menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mestwormen gezocht

Ga naar meest recente reactie

Pauze

Pauze

Wie kan me helpen aan een handvol mestwormen om een wormcompostvat te starten ?
Iemand die al een tijdje bezig is met composteren op die manier moet er toch wel wat over hebben vermoed ik ? eventueel ruilen voor enkele zeldzame soorten sla zaad ofzo ? ook heb ik nog louisiana tabak zaad (net geoogst) goed tegen ongedierte in de moestuin .
zondag 9 september 2012 - 09:53
minouke

Minouke

als je de compostbak in je tuin zet ZONDER bodem, dus rechtstreeks op de grond komen ze van zelf.

Je kan ook een pak koeien- of paardenmest een tijdje in een zak steken en goed afsluiten en dit nadien in de composthoop mengen, daar zitten dan ook wormen in.

Als je de composthoop gebruikt altijd een deel overlaten en dan vooral de bodem, waar pakken wormen in zitten.
zondag 9 september 2012 - 10:19
Pauze

Pauze

Ben al jaren aan het composteren op de gebruikelijke manier en ik heb alles ..
maar geen wormen ...

regenwormen tellen niet mee want die zijn van geen nut in een composthoop .
Ik heb geen mest van koeien of paarden maar wel van konijnen ..
toch thx voor et antwoord minouke .
zondag 9 september 2012 - 19:58
nele18

Nele18

Ik bestelde eisenia fetida wormen bij de levende tuin, een organisatie die compostwormen/mestwormen verkoopt ten voordele van een vzw die hippotherapie geeft, vzw Andromeda. Je kon kiezen tussen zelf ophalen of laten bezorgen.
ik dacht levendetuin.be van link. Op hun site staat ook veel info over hoe de wormen te houden en waar op te letten.
donderdag 18 oktober 2012 - 11:00
Pauze

Pauze

Ik ben er ook daar gaan kopen , ik vind er bedroevend weinig wormen in terug voor 10 euro ,dacht dat het zou krioelen van de wormen maar moest ze al goed zoeken .
Er wordt ook alleen maar over starterspaketten gesproken , niet over hoeveelheid wormen .
Moest ik er nog nodig hebben moeten ze ZEKER van een hengelwinkel komen waar je de wormen kan zien in een transparante doos en je waar voor je geld hebt .
In ieder geval , ik heb er nu en ze kunnen zich nu vermenigvuldigen .
donderdag 18 oktober 2012 - 11:19
nele18

Nele18

Naar wat ik mij herinner is het per gewicht? Een halve kg wormen per pakket? Bij mij zaten er heel veel jonge wormen en eieren in. Ik had daar ook speciaal naar gevraagd, want aangezien wormen maar 2 jaar leven wilde ik het liefst de jonge exemplaren. Daarbij zijn eieren en die kleine wormpjes lichter dan volgroeide wormen, mss daardoor dat er bij mij zoveel in zaten . Maar inderdaad op de lange termijn zal dat niet zoveel verschil maken want jouw wormen zijn volwassen en zullen al meteen beginnen met zich voortplanten.
donderdag 18 oktober 2012 - 11:31
hammer2000

Hammer2000

@pauze, is een heel slecht idee om ze in een hengelwinkel aan te kopen. Daar zijn ze niet alleen heel veel duurder, want je betaalt per 10 wormen. De wormen in een hengelzaak zijn ook voor onmiddellijk gebruik, nl mee vissen. ze moeten het niet lang overleven en al helemaal niet gezond genoeg zijn om te kweken. Wormen die je in je compostvat wil steken moeten in hun eigen leefmilieu bewaard worden. Die beestjes zijn immers heel erg gevoelig aan verandering van omgeving. Echte compostwormen zijn heel arbeidsintensief om te selecteren en gezond te transporteren
donderdag 18 oktober 2012 - 12:03
Pauze

Pauze

Hammer, heb je zelf compostwormen ?
@Nele , Is het lang geleden dat je compostwormen hebt gekocht bij de levende tuin ? Maak je er nog altijd gebruik van ,kleinschalig in een emmer of in een grote kuip ?
donderdag 18 oktober 2012 - 14:28
lanne

Lanne

Als je zoals gezegd het compostvat rechtstreeks op de grond zet , of toch maakt dat er een verbinding is met de grond, dan komen de wormen vanzelf. Maak ook dat het compostmateriaal niet te nat of zeker niet te droog is . Waar wormen gek op zijn , is koffieprut. Ze kweken dan heel goed en zijn na een tijdje niet meer te tellen . Zeker de compost heel regelmatig wat los maken met een composthaak of riek , zodat er veel zuurstof in de bak komt . Ook veel verschillende materialen gebruiken om te composteren .
Succes
woensdag 4 september 2013 - 23:58
wormengoeroe

Wormengoeroe

Pauze, heb jij echt een composthoop zonder wormen of bedoel je dat je zelf geen wormen kweekt?

Ik kan me dat anders hier bijna niet inbeelden tenzij je composteert op beton. Ik zelf kweek al enkele jaren wormen en ik heb er ook besteld in de levende tuin.

Maar nu hoef ik niets meer te bestellen, ik heb wormen in mijn composthoop, in mijn composttonnen en in mijn wormenbakken binnenshuis.

De wormen in mijn composthoop zijn er gewoon vanzelf gekomen, zeker met het gebruik van konijnemest in de composthoop, de wormen zijn er dol op.
dinsdag 24 september 2013 - 06:54
mia_heyl7

Mia_heyl7

wij hadden ook geen wormen, maar wij ontdekken, dat elke week, de vissers onze compostbak omzetten, teneinde wormen te vinden, om te vissen,
zaterdag 27 september 2014 - 17:31
BOSVROUW

BOSVROUW

Wat is eigenlijk het verschil tussen een regenworm en een mestworm, heb foto's gegoogeld en het lijken gewone regenwormen! Hier in zure bosgrond met paardenmest bemest en regenwormen a volenté! Zo ook in compostbak met openingen en aangevoerde compost!
zondag 28 september 2014 - 10:26
Pauze

Pauze

regenworm is veer groter en dikker , ook hebben ze niet de rode typerende kleur en ringen .
@goeroe , als er wormen in compostbak voorkomen wil dit over algemeen zeggen dat de warmte eruit is en hij te nat is , ik probeer alles te doen om geen wormen in mijn compost te hebben .
maandag 29 september 2014 - 09:28
charelke

Charelke

Wormen maken gaten en gangen dat is hun levens stijl, gaten en gangen zorgen voor verluchting en een warme op de zon gerichte bak zal weer meer kleine wormen vormen zolang dat je bodem open is op de volle grond, daar komen ook andere beestjes op af zoals de pissebed, dan pas ben je goed bezig . je kan dan handmatig je wormen sorteren en in een andere bak zetten maar moeten ook voeding krijgen en vochtigheid ,je moet er toch wel tijd in steken zunne maar te langenduur krijg je wel je resultaat. Pieren of het nu mest pieren zijn of welke benaming je ook geeft ze doen allemaal het zelfde werk.
groetjes
Charelke uit Ham
Geen wormen willen hebben in composthoop, laat dan maar het gedacht van composthoop varen., zijn er geen vissers in je buurt ? die hebben ze wel graag hoor?
donderdag 7 mei 2015 - 23:27
bisschop

Bisschop

in mijn compost zat een bijen nest raar vond ik
maar volgens mij was het geen goede compost
droog materiaal waar haal je dat.
nat heb ik genoeg
maandag 25 mei 2015 - 09:04
charelke

Charelke

Droog materiaal dat zijn vooral afgevallen bladeren en droge twijgjes,ik doe er ook af en toe een kapotgescheurd stuk karton bij,in kleine stukken verdelen.
groetjes
Charelke
maandag 25 mei 2015 - 12:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon