menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Oude druivenserre opbouwen - glas - mastiek vraag

Ga naar meest recente reactie

hem

Hem

onlangs heb ik een oude druivenserre van 6.5m x 10m afgebroken, vele glasraampjes gingen gemakkelijk los, door oude mastiek, de mastiek op het ijzer gaat er minder makkelijk af, kan iemand mij zeggen hoe ik dit op een juiste manier kan proper maken,
nog een vraagje : om de raampjes opnieuw te bevestigen op het ijzerwerk, kan dit ook met silicoon ?, lijkt mij makkelijker dan met mastiek, gaat silicoon niet verduren door vocht, zon, ...

bedankt alvast !

Dieren te koop, te ruilen, gratis of gezocht

zaterdag 23 juni 2012 - 11:01
groenbloemeke

Groenbloemeke

Volgens mij gebruiken ze daar iets anders voor
Iets waar zink in zit
Verder weet ik het niet
zaterdag 23 juni 2012 - 13:39
hem

Hem

Mastiek verwijderen wij met luchtdruk of manueel met beitel en dan schilderen met zinkfosfaat.

Om de glazen terug te plaatsen is mastiek aangewezen. Wij halen het bij florent debecker tervuursesteenweg heverlee(r debecker-buelens) De metalen vlekjes om de glazen omhoog te houden vind je vermoedelijk alleen nog in tuincentra in de druivenstreek.

deze info heb ik vernomen van vzw 3wplus, zij hebben druivenserres afgebroken en terug opgebouwd.
maandag 25 juni 2012 - 20:32
Figo

Figo

Wij hebben het jaren geleden zo gedaan met een oude druivenserre:
Om de mastiek (= echte stopverf) af te steken gebruikten we een oude vijl, zo'n 4 cm breed en scherp geslepen. ttz dat 1 kant werd weggeslepen, zodat je een "houtbeitel" bekwam. Die "beitel" werd dan in een lange steel gezet van 40-50 cm lang. Daarmee ging het relatief gemakkelijk om zowel het glas los te steken, als om resten van de mastiek van het ijzer te halen. Een 2de "werktuig" was een haak die aan de binnenzijde in een scherp hoek geslepen was, en in eenzelfde handvat werd vastgezet. Dit was om de mastiek van het ijzer te halen in een trekkende beweging.
Nadien hebben we een paar balen droog stro opengelegd, en het ijzer daarop, op enkele cementstenen. Zo werd het ijzer "gebrand" om de restanten mastiek weg te branden, of toch zodanig stuk te branden dat het er nadien makkelijk met een stalen borstel kon afgeschuurd worden. Nadien werd alles in de "loodmenie" gezet.
Daarmee was het ijzer klaar om terug gemonteerd te worden.
Stopverf werd zelf gemaakt. Dat was eenvoudigweg een mengesel van krijtbloem en lijnolie, dat gekneed werd tot een stug deeg.
De "ijzertjes" om de glazen tijdens het zetten op hun plaats te houden waren hele dunne aluminiumplaatjes van 4-5 cm lang, en 4 à 5 mm breed.
Meer info kan je krijgen bij de oude serristen van regio Overijse, Hoeilaart en Duisburg/Tervuren. Daar zal je ook nog wel handelaars vinden die de benodigde materialen verkopen.
Succes met het project.
zaterdag 14 juli 2012 - 07:28
hem

Hem

bedankt voor je duidelijke uitleg , hier kan ik mee voort !
groetjes
Hem
zaterdag 14 juli 2012 - 10:34
kjm

Kjm

Hoe zet je de ruitjes precies vast op een T-profiel met mastiek? Rechtstreeks op profiel leggen en enkel aan de buitenkant vastzetten met stopverf? Of ook onder het glas mastiek aanbrengen tussen profiel en glas (aan de binnenkant) en vervolgens langs de buitenkant toestoppen met mastiek? Of siliconekit aan de binnenkant om ruiten vast te plakken op profiel en aan de buitenkant afwerken met mastiek? Of nog anders? Alvast bedankt!
dinsdag 26 september 2023 - 15:12
Figo

Figo

op ijzer een laagje stopverf leggen, ruit erop leggen, en alu stripje (stripjes zijn kant en klaar te koop bij serrebouwers) over bovenrand ruit plooien. Daarop komt de onderkant van je volgende ruit.. Glazen overlappen elkaar een paar cm. het plaatje wordt naar boven geplooid, over de onderrand van je ruit. Maakt een soort S dus.. Daarna het geheel afdekken met stopverf.. Is moeilijk te beschrijven, maar doodeenvoudig..
donderdag 28 september 2023 - 09:12
Figo

Figo

een tekening maakt het misschien duidelijker

Dieren te koop, te ruilen, gratis of gezocht

donderdag 28 september 2023 - 09:25
kjm

Kjm

Dankjewel Figo!
donderdag 28 september 2023 - 11:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon