menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wij dromen ervan om legkippen te houden

Ga naar meest recente reactie

myriam56

Myriam56

EEn stuk of drie vier en een haan uiteraard.. we vinden de Brahma's enorm mooi ( de grote soort )en de mechelse koekoek die zien we ook wel zitten, dus wij moeten daar ook een beetje informatie over inwinnen !! en uiteraard moet er nog een kippehok worden in mekaar gezet !!
Lekkere verse eitjes MMmmmm ik proef ze nu al ... dus graag wat raad van mensen die er verstand van hebben en ook graag wat er zoal gerekend wordt zonder het vel van ons oren te stropen ?
woensdag 22 januari 2014 - 17:28
Lino

Lino

Ik zou je dit kippenforum kunnen aanbevelen: http://www.kippenforum.nl/ . daar haal ik al mijn kippeninfo.

De duurste brahma's die ik ooit kocht waren 30 euro. Maar dat is eigenlijk te veel betaald. Het waren wel prachtige exemplaren, maar dan nog... 25 euro is meer dan genoeg.
Als je ook voor kuikentjes wil gaan zorg dan zeker dat haan en hennen niet verwant zijn (dus eventueel op verschillende adressen kopen).
donderdag 23 januari 2014 - 07:36
myriam56

Myriam56

Goeie morgen iedereen !! en in de eerste plaats wil ik Lino bedanken voor de hele goeie link !! .... ik ga me nu inschrijven
donderdag 23 januari 2014 - 10:30
erice

Erice

Ik ben ook al jaren op het kippenforum... uitstekend forum waar veel te leren valt....
Zo gezellig met een aantal kipjes rondom... Heel veel plezier ermee....
Laat je ze loslopen?
donderdag 23 januari 2014 - 11:52
myriam56

Myriam56

Goeie middag Erice... ja voorlopig gaan we ze lekker los laten lopen kunnen ze lekker overal scharrelen.. er is veel (ongewenst) vegetatie, dus dat zal een berg werk schelen en de moestuin is toch afgesloten !! groetjes
donderdag 23 januari 2014 - 12:04
erice

Erice

Bij mij lopen ze ook in de groententuin. Gaat prima. Houden ze mooi schoon.....
donderdag 23 januari 2014 - 13:49
jdcoster

Jdcoster

Als het de bedoeling is van gedurende een lange tijd geregeld een scharrelei te kunnen eten bij het ontbijt zou ik me niet laten leiden door de exotische aanblik van Cochins of Brahma, maar een beter legras kiezen.
De allerbeste leggers zijn natuurlijk de hybriden die je overal kunt kopen en soms voor een prikje nadat ze eerst een jaar in een legbatterij het beste van zichzelf hebben gegeven. Deze laatsten zou ik afraden. Ze zijn vaak 'versleten'.
Deze hybriden zijn steeds vanaf de geboorte geleeuwiekt en een stukje van de bek afgebrand (tegen het verenpikken en het opvliegen) Wrede praktijken zijn dat.
Die kun je al kopen voor 8 à 10 €

Ikzelf heb momenteel New Hamphires kippen en ben zeer tevreden met hun legcapaciteiten.
Brakelhoenders zijn ook heel mooi en leggen tamelijk goed. Daarvan heb ik er nog dertig tegelijk gehad.
In Frankrijk zijn er ook mooie rassen hoor zoals Faverolles en Bressehoenders. Misschien eens de kleinveetentoonstellingen volgen daar. Koop dan die exemplaren met kleine foutjes (minder punten) aan. Die zijn veel goedkoper en voor ons, die geen kampioenen willen kweken, zijn die ook mooi.
Voor dergelijke dieren mag je eigenlijk niet meer uitgeven dan 25 à 30 € per trio (1 haan, 2 kippen) want zo worden ze door liefhebbers vaak gekocht.
En ... inderdaad opletten voor inteelt
Ik weet ook niet hoe de situatie daar is maar neem als dat nodig is zeker maatregelen tegen de vossen. Draad in de grond ingraven en hoog genoeg en naar buiten ombuigen zodat ze niet in ren kunnen klimmen?
donderdag 23 januari 2014 - 15:06
myriam56

Myriam56

Goeie namiddag !! ja we zijn echt aan het rondkijken Mechelse koekoek die staan ons ook aan, het is natuurlijk ook wel zo , dat het oog ook wat wil... en we gaan zeker en vast rekening houden met de supertip ( draad in de grond)
donderdag 23 januari 2014 - 16:37
erice

Erice

En als je het hek zo.n 20 a 30 in de grond hebt is het heel handig om aan de buitenkant een rij stenen, tegels of betonplankjes neer te leggen. Dan kan de vos zich er niet onder door wringen.
donderdag 23 januari 2014 - 20:21
JuliusParker

JuliusParker

Goedendag
Ik had nooit gedacht dat het zo zou werken
woensdag 17 februari 2021 - 17:18
ThomasGilbert

ThomasGilbert

Weet u zeker dat het zo werkt?
dinsdag 23 februari 2021 - 11:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon