menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Plan moestuin

Ga naar meest recente reactie

uncas

Uncas

Hallo

Wie van de kenners kan me wat advies geven. Ik ben gestart vanuit boekje ecologisch tuinieren voor beginners van VELT.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Ik zou een moestuin willen maar zonder aardappelen en zonder peulgewassen.
Dus blijft over +-5m50 op 4m; wat ik ruim voldoende vind. 4 percelen van 1m10 op 3m40.
Zuidkant is kant van poortje. West waar haag is.
Ik zou een omheining willen zetten in kastanjehout (zoals deze: http://www.ikwileenhek.nl/store/demon/products/kastanjehout/frans.jpg

Kan er iemand me extra tips geven:
* op welk perceel zet ik de spinazie best en welke soort? (kleigrond)
* tomaten vind ik ook niet terug ? Omdat dit niet inheems is ?
* ik zou ook graag frambozenstruik zetten. Integreren in moestuin zelf (extra perceel?)
* hoe zit het met vruchtwissel als ik wil werken zonder aardappelen en zonder peulgewassen, of gaat dat niet ?
* ik start van nieuwe moestuin (aan nieuwbouw), wie kan me exact zetten hoeveel en welke mest ik dien te geven vooraleer te starten. De tabellen in het boekje maken me niet echt veel wijzer.
* Kan ik buiten omheining buxushaagje zetten of af te raden ?

Kortom vele vragen en hopelijk maken jullie me wat wijzer.
Ook graag tips waar ik biologisch zaad kan kopen omgeving Halle of via internet.

Alvast bedankt en groetjes !
zondag 26 augustus 2007 - 12:27
phyton

Phyton

Het lijkt interessant voor je om ook eens aan het water te denken.

Het water dat van je dak(en) komt kan je opvangen in een vat hup darmpje vanonder aan richting moestuin(ondergrondse leiding), 1 of meerdere kraantjes aansluiten verspreid over je tuin.

Zo heb je altijd water bij de hand: goedkoop en milieuvriendelijk

Phyton
zondag 26 augustus 2007 - 22:35
uncas

Uncas

Grote regenwaterput aanwezig van daken met kranen aan buitenmuur + 2 grote tonnen aan tuinhuis met water van dat dakje. Water dus geen probleem. Ondergrondse leiding idd praktisch maar niet zo goed voor fysiek als zeulen met gieter
maandag 27 augustus 2007 - 13:26
uncas

Tekst aangepast

Uncas

Voila de omheining staat er

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 22 februari 2008 - 08:02
annd6

Annd6

Proficiat!

Groetjes
Ann
vrijdag 22 februari 2008 - 11:12
student

Student

Langs waar zal je de percelen laten opschuiven?? Want dat is namelijk belangerijk voor de vruchtafwisseling.
vrijdag 22 februari 2008 - 20:09
uncas

Uncas

Van links naar rechts.. Heb besloten dit jaar geen kolen te zetten. Daar komen enkel radijs en ramenas
vrijdag 4 april 2008 - 11:36
andre

Andre

Radijs en ramenas zijn ook wel lid van de kolen, tussen opgelet voor het teelplan van volgend jaar

grt andre
vrijdag 4 april 2008 - 21:14
Rita1960

Rita1960

Van links naar rechts.. Heb besloten dit jaar geen kolen te zetten. Daar komen enkel radijs en ramenas


Deze soorten horen thuis op het perceel van de kolen. Dus de eerst volgende 6 jaar daar liefst geen koolsoorten!
groet
Rita
vrijdag 4 april 2008 - 21:30
uncas

Uncas

Kolen ga ik me voorlopig niet aan wagen
Ik ben maar een beginner hé
vrijdag 11 april 2008 - 14:05
Mariani

Tekst aangepast

Mariani

Hello uncas,

Ja, veel vragen als men begint, Kijk eens naar de site van Semailles een Belgische biologisch zaden leverancier waar ik ook koop. Je zal daar al wat raad vinden omtrent het zaden en de variëteiten zomer of winter spinazie bv. Beter tegen bestand tegen hitte of koude en zo. Ook belangrijk om niet te vlug in graan op te komen.
De bemesting doet men best in de herfst maar indien het nieuw bouwgrond is kan je een gebruiksklaar mengsel vinden om voldoende voeding aan je groenten te geven. Heb het nooit gebruikt, maar horen zeggen dat goed helpt.
Al dan wel of niet inheemse groenten en fruit kweken is een filosofische of gezondheid keuze waar iemand anders moeilijk raad op kan geven.
De frambozen zou ik niet in de moestuin zetten, goede informatie omtrent het kweken van deze vrucht vind je in verschillende sites.
Voor de vruchtwissel idem, zal zien of ik wat info kan scanneren en doorgeven.
Ook interessant, vooral tegen ziekten en plagen, sommige groenten groeien niet goed naast elkaar, ander beter, ken de Nederlandse term er niet voor maar zal het opzoeken.
Persoonlijk zou ik geen buxus planten maar, vaste of jaarlijkse planten, die de bestuivigers aantrekken en dan toch een goede verluchting niet lemmeren.
Ieder jaar een plan houden met wat op elk perceel geteeld werd.
Kolen zijn niet moeilijker dan andere groenten hoor, mag je ook dit jaar doen, lekker voor deze winter.
Alles opschrijven zou te lang duren maar, ga eens zien of ik je titels van enkele boeken en namen sites in het Nederlands kan geven.
Velt ken ik ook, heb twee boekjes van hen.
Prettige avond.
zondag 27 april 2008 - 20:27
Mariani

Mariani

Hello,

Kan langs hier alleen maar namen en adressen doorgeven, maar ben zeker dat je daar alles of bijna zult vinden wat je nodig hebt om goed te starten.
Indien toch nog vraagjes zullen we er met veel plezier proberen erop te antwoorden.

Raad voor telen :

http://www.plantaardig.com/groenteninfo/rubrieken/groenten/boek/
http://biotuin.netfirms.com/
http://www.tuinclub.be/tuinartikels/biologisch%20tuinieren.htm
http://www.neufgiga.com
http://www.detuingids.be/pages/detail.asp?Id=3341

Boeken te vinden in bibliotheken want weet niet of de mijne vertaald zijn in het Nederlands, heb ze niet gevonden.

Hartelijke groetjes
maandag 28 april 2008 - 14:43
uncas

Uncas

Mariani, super bedankt voor de tips. Ik heb goed zaad gevonden via ecoflora enkel het kiemt niet zo goed en wat kiemt, sterft vaak af
vrijdag 2 mei 2008 - 13:37
Mariani

Mariani

Ecoflora ken ik niet, ga eens kijken.

Sommige kiemen vlug andere vragen wat meer tijd.
Heb je in terreau (ken de Nederlandse naam niet) soort compost (te vinden in zakken ) speciaal voor zaaien gezaaid ? Of in de volle grond ?

Want sommige mogen nu nog niet in volle grond (tekort aan warmte en ook kans op bevriezen) anderen zeker zonder probleem.
In zaadbakje en om in warme plaats te zetten tussen 20° en 30°
Ik dompel mijn zaadbakje volledig onder water, laat het daarna goed uitdruipen, en dan zaai ik.
Daarna wat heel fijn terreau erover en met een heel fijne spuit nog even het bovenste laagje natmaken.
Dan laat ik het met rust voor een tiental dagen, hangt af hoe warm de omgeving is, zo niet wat lichtjes bespuitenn maar altijd zuing zijn, want rot anders. Heel klein beetje bestuiven met hout as helpt in sommige gevallen (fonte des semis) door chamignons, sorry dat ik de juiste woorden niet ken.
Maar laten we eerst zien hoe je ze gezaaid hebt...
In afwachting hier een foto van enkele bakjes en hoe ik te werk ga, maar ieder heeft zijn manier van doen, het belangrijkste is een juiste vochtigheid en voldoende warmte.
de eerste dagen mag men wel overdekken maar, opletten want daardoor ontstaan vaak ziekten.
Ik doe het persoonlijk nooit.

Maar wees gerust, je kan nog opnieuw zaaien, ik zaai met intervallen en heb dan een langere oogst.
groetjes

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 2 mei 2008 - 14:51
bartvds

Bartvds

Ziet er goed uit, kolen zet ik ook niet meer (behalve dit jaar eens wat boerenkool omdat ik dat nog nooit gegeten heb), ze nemen veel plaats in (toch als je maar een klein moestuintje hebt) en 't is altijd miserie met die rupsen die alles kapot vreten. Ik probeer ook wel aan vruchtwisseling te doen maar ik volg dit niet erg strikt. wanneer ik ergens nog een gaatje heb zet ik er iets tussen wat er tussen past en niet wat er tussen moet. Zo'n kastanje afsluiting is wel mooi he -> zet er wat oost-indische kers of zonnebloemen tegen, dat fleurt ook nog wat op. Mijn frambozen staan ook aan de zijkant van mijn moestuintje, aan de andere kant heb ik bessenstruiken gezet.
dinsdag 6 mei 2008 - 23:16
bartvds

Bartvds

Nog iets, je kan ook starten met plantgoed, is veel makkelijker als zelf zaaien (zelf zaaien is misschien wel leuker als alles lukt), ik koop mijn plantgoed in de Aveve, in bioboerderij De Loods (Aalst) en bij Peter Bauwens van De Nieuwe Tuin.
dinsdag 6 mei 2008 - 23:19
Rita1960

Rita1960

Ziet er goed uit, kolen zet ik ook niet meer (behalve dit jaar eens wat boerenkool omdat ik dat nog nooit gegeten heb), ze nemen veel plaats in (toch als je maar een klein moestuintje hebt) en 't is altijd miserie met die rupsen die alles kapot vreten. Ik probeer ook wel aan vruchtwisseling te doen maar ik volg dit niet erg strikt. wanneer ik ergens nog een gaatje heb zet ik er iets tussen wat er tussen past en niet wat er tussen moet. Zo'n kastanje afsluiting is wel mooi he -> zet er wat oost-indische kers of zonnebloemen tegen, dat fleurt ook nog wat op. Mijn frambozen staan ook aan de zijkant van mijn moestuintje, aan de andere kant heb ik bessenstruiken gezet.


Hallo Bart,

Boerenkolen zijn zelf zeer makkelijk uit zaad op te kweken. Neem potgrond en gooi daar 1/3 zand doorheen. zaai dun en bijna ieder zaadje komt op. Enne... boerenkool is hééééééééél erg lekker.
Maak er stampot van. 1/2 aardappels met wat zout, 1/2 boerenkool, stukje spek er boven op en laten koken.Gooi de boerenkool - gestroopt - in een plastic zak in de diepvries, als die er een nacht (of langer) in gelegen heeft, haal je hem eruit en beuk je op de plastic zak zodat de boerenkool klein wordt. en dan liefst bevroren bij de aardappelen koken. Eet ze!

groetjes,

Rita
woensdag 7 mei 2008 - 21:46
bartvds

Bartvds

Ik ben benieuwd!
donderdag 8 mei 2008 - 21:33
Rita1960

Rita1960

Hallo Bart,

Ik hoor het wel als je je eerste boerenkool hebt gegeten

groetjes,

Rita

(Ik kan mij er ongans in eten!)
donderdag 8 mei 2008 - 21:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon