menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wortelen kweken zonder schade...

Ga naar meest recente reactie

Voksi

Voksi

Wie kan me nuttige tips geven omtrent het kweken van wortelen zonder schade door de wortelvlieg ? Ik teel al veel jaren allerlei groenten,op biologische manier,en luk daar vrij goed in,behalve wortelen... De laatste twee jaar zaai ik nog uitsluitend het ras dat enigzins resistent is aan de wortelvlieg ,en eerlijk gezegd is het resultaat merkelijk beter,maar toch ! Ook heb ik al vliesdoek toegepast,maar dan stel ik vast dat het loof plots helemaal bruin verkleurt.Enfin,steeds is er een probleem.Zijn er 'gouden tips' ?
donderdag 24 januari 2008 - 20:27
andre

Andre

Voski

Ik gebruik al vele jaren gasdoek voor mijn wortelen , maar van het lof dat bruin wordt daar heb ik nog last van gehadt.. Een rij afrikaantjes tussen de prei zetten dit help ook. Of wortelen zeer vroeg zaaien en oogsten kan ook.. Zeer dun zaaien en niet uitdunnen is ook het proberen waard. Een rij wortelen en een rij ajuin is soms ook een hulpmiddel.. Maar voor mij is nog altijd zaaien onder gaas een van de betere methodes

Groetjes andre
donderdag 24 januari 2008 - 23:11
annd6

Annd6

Voksi,

André heeft je al een hoop tips gegeven, ééntje heb ik er nog gevonden: het helpt ook als je de wortelen op een winderige plaats zaait daar gaan de vliegjes hun eitjes minder rap afzetten.

Groetjes
Ann
vrijdag 25 januari 2008 - 10:12
bartvds

Bartvds

sla me niet dood als het niet klopt hé, maar ik heb eens in een boek gezien dat men een soort kaderwerk met fijnmazig gaas rond de wortels zette, dat kaderwerk was slechts iets hoger dan het groen van de wortels en was bovenaan open, de uitleg erbij was dat de wortelvlied slechts op geringe hoogte boven de grond vliegt en dat volledige bedekking (bovenaan) dus niet nodig was.
maandag 28 januari 2008 - 18:58
andre

Andre

bartvds.

Doodslaan dat gaan wij niet doen, maar wat de uitleg betreft van wat je gelezen heb dit zou misschien wel kunnen .De wortelvlieg kan max een hoogte bereiken van 80 cm. Dus als de kader hoog genoeg is en alles langs de zijkanten dicht is kan dit wel lukken

andre
maandag 28 januari 2008 - 19:08
cetinel

Cetinel

sla me niet dood als het niet klopt hé, maar ik heb eens in een boek gezien dat men een soort kaderwerk met fijnmazig gaas rond de wortels zette, dat kaderwerk was slechts iets hoger dan het groen van de wortels en was bovenaan open, de uitleg erbij was dat de wortelvlied slechts op geringe hoogte boven de grond vliegt en dat volledige bedekking (bovenaan) dus niet nodig was.



ik heb in een negels tuinprogramma gezien dat iemand ze in van die grote blauwe tonnen kweekte en sedertdien geen last meer had van de wortelvlieg inderdaad omdat ze dus net te hoog zaten werd er als uitleg bijgegeven.......
woensdag 30 januari 2008 - 12:47
bartvds

Bartvds

dan heb ik het toch goed gelezen en onthouden
woensdag 30 januari 2008 - 19:48
Esem

Esem

bartvds,
zoals jij het schrijft heb ik het al eens toegepast.
Een gaasdoek rond het perseel van de wortels tot op een hoogte van 50 cm,geen wortelvlieg of beter geen eitjes van de vlieg meer gezien.
Dus het helpt.

Maar de uitleg van andre is zeker niet te versmaden.

Stukken plastiek buis ( gebruikt voor electrische leidingen)halfrond plooien en in de grond steken en daarover het fijne gaas spannen.
Je kan ze ook op een kader bevestigen zodat je het maar op te lichten hebt bij het oogsten van de worteltjes.

Gr Esem Eddy,

Al doende leer men
donderdag 31 januari 2008 - 12:17
JovanDreumel

JovanDreumel

Geldt dat ook voor de andere groentevliegen, dat ze niet zo hoog vliegen?
vrijdag 1 februari 2008 - 14:46
Esem

Esem

Jo,
voor andere insecten heb ik het niet geprobeerd,
maar misschien helpt het ook bij de preivlieg
Misschien eens proberen.
Gr Eddy,
vrijdag 1 februari 2008 - 19:24
engeltjesbaby

Engeltjesbaby

hallo,

ik heb de pech gehad dat mijn gaas van over mijn wortels stukgewaaid is. Nu staan mijn wortels dus al enkele dagen zonder bescherming.

Ik lees hier nu dat de wortelvlieg maar een bepaalde hoogte haalt. Rond mijn wortels staan Tagetes die eigenlijk flink uit de kluiten gewassen zijn. 50-60 cm hoog en een flink dichtgegroeide breedte van 40 cm. Zou dit voldoende zijn om mijn wortels te beschermen?

Dank voor elke reactie.

maandag 4 augustus 2008 - 14:08
hekske

Hekske

Hoikes,

ja hoor tagetes (ook stinkertjes genoemd) zijn zeer effectief tegen de wortelvlieg,
hier zetten wij die elk jaar met veel succes.

groetjes

hekske
donderdag 7 augustus 2008 - 00:56
Seedling

Seedling

[afbeelding verwijderd niet-https]

Wortelvlieg-vrij is een preparaat dat de aantasting van wortelvlieg voorkomt. Het product is ook geschikt voor de prei en de ui. Het product verhoogt de weerstand van wortelen, prei en ui. Daarnaast kan de wortelvlieg, dankzij plantaardige geurstoffen niet meer de juiste plaats vinden om haar eitjes te leggen.

Wortelvlieg-vrij is verkrijgbaar in een 200 gram verpakking voor € 5,95
vrijdag 8 augustus 2008 - 13:34
annd6

Annd6

Dat is wel interessant.
Lijkt me ook een biologisch produkt?
Ik heb de wortes hier hoog staan: 60 cm van de grond en toch nog kan de wortelvlieg eraan helaas.
Volgend jaar eens proberen op 80 cm.

Groetjes
Ann


zondag 10 augustus 2008 - 10:56
uncas

Uncas

Ik heb tagetes staan maar 2 percelen verder. Ik had mijn wortelen tussen rijen uien gezet.
Verder niet té dik gezaaid en niets uitgedund.
Ben benieuwd naar resultaat.
Hoe herken je trouwens aantasting ?
maandag 25 augustus 2008 - 22:08
andre

Andre

uncas.

Het loof van de wortelen wordt bruin tot zwart

andre
dinsdag 26 augustus 2008 - 13:00
JovanDreumel

Tekst aangepast

JovanDreumel

Het plotseling bruin worden van het loof is toch een schimmel aantasting. Maar als je veel wormen gangen en rotting in de wortels aantreft, dan waren ze aangetast door de wortelvlieg. De wortelvlieg legt haar eitjes op de grens grond/lucht en de larven, die daar uit komen vreten zich de wortels binnen. Uitgedunde wortels hebben er meer last van.
woensdag 27 augustus 2008 - 18:01
Meander

Meander

Ik las dat de wortelvlieg kan worden geweerd door uien in de buurt te planten. Het probleem van de uivlieg heb ik opgelost om daar weer calendula naast te zaaien. Maar ik moestuinier in potten en bloembakken dus ik weet niet of dat ik de volle grond haalbaar is.

Just my 2 cnts
dinsdag 14 april 2009 - 07:39
dries944

Dries944

Dit jaar voor de eerste keer wortelen gezaaid die resistent zouden zijn tegen de wortelvlieg. Vanaf dat het weer veel regende in de nazomer werden ze snel aangetast door ritnaalden. Ze stonden dicht van gras waarin de kniptor meestal haar eitjes aflegt. Volgend jaar eens proberen naast de uien nie te dicht van gras.
woensdag 16 december 2020 - 00:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon