menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke kipjes

Ga naar meest recente reactie

vallelly

Vallelly

Hallo

Mijn vriend en ik zijn van plan om na de zomer onze eerste kipjes te kopen. Het worden er twee of drie om ons keukenafval weg te werken, ons van eitjes te voorzien en uiteraard om verwend te worden in de tuin! Nu vroeg ik mij af of jullie wisten welke kipjes het 'zachtaardigst' zijn. Ik weet echt niks nada noppes van kippen dus wat hints zouden wel leuk zijn!

Groeten
Valerie
maandag 11 juni 2007 - 23:01
Anke

Anke

Hallo,
Wij hebben zo'n beetje vanalles bij elkaar lopen, wel allemaal krielen. De Cochin-krieltjes vind ik de leukste. We hadden er eentje maar dat is helaas gestorven. Maar dat kipje was heel aanhankelijk en at uit ons hand. En het is echt een luek huppelding, met pootbeverdering en precies naar de coiffeur geweest De Brahma is ook een rustige kip, een groter formaat wel. Mss eerst uitmaken of je grote of krielen wil? De eitjes van krielen zijn iets kleiner, maar dan eet je er eentje meer hé
Succes!
Anke
dinsdag 12 juni 2007 - 05:05
Angelo

Angelo

hoi,

ik heb hier ongeveer 50 kippen, dus heel wat rassen.

zachtaardige krielkipjes zijn :
-zijdehoentjes
-cochinkrielen
-wyandottekrielen
-brahmakrielen

wil je iets wat weinig mensen hebben?
-oud engelse vechthoenkrielen(doen hun naam geen eer aan, NIET agressief hoor!)
-ko-shamo's
-...


grote rustige kippen
-brahma
-cochin
-plymouth rock
-wyandotte
-new hampshire
-...



als je nog verdere info wilt, vraag gerust

groetjes
Angelo
dinsdag 12 juni 2007 - 05:15
vallelly

Vallelly

Haai!

Bedankt voor al de informatie!! Ik denk dat we voor kleine kipjes zullen gaan....kunnen we dan geen lagere kippenren hebben? Je ziet, ik weet er echt niks van! Zijn kipjes gelukkiger met twee of met drie (of met vijftig ? We willen zeker niet 1 arm sukkeltje maar twee of drie...we zijn er nog niet uit! Ik weet niet of iemand konijnen samen met kippen in een ren steekt - wij hebben vier nijntjes waaronder twee Vlaamse Reuzen dus die hebben wel een grote villa! Maar misschien kan het een echt landgoed worden als we er een kippenren mee combineren?

Groetjes!

Valerie














dinsdag 12 juni 2007 - 06:13
Anke

Anke

Let op: kleine kipjes vliegen net gemakkelijker want ze wegen niet veel Eenvoudig op te lossen: knip 1 vleugel (enkel de uiterste verenrij natuurlijk), de kipjes zijn dan uit balans en vliegen niet meer zo hoog. Onze ren is ong 1.20 m hoog, af en toe tjipt er eentje over maar meestal vindt dat zelf wel de weg terug. Konijnen en kipjes: klinkt leuk maar ik weet niet of het kan, geen ervaring met konijnen
Zou je een haan nemen? Dan zou ik wel zeker 3 hennetjes of meer voorzien, anders alleszins meer dan 1.
succes!
dinsdag 12 juni 2007 - 20:11
vallelly

Vallelly

Ocharme een vleugel knippen! Doet dat geen pijn?
Ik denk niet echt dat we van plan zijn om een haan te nemen - arme buren - maar gewoon zo drie hennetjes...of stimuleren hanen de eileg
dinsdag 12 juni 2007 - 20:42
Spuddy

Spuddy

Een heel goed forum waar je meteen geholpen wordt met alles wat vogels aangaat:
http://www.aviornis.nl/forum/index.php
dinsdag 12 juni 2007 - 22:32
Angelo

Angelo

haantjes stimuleren het ei leggen niet, haantjes dienen voor de bevruchting van de eieren, en zingen en zorgen voor hun dames.

zij zijn meestal ook sierlijker bevederd dan de hennen.

het beste hou je hennen per 2, en het gaat bij konijnen, al zou ik geen krielkipjes bij vlaamse reuzen zetten !

de vleugel knippen doet geen pijn, als je niet te ver knipt, laat dit beter iemand doen zodat jij het kan leren.
het is zoals in haar knippen, je voelt het niet


http://www.schutters.net/phpBB2/index.php

dit is het kippenforum, heb ik al heeeel veel ervaring opgedaan en vind je heel veel terug.

groetjes

woensdag 13 juni 2007 - 00:21
Bowie

Bowie

Angelo ik wou je een mailtje sturen maar naast jouw naam staat enkel 'Profiel' en 'Citeer', daarom zet ik mijn vraag hier maar.

Ik heb blijkbaar een notenboompje van een goeie 2m hoog nu dat totaal in de weg staat (zie topic onbekende boom bij de subtopic 'bomen&struiken)

Zou ik dat in de buurt van het kippehok mogen zetten?
Zodat er toch af en toe wat schaduw is, tot nu toe al geprobeerd met verschillend soorten struiken/kleine boompjes, maar ze vreten ze gewoonweg kaal.
woensdag 13 juni 2007 - 05:35
Anke

Anke

nee hoor een vleugel knippen doet hoegenaamd geen pijn zoals Angelo al beschreef, maar geen hele vleugel eraf halen hé Maar laat het een eerste keer idd best even voordoen. Tania, bij mij vreten de kippen ook alles kaal, maar er komt een scheut van een vlierstruik uit in de ren, en voorlopig blijft die leven, misschien is dat dus ook een optie? Alleen weet ik niet of het kwaad kan: de onrijpe bessen van een vlier zijn nl giftig, maar ik veronderstel dat de kippen daar dan wel af zullen blijven.
Gr, Anke
woensdag 13 juni 2007 - 14:56
Bowie

Bowie

Ik weet het niet hoor of ze daan gaan afblijven, rond het kippenhok aan de buitenkant stond nog een hulst. Met die stekelige bladeren, wel alles wat door de ren groeide werd ook opgegeten; stekelig of niet.
Dus met vlier zou ik toch wel oppassen.
woensdag 13 juni 2007 - 16:40
Angelo

Angelo

hey Bowie, je kan inderdaad een notenboom dicht bij de ren planten, ze zullen er geen last van ondervinden

vlierbessen kunnen overigens geen kwaad voor de kipjes hoor, ook hazelaar doet het goed, ze eten hier de onderste scheuten zelden op, de geiten wel


groetjes
donderdag 14 juni 2007 - 00:49
nathalieschouppe

Nathalieschouppe

Haai!

Bedankt voor al de informatie!! Ik denk dat we voor kleine kipjes zullen gaan....kunnen we dan geen lagere kippenren hebben? Je ziet, ik weet er echt niks van! Zijn kipjes gelukkiger met twee of met drie (of met vijftig ? We willen zeker niet 1 arm sukkeltje maar twee of drie...we zijn er nog niet uit! Ik weet niet of iemand konijnen samen met kippen in een ren steekt - wij hebben vier nijntjes waaronder twee Vlaamse Reuzen dus die hebben wel een grote villa! Maar misschien kan het een echt landgoed worden als we er een kippenren mee combineren?

Groetjes!

Valerie




















hoi!!
wij hebben een kippenren en we hadden onze konijntjes er gewoon bij gelaten, los
==> eerst liepen ze overal een beetje en begonnen ze gras te eten
==> probleem 1 : na verloop van tijd ontdekten ze dat ze door de draad van de kippen konden (!! )
==> probleem 2 : vanaf dat mijn wit konijntje, dat verzot is op graanvoer, ontdekte dat er in het kot van de kippen graan lag , was hij er direct naar toe en wou hij niet meer naar buiten


nu zitten ze ook nog in de kippenren ,maar in een kot apart want anders is het niet meer te doen

Groetjes !!!
-xxx-
Nathalie
zondag 24 juni 2007 - 15:44
lacegarden

Lacegarden

wij hebben ooit geruild met mensen van dit forum, tomatenplantjes, tomatenconfiture, pepertjesplantjes voor Iezegemse koekoek (2 hennen en 1 haan) en dan nog met iemand uit de streek van Leuven voor Java kriel kippen en haan.
Alles zit en loopt samen. Op bepalde dagen gaat de ren open en mogen ze vrij in de tuin rondlopen.
Onze populatie is al sterk toegenomen. We hebben dag en nacht kraaiconcerten van onze hanen. Drie hanen bij de Javanen. Ik noem ze de drie musketiers. Ze slapen steeds in de bomen, ook als het watergiet, sneeuwt of snikheet is.Ze zijn zeer productief, grote nesten, maar er worden wel regelmatig kuikentjes door vogels en door katten ontvoerd. Ze zijn echt goede maatjes met onze beagel hond "pistache". Zij gaat iedere dag haar "eitje" eten in het hok. Ze is ook verlekkerd op het voeder van de kippen. De overblijfselen vinden we terug in haar ontlasting. Recyclage zou je zeggen, maar neen, wordt bij tijds weggehaald.
woensdag 27 juni 2007 - 17:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon