menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kippenprobleem

Ga naar meest recente reactie

Larreke

Larreke

Hoi dierenvriendjes!

Ik heb geen dieren te ruil of te koop, maar heb een kippenprobleem! ik dacht misschien hier een oplossing te krijgen.

Sinds een maand of twee leggen mijn kippen geen eieren meer... . Ik heb een zijdehoenkriel van een jaar en twee legkippen van dit voorjaar! Ze hebben tot twee maanden geleden alledrie gelegd elke dag drie kakelverse eitjes!!! Heerlijk, ik kon zelfs familie, vrienden en buren voorzien van onze heerlijke eitjes. Maar sinds een maand of twee niet meer, toen is onze haan ziek geworden en een tijdje erna gestorven... Ik weet niet of dat er iets mee te maken gehad heeft hoor... Ook hebben ze in die periode van twee maanden geleden bloedluisjes gehad!! arme dingen. Maar dit hebben we goed behandeld en dat probleem was vrij snel opgelost! Geen luisjes meer te bespeuren!!!! Onze kipjes zien er ook heel gezond uit, geen kale plakken of zo...

We hebben nog geen nieuwe haan, de reden: we krijgen er eentje van iemand die kuikentjes heeft van een zilverbrakel. Maar deze zijn nog vrij klein en ze weten nog niet zeker of er een haantje tussen zit, het vermoeden is er wel hoor... Zouden ze terug gaan leggen als er eenhaan bij zit? Of heeft dit er niets mee te maken?

Kan er iemand mij een oplossing geven voor mijn probleem??? Of moet ik gewoon echt afwachten tot dat ze opnieuw gaan leggen???

Groetekes Larreke
maandag 6 augustus 2007 - 11:05
kurt

Kurt

Beste Larreke,

Het al dan niet hebben van een haan bij uw kippen is van geen invloed op de legresultaten van uw kippen. Het enige verschil is dat de eieren van de kippen waar een haan bij loopt voorzien zijn van extra inhoud van de haan en deze kun je dan ook laten bebroeden als je dat wenst.

Het kan zijn dat uw kippen net als uw haan ziek geweest zijn en als ze zich niet kiplekker voelen zullen ze ook geen eieren leggen. Dus wellicht zijn ze nu bijna volledig hersteld van hun bloedluizenplaag. Weet dat de kippen daar wel van zullen afgezien hebben en dus grondige revalidatie nodig hebben

Geef uw kippen dagelijks een grote portie gebroken graan- en maismengeling. Dat zal het leggen zeker bespoedigen. Als ze het moeten doen met wat gras, lauw water en wat brood dan zal het leggen nog niet voor morgen zijn.

Als uw kippen bloedluizen gehad hebben moet je het hok wel grondig ontsmetten en ik vermoed dan ook dat je slaapstokken in het hok gebruikt... Dat zijn namelijk de eerste plaatsten waar die bloedluizen verschijnen EN slaapstokken zijn eigenlijk totaal overbodig. Dus weg met die stokken. Ze slapen minstens even graag in een knus, gezellig hokje met wat hooi erin.

Veel succes,
Mvg,
Kurt
maandag 6 augustus 2007 - 11:28
Helianthus

Tekst aangepast

Helianthus

Hallo Larreke,

Gewoon nog wat geduld hebben denk ik, het behandelen tegen bloedluis heeft je kippen misschien even "van slag" gebracht maar ze zullen na een tijdje wel spontaan terug gaan leggen.
Soms hebben die beestjes gewoon even een "rustpauze" nodig, ze leggen immers niet het ganse jaar door, en het tijdstip waarop ze zijn beginnen leggen speelt vaak ook mee.
Na een tijd (vraag me niet hoelang, ik heb er bij de onze nog niet op gelet) houden ze er gewoon even mee op om nadien weer even plots terug te beginnen.
Wel zou ik je aanraden, mocht je dat al doen, om géén brood aan je kippen te geven.
Dat remt de eileg namelijk.
Gewoon een goeie graanmengeling en een lekker stukje grond om te scharrelen is voldoende.

Groetjes, Gert.
maandag 6 augustus 2007 - 11:31
Helianthus

Helianthus

Oeps, blijkbaar waren Kurt en ik op hetzelfde moment een antwoord aan't schrijven
maandag 6 augustus 2007 - 11:32
kurt

Kurt

Oeps, blijkbaar waren Kurt en ik op hetzelfde moment een antwoord aan't schrijven


Inderdaad en kijk eens wat een gelijkeninssen in het antwoord:

- aanraden om graanmengsel te geven
- afraden om brood te geven
- vragen om geduld na hun bloedluizenepedemie

Er zal dus wel iets van waar zijn he
maandag 6 augustus 2007 - 11:41
Helianthus

Helianthus

En dan wordt er al eens gezegd dat "goede raad duur is"....
Hier krijg je er twee keer voor niks hé Kurt
maandag 6 augustus 2007 - 11:44
Larreke

Larreke

Dank je wel voor jullie uitleg!! Nu het er dubbel staat, ben ik natuurlijk ook zeker dat het echt zo is hé

Brood krijgen ze heel zelden enkel het korst van voor en achter het brood. Mengeling krijgen ze elke dag, samen met legkorrel erin! De hokjes heb ik inderdaad behandeld met dezelfde spray als ik op de kippenmoest gebruiken!!
Gewoon afwachten dus!!!

Mercikes hoor!!!
maandag 6 augustus 2007 - 11:48
simsonB

SimsonB

hoi larreke,

Ik heb ook met bloedluizen moeten afrekenen dit jaar, heb er 2 kippen door verloren door dat ik het te laat gezien had, mijn 2 kippen zaten te broeden. Bij mijn andere kip heb ik toch zeker 2 a 3 maanden moeten wachten voor ik nog een eitje had. Weet trouwens iemand hoe je bloedluizen kunt voorkomen?

groeten bart
woensdag 8 augustus 2007 - 21:11
Larreke

Larreke

JOEPIE!!!!!! gisteren eerste eitje geraapt na twee à drie maanden wachten!!!!!!!
Ben toch zo blij voor mijn kipjes, nu weet ik zeker dat mijn schatjes zich terug helemaal goed voelen!!!

Hoi Bart,

Ik zou niet kunnen weten hoe je ze kunt voorkomen, hier hebben ze me verteld om de zitstok uit het hok te halen.
Maar ik kijk vanaf nu sowieso mijn kipjes eens om de week of veertien dagen na! Ik wil ze die jeuk en ongemakjes niet meer aandoen ocharme!!!!

Goetekes Larreke
zaterdag 11 augustus 2007 - 09:21
wiske

Wiske

een late reactie op jou probleem, ik zit met ongeveer hetzelfde, heb rode spinachtige diertjes in het hok gezien, heb daardoor ook een krielhennetje verloren, maar mijn vraag is nu ook ,hoe kun je dit voorkomen en waarmee mag je het hok ontsmetten? bv mag dettol gebruikt worden om het hok uit te wassen en hoe zit het met insekticiden
maandag 3 december 2007 - 14:31
simsonB

SimsonB

dag wiske, ik heb mijn bloedluizen kapot gekregen met DECIMITE, heb dat in mei gebruikt en heb geen één bloedluis meer gezien. ga op deze site eens kijken. http://www.edialux.be/product/homegarden.asp?tid=1&pid=226

groeten Bart
maandag 3 december 2007 - 16:49
wiske

Wiske

bedankt mark, ga ik zeker doen, he zou jij mij kunnen zeggen of ik nu nog nieuwe kippen kan bijzetten of dat ik beter wacht tot het warmer is?

groetjes wiske
dinsdag 4 december 2007 - 14:12
vera2

Vera2

nieuwe kippen bijzetten kan volgens mij het ganse jaar door maar zet ze pas 's avonds in het donker bij de anderen als die slapen. de nieuwkomer zal 's morgens automatisch de rest volgen en reeds voor een deel geaccepteerd zijn in de groep, let wel dat ze de eerste dagen 's avonds terug samen met de rest mee gaat slapen. om luizen te voorkomen maak je de binnenmuren zo licht mogelijk vb. kalk maar weet niet of dit ook werkt tegen bloedluizen. heb twijfels over de slaapstokken weghalen. kwestie van vergroeing in de poten bij kippen die deze klampspieren niet meer gebruiken.

beste wensen allemaal

vera

maandag 7 januari 2008 - 15:31
wiske

Wiske

hoi vera, bedankt voor de info, ga ik zeker zo doen,

en voor iedereen een gelukkig en prettig tuinjaar
wiske
dinsdag 8 januari 2008 - 13:06
jdcoster

Jdcoster

dag wiske, ik heb mijn bloedluizen kapot gekregen met DECIMITE, heb dat in mei gebruikt en heb geen één bloedluis meer gezien. ga op deze site eens kijken. http://www.edialux.be/product/homegarden.asp?tid=1&pid=226

groeten Bart

Kijk daar ook best eens:
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=7&sid=22&tid=3017&hl=Bloedluizen

maandag 14 januari 2008 - 22:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon