menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

KLEINE MOESSTUIN DIT JAAR

Ga naar meest recente reactie

fietje

Fietje

dit jaar wil ik een kleien moestuin aanleggen met eerder koude slagroenten nl, komkommer, tomaat, sla e paprika. en ook bonen.daarnaast wil ik ook aardbeien in overvloed hebben. in mijn moestuin staat ook een rode besstruik die dit jaar waarschijnoijk voor het eerst zal geven.
Eventuele tips om biologisch gericht te tuinieren zijn écht welkom.
enkele vraagjes : is zo'n plastiek onder de aarbeien aangeraden of liever grassmulch? , Wwelke bloemen plant ik er het beste tussen en waar? (tegen insectenbestrijding)
ik heb twee weken mijn grond omgespit en er paardemest en de compost uit mijn vat ondergemengd : was dat een goed idee?
groeten van een enthousiaste nieuweling, fietje
donderdag 20 maart 2008 - 19:44
an

An

hoi fietje
ik kan je geen advies geven ,maar ik heet je wel welkom op dit form
donderdag 20 maart 2008 - 20:19
Rita1960

Rita1960

dit jaar wil ik een kleien moestuin aanleggen met eerder koude slagroenten nl, komkommer, tomaat, sla e paprika. en ook bonen.daarnaast wil ik ook aardbeien in overvloed hebben. in mijn moestuin staat ook een rode besstruik die dit jaar waarschijnoijk voor het eerst zal geven.
Eventuele tips om biologisch gericht te tuinieren zijn écht welkom.
enkele vraagjes : is zo'n plastiek onder de aarbeien aangeraden of liever grassmulch? , Wwelke bloemen plant ik er het beste tussen en waar? (tegen insectenbestrijding)
ik heb twee weken mijn grond omgespit en er paardemest en de compost uit mijn vat ondergemengd : was dat een goed idee?
groeten van een enthousiaste nieuweling, fietje


Hallo Fietje,

Allereerst welkom op deze hele mooie, grote en interessante site!
Ben er zelf nog niet zo lang bij maar had al een hele tijd deze site bekeken.

Als je met een moestuin wilt beginnen zou ik, als ik jou was beginnen met de iets gemakkelijker groenten en vruchten. Al was het alleen maar om teleustellingen te voorkomen. Komkommer, tomaat en paprika zijn niet de gemakkelijksten. Erg afhankelijk van het weer en sommigen zijn nogal vatbaar voor ziekten. bijv: Tomaten voor de Phytoftera (is familie van de aardappel)
Als je net begint zou je met sla, stam of stokbonen, andijvie (ook niet te versmaden), rode bieten, boerenkool, radijs, goed uit de voeten kunnen. De aardbeien kun je mulchen met gemaaid gras (afkomstig van het gazon en dan niet bloeiend gemaaid anders krijg je jonge grasplanten tussen de aardbeien ) Je kunt zo ook mulchen met stro. Winterwortels kunnen ook, maar dan nog wel even wachten want deze kunnen niet tegen verse mest.
Verder zou je ook peultjes (sluimererwten) en tuinbonen kunnen verbouwen. Deze beiden zijn ook gemakkelijk ( en erreg lekkerrrrrrrrrrrrr
) Ook uien zijn relatief gemakkelijk.
Voor het echte biologische werk kun je op internet een heleboel kennis opdoen. Ik doe zo veel mogelijk biologisch. Maar als dit niet lukt dan schakel ik over op ecologisch. Dat wil zeggen dat ik bijvoorbeeld wel spruzit gebruik maar geen middelen de puur synthetisch zijn. ( de Spruzit maak ik zelf van de pyrethrumplant) Slakken vang ik zoveel mogelijk met hand weg, evenals de rupsen. Die lusten de vogels wel. Per slot van rekening wil je jezelf toch het lekkerste en het gezondste uit eigen tuin!

Heel veel succes met het opstarten van je moestuin. Mocht je meer willen weten kun je mij altijd een mailtje sturen!

met vriendelijke groet,

Rita
donderdag 20 maart 2008 - 21:19
azrael

Azrael

hallo,


ik wens je veel succes met je groententuin en ongetwijfeld ga je er plezier van hebben. Maar zoals Rita zegt hou het in het begin eenvoudig, tomaten, paprika en komkommer kunnen serieus tegenvallen in een gewone tuin en als je plantgoed het niet goed doet is het ook niet prettig meer. Ik zou voor groenten waarvan je een gewaarborgde opbrengst hebt kiezen. Het is leuker om 20 kroppen sla en 10 kilo boontjes te hebben dan drie miezerige tomaten die bovendien nog de "plaag" blijken te hebben.

Ik plant overal tagetes tussen, het is mooi en goed tegen aaltjes in de bodem. Tussen de aardbeien leg ik stro en plant hier en daar een lookteentje tussen.

Al doende leert men, veel plezier in je tuin.
donderdag 20 maart 2008 - 21:52
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Fietje,
voor tomaten zou je best zorgen voor een overkapping, als ze nat staan heb je veel kans op de plaag.
Ik zelf vind tomaten en paprika nu weer niet zo moeilijk maar ja, ieder zijn gedacht
Als je hier wat verder neust in de biologische topic vind je een aantal natuurlijke bestrijdingsmiddelen die je zelf kan maken alsook planten die je tussen je sla kan zetten tegen bladluizen en dergelijke.
Welkom hier op dit forum.
Groetjes
Ann
vrijdag 21 maart 2008 - 10:18
fietje

Fietje

ja, ik zou het idd toch willen proberen, hoor ! het geeft niet dat paprika en tomaat meoilijk is , hoor!
ik hou wel van een uitdaging, en zal proberen om het te doen slagen!! .Ik heb idd een idee voor een overkapping voor de tomaat, dat zal wel lukken. wish me luck anyway maar wat ik dus het meest wil weten is, welke beestjes met welke natuurlijk produkt (plant of bloem ) kan worden tegengehouden, en ik heb al een paar ideetjes gekregen , bedankt. graag nog meer!!
fietje
vrijdag 21 maart 2008 - 11:36
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Het is allemaal niet zo moeilijk, als je de planten goed verzorgt, ze goed dieft en zorgt dat er lucht aan kan.
Je kan een tabaksplant zetten bij de tomaten tegen de witte vlieg.
Oost-indische kers trekt bladluis aan zodat ze niet op je sla komen.
Lavendel, kamille, basilicum, rozemarijn, bonenkruid en hysop houden ook luizen weg en slakken.
Je kan van heermoeskruid een aftreksel maken ook, dat staat hier ergens beschreven.
Groetjes
Ann
vrijdag 21 maart 2008 - 11:46
fietje

Fietje

waaw da's pas praktische raad, bedankt hoor
fietje
ik ga na de paasvakantie op zoek naar die plantjes
nu heb ik de drie kinderen thuis, enne.. dan is er niet veel tijd over en zeker geen goestink om met drie kleintjes winkels af te schuimen
fietje
vrijdag 21 maart 2008 - 17:18
Rita1960

Rita1960

Fietje,
voor tomaten zou je best zorgen voor een overkapping, als ze nat staan heb je veel kans op de plaag.
Ik zelf vind tomaten en paprika nu weer niet zo moeilijk maar ja, ieder zijn gedacht
Als je hier wat verder neust in de biologische topic vind je een aantal natuurlijke bestrijdingsmiddelen die je zelf kan maken alsook planten die je tussen je sla kan zetten tegen bladluizen en dergelijke.
Welkom hier op dit forum.
Groetjes
Ann


Hallo Ann en Fietje,

Tomaten zijn in een overkapping of serre inderdaad niet zo moeilijk, als je maar weet hoe de planten moet behandelen In de open lucht valt het meestal tegen als je een natte zomet hebt. Voor de paprika geldt hetzelfde.
Ann, ik weet niet waar je woont, vast veel zuidelijker dan ons. (wij in het noorden in Nederland).
Fietje. ik wens je alle succes toe enne... als het dit jaar niet lukt dan maar volgend jaar of niet soms........ ( Bij mij gaat ook niet alles in een keer goed

groetjes,
Rita
vrijdag 21 maart 2008 - 19:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon