menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wormenbak

hypermaxx

Hypermaxx

Ik heb zonet een wormenbak gekocht, maar nu zoek ik compostwormen voor in deze wormenbak. Welke wormen neem ik en waar kan ik hier aan geraken?
Ik woon in oostrozebeke.
zondag 15 maart 2020 - 16:39
leerling

Leerling

Compostwormen leven in de strooisellaag (de bovenste centimeters die vooral bestaat uit halfverteerde plantenresten).
Regenwormen leven in de grond, maar na een fikse regenbui, of na trillingen van de grond, tref je die ook wel eens aan in die laag, maar die zijn niet geschikt voor je wormenbak.

Heb je een tuin of ken je iemand die er een heeft? Een hoop herfstbladeren die bij elkaar werden geveegd of een compostbak trekt die wormen vanzelf aan en er wat van uitdelen is dan echt geen probleem.
Geen tuin(contacten)? Heb je een containerpark in je buurt? Dan kan je daar eens horen of je van de compostmeester wat wormen kan krijgen. (Een compostmeester is iemand die mensen met vragen rond composteren verder helpt.)
maandag 16 maart 2020 - 01:10
hypermaxx

Hypermaxx

Ik heb ondertussen de nodige wormen, en heb mijn bak opgestart.
Nu is het echt wat zoeken wat wel of niet in de wormenbak mag.

We hebben een grote tuin, dus ook altijd wel bladeren liggen.
Deze mogen er ook in vermoed ik?

Ik heb vorig jaar een pak bladeren op een hoop gelegd, en die zijn nu toch al voor een stuk verrot.
Mogen ook deze verrotte bladeren in de wormenbak?

Wat mag er absoluut niet in?

Ik heb er nu ook bananeschillen in gesmeten, maar nu las ik ergens dat je enkele biologische banenschillen in je bak mogen. Hoe weet ik dat deze biologisch zijn?

Ik heb nog veel vragen als beginnend wormenbakhouder.
Zijn er nog andere forum mbt dit item?
zondag 22 maart 2020 - 09:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon