie perfect
werkt!

Groeten van Laura.


Tot nu deden ze niets maar nu zitten ze aan mijn aardbeien
vandaag dus gist met poedersuiker gezet, sorry miertjes ...
zondag 8 juni 2008 - 11:16
Lino

Tekst aangepast

Lino

pas mijn jonge kropslaatjes bekeken. In één ervan brengen de mieren zand aan tussen de bladeren
Blijkbaar vinden ze dat een goeie plaats om een nest te maken.

En een aubergineplantje waarover ik een afgesneden 5L fles gezet had (als miniserretje) idem dito: ze bekleden de gehele plant (tot boven) met zand

Ik krijg echt een hekel aan die mieren!. spuiten durf ik niet, want het zijn groenten. en gist met poedersuiker werkt hier niet (ze halen de suiker gewoon vantussen de gist)
*zucht*... ik weet het niet meer hoor
maandag 9 juni 2008 - 19:21
hannibal

Hannibal

Hallo Lino:
ik heb per vergissing verse gist gebruikt (half blokje) wat bloemsuiker en wat druppeltjes acaciahoning. Heel goed gemengd tot pap in potje gedaan, deksel erop enkele gaatjes erin aan de zijkant en zie na enkele uren.

[afbeelding verwijderd niet-https]

woensdag 18 juni 2008 - 16:10
annd6

Annd6

Dat is wat je noemt een goede oogst!
Blijkbaar werkt die mengeling ook goed, wel zo netjes met dat potje: heb je gene pros

Groetjes
Ann
donderdag 19 juni 2008 - 09:06
Lino

Tekst aangepast

Lino

OK dat ga ik ook proberen: verse gist, poedersuiker en honing.
Verse gist en poedersuiker had ik al geprobeerd, maar in een open neergelegd glazenpotje. Daar kwamen ze niet op af.
Die honing erbij moet het doen. En misschien ook beter dat het potje afgesloten is?

Vond je het ook zo gek dat die gist en suiker samen zo erg vloeibaar worden

-----------------------
OK mijn potje staat er. vlak langs hun pad. Voorlopig kijken ze er nog niet naar om
Ik zal binnen een uur nog eens gaan kijken.
vrijdag 20 juni 2008 - 09:04
hannibal

Hannibal

Mijn (plastiek) potje had ik dicht gedaan en 2 gaatjes in zijkant gemaakt. Juist groot genoeg om een mier erin te kunnen kruipen. Had wel de mening dat als ze er terug uit wilden vluchten ze de weg uitgang niet vonden, dus terug eten en waarschijnlijk dood door overdreven veel suiker te eten!
Of vastgeplakt in papje. Deksel eraf genomen voor de foto te nemen.

Bij een andere poging was mijn papje inderdaad wat lopender. Zal een kwestie van doseren zijn.

vrijdag 20 juni 2008 - 10:22
Lino

Lino

Het is weer niet gelukt 1 mier heb ik gevangen op 2 dagen tijd. Ze lopen er gewoon langs.
dinsdag 24 juni 2008 - 16:05
printemps

Printemps

hallo

ik heb ook van die speciale mieren
ze lusten ook geen gistpoeder met poedersuiker
heb nu jammer genoeg mierenlokdozen en mierengel moeten kopen en daar lopen ze ook langs
sebiet is mijne acer kapot
kga hem uit de pot halen en ze zo vernietigen

mvg
an
dinsdag 24 juni 2008 - 17:14
hannibal

Hannibal

Spijtig dat het bij jullie niet lukte zeg.

Ik daarentegen heb hardnekkige bladluizen (zwarte) vroeger als ik sopje maakte van bruine zeep en ze ermee bespoot bleven ze een tijdje weg, nu komen ze precies vlugger terug met nog meer! Heb ze er al af geplet met de vingers, hopeloos.
Als het nestje van de mees en de merel uitgebroed zijn in mijn tuin zal ik de oorlog verklaren aan die bladluizen, zeker weten.

tuingroetjes van Hannibal
woensdag 25 juni 2008 - 13:31
Seedling

Seedling

Mieren beschermen bladluizen.
Op mijn planten komt bijna geen enkel insect dat ik niet verdelg.
Een product tegen bladluis en witte vlieg is aangewezen.
De mieren beschermen hen omdat ze een honingachtige brij nalaten, waarop de mieren zich voederen.

Mieren verdelgen aub!
Dus hoe meer mieren, hoe meer kans op bladluizen en witte vlieg.

Er zijn maar twee insecten mijn vriend, en dat is het lieveheersbeestje en roofmijt.
woensdag 9 juli 2008 - 14:47
Rita1960

Rita1960

Hoi Seedling,

Jammer dat je zo over mieren en andere insecten denkt. Een groot mierenliefhebber is de groene specht.
Als we met elkaar zo blijven door gaan met het verdelgen van de insecten blijft er ook geen insecteneter meer over.
Zonder bladluizen ook geen lievenheersbeestjes meer en ga zo maar door...
Ik ga in mijn moestuin uit van een -ingecalculeerd- verlies door vreet-, zuig- en bijtschade van 10 %.
Zo blijft het voor mij ook leuk en hebben de dieren ook nog wat

groetjes,

Rita
woensdag 9 juli 2008 - 18:23
Seedling

Seedling

Alle begrip voor jouw mening Rita, oprecht.
Maar ik houd geen planten om ongedierte aan te trekken. En als de mier een bepaald ongedierte beschermd, vind ik het nodig ook deze mier te verdelgen.
En om eerlijk te zijn, ik heb nog nooit een mierennest volledig kunnen uitroeien zonder dat deze terugkwam.

Zij leven langer dan ons, en zullen ook ons overleven.
Ik zou niet weten welk insect met uitsterven bedreigd is, of bestaan er insecten die met uitsterven bedreigd zijn?

Ik bewonder de werking van de mier, maar zij baat niet bij mijn flora.
donderdag 10 juli 2008 - 00:12
Jefke12

Tekst aangepast

Jefke12

Seedling, neem dit nu niet op als een persoonlijke aanval op je persoon, maar ik wil dit toch nog even kwijt in het algemeen.


Ik vraag mij of wie nu de echte tuin en plantenliefhebber is: diegene die alles "wild" laat of diegene die alles kunstmatig maakt.

Ik snap echt niet hoe mensen zich een tuin en plantenliefhebber kunnen noemen als ze bij de minste bladluis of mier al beginnen spuiten met weet ik veel wat.

Ik snap trouwens niet wat er zo mooi is aan die zogehete kunstmatige tuintjes waar de bloemen quasi in een steriele omgeving vertoeven!

Ik begrijp dat men moet spuiten tegen ongedierte, maar dit kan ik alleen aanvaarden indien je ofwel professioneel bezig bent met kweken, telen of indien je echt een zware plaag hebt of een plaag die je verplicht ben te bestrijden.
En op voorwaarde dat je het ongedierte niet kan bestrijden op een biologische, milieuvriendelijke manier.

Verder vind ik dat de mensen eens gaan moeten beseffen dat het leven niet perfect is.
Als ik hoor hoeveel fruit en groenten gewoon worden vernietigd op veiligen of niet verkocht mogen worden omdat er een bruin plekje opstaat of omdat het niet de juiste lengte heeft dan wordt ik toch stilaan ambetant.
En dan begin ik nog niet over bloemen! Tegenwoordig moet een bloem eruitzien zoals je ze zou zien als ze gefotoshoped is ! (denk aan de vrouwenfotos op het net... hint hint...)


Het is nietmeer normaal hoe mensen tegenover de natuur en de tuin staan!

Ik ken mensen die een ongelooflijk grote tuin hebben en in hun ogen ook een mooie. Deze tuinen zijn 99% kunstmatige onozele aangelegde siertuinen met allemaal uitheemse planten.
Verder komen deze mensen nooit in de echte natuur, want dat is vies en vuil!

Ik vraag mij stilaan toch af waarom mensen zich het lef nog toeeigenen om zich een natuurliefhebber te noemen terwijl ze een steriele tuin hebben waar juist niks leven in zit!



Ik erger mij rot als ik al die idioten in hun belachelijke tuintjes zie rondlopen met een bus vergif tegen het stukje "onkruid" dat naar boven komt of het stukje mos dat naast hun gazon staat!


Dat je met je handen gaat wieden en knippen en snoeien tot daaraan toe, maar zelfs dit is vaak gewoon overdreven.

Mensen moeten is gaan beseffen dat de natuur wild en ruig is. En dat fruit en groenten echt niet 100% mooi uit de grond of uit de boom komen!
Er zijn mensen die sterven van de honger en bij ons heeft men het lef om peren die iets te klein zijn gewoon te vernietigen of dergelijke...

En als je niet kan verdragen dat er dieren op je planten zitten, dan moet je eens serieus gaan nadenken waarom je nog planten houdt! Koop dan gewoon plastieken bloemen en probleem opgelost.



En je zegt dat het lieveheersbeestje je vriend is? Dan toch niet de aziatische soort hoop ik?

donderdag 10 juli 2008 - 11:49
Seedling

Tekst aangepast

Seedling

Nou Jefke, dat is een boterham lectuur
Ik heb echt alle begrip voor jouw mening, maar niet heel de tuin is hier kunstmatig of steriel hoor.
Enkel wat ik moet consumeren, daar heb ik liever geen ongedierte;
De druivelaar hier sneuvelde aan bladluizen, ja dan moet ik deze toch behandelen of er schiet gauw niets meer van over. Nog steeds krioelt het daar van slakken.

Een "kruidplant" werd hier opgegeten door slakken en rupsen, de slakken heb ik verjaagd met slakkenkorrels, en de rupsen met een gier.
Gier is een natuurlijk product van brandnetel, dat laat je drie dagen rotten in regenwater.

De slakkenkorrels zijn van ecostyle.

Ik hou enorm van de natuur en ga 5 keer per week wandelen in het bos hier.
En ik en mijn hond nemen niet de padjes hoor, wij gaan bergop, bergaf, in het hoge gras, ...
Ik hou van de natuur en noem mezelf een liefhebber, maar ik ga er niet extreem ver in.
Als je zo gaat denken mag je niet eens met de auto meer rijden.
Honger in de wereld, daar ga ik met niet over uitspreken. Ik had het over verdelging van ongedierte.

Maar het is niet omdat ik liefhebber ben, dat ik mijn "zen" (lees tuin) moet nabootsen naar de natuur.
De tuin is mijn betrouwde omgeving, en daar kom ik tot rust. Elke mens komt op een andere manier tot rust, niet waar? Als ik de hagen hier niet zou snoeien, zou je na tijd niet meer over de omheining heen kunnen kijken. Dat wil niemand toch?
Steriel is een groot woord, maar het mag toch ordelijk ogen he?
Zoals jij het laat overkomen is dat een mens niet eens zijn gras mag afmaaien, want ook dat is tegennatuurlijk.

Ik ga geen maanden werk steken in een plant om daarvan 50% af te geven aan ongedierte, dat begrijp je toch?
Ik vind:
verdelgen voor het een plaag wordt, en beter voorkomen dan genezen.
Toch heb ik alle respect voor jouw mening, maar ik ben op dat vlak heel nauwkeurig.
En onkruid verdelg ik met de handen, ik neem het er tot de wortel uit.

Vraagje: hoe zou jij de deze luizen dan verdelgen? Ik heb ze verdelgd met het aangewezen Bayer product.
[afbeelding verwijderd niet-https]

En dan mag u denken wat U wilt, deze beesjes vreten de voedselkanalen kapot in je plant, waaraan zij uiteindelijk sterft. Wat kiest u? Plant dood of luis dood? Als de luis overleeft gaat zij verder op andere planten. Wilt u dat dan?
donderdag 10 juli 2008 - 12:48
annd6

Annd6

Ik denk dat jullie, zonder het echt te beseffen, best op dezelfde golflengte zitten
Beide hebben jullie erg veel respect voor de natuur, elk op je eigen manier.
Hoever je gaat in bestrijden van ongedierte is ieders eigen keuze maar mij lijkt dat Seedling het evenzo op een zo biologische manier mogelijk doet.



Groetjes
Ann
donderdag 10 juli 2008 - 13:42
Seedling

Tekst aangepast

Seedling

Ik probeer toch zo zuiver mogelijk te bestrijden ja.
Het is niet dat ik pietje precies ben, maar ik vind toch dat je een tuin moet onderhouden zoals het hoort.
En dat je planten niet mogen lijden aan het ongedierte. Er is hier in de omgeving genoeg natuur voor insecten. Maar daarom wil ik ze niet in mijn tuin.
Ik moet geregeld dode slakken weghalen door de slakkenkorrels, daar voel ik me toch niet schuldig over hoor. In Spanje gaan we ze zoeken en gooien we hen in de paëlla. Lekkere slakken die Spaanse slakken.

Ik werk ook heel preventief door een beschermlaag (olieachtig) over de bladeren te spuiten van plagron.
Ik ga zelfs zodanig ver dat wanneer een plant in volle bloei staat de planten blaadje per blaadje behandel. Omdat de "vruchten" bij teveel nattigheid kunnen rotten, dus neem ik een watje en behandel ik haar blaadje per blaadje.
Liefde in overvloed hier.

Mieren vind ik echt fijne diertjes, zo'n kolonie, gewoonweg prachtig!
En het is niet dat ik een miertje zie lopen dat ik het vermoord he, maar als ik zie dat er bladluis bij te pas komt... Dan grijp ik in.
En het laatste wat ik wil in de moestuin zijn mieren Waarom: voorkomen is beter dan genezen.
donderdag 10 juli 2008 - 15:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon