menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Waar geitjes en kipjes kopen in West-Vlaanderen

Ga naar meest recente reactie

Paertje

Paertje

Goeiedag iedereen,

Ik ben nieuw hier en zal proberen kort en bondig te verwoorden wat ik wil zeggen. Vanaf November dit jaar gaan wij in een grotere woning wonen waar ook een grote tuin bij hoort. Omdat onze kindjes nog wat te klein zijn, zouden we een stuk tuin willen omtoveren tot een weide. In de weide zou ik willen twee dwerggeitjes (miekes) willen steken samen met een tweetal legkippen en twee kippen van een sierras (het oog wil immers ook wat).

Nu vroeg ik mij af, ik woon in Sint-Eloois-Winkel, tussen Kortrijk en Roeselare in West-Vlaanderen. Zijn er onder jullie die goeie adressen hebben waar ik eventueel dergelijke dieren kan gaan kopen, eens onze tuin omgetoverd is tot een kippen- en geitenparadijs?

Bedankt voor de interessante antwoorden.
donderdag 21 juli 2011 - 02:44
Rita1960

Rita1960

Ook Goeiedag..

kort en bondig.. hoe groot is het stuk waar je de Miekes en de kippen wilt laten lopen??
sommige soorten legkippen zijn ook een lust voor het oog en leggen daarnaast..
(geen plaats voor een haantje erbij? kunnen de kids direct -spelenderwijs- wat leren over de bloemetjes en de bijtjes en je hebt er een gratis wekker
bij ) of te wel dan kun je ook een broedse kip op eigen eieren laten broeden..

al enig idee welke kippensoort(en) je wilt en welke soort miekes??
dat speelt wel een rol met de toekomstige huisvesting.. en ga eens kijken bij mensen die al langer deze dieren houden.. die kunnen je voor "beginners"fouten behoeden. ( scheelt dan later weer in de knip..)

bedenk ook dat men niet voor niet zegt.."als je geiten hebt leer je vloeken"
en voor de kippen.. die moeten toch best een goed afgesloten ren hebben althans 's nachts.. vossen, marters, buizerds enz... vinden ze heerlijk en het zo jammer zijn als je op een ochtend geen kip meer ziet. ( en voor de kids is dat nog erger..)

groetjes,
Rita

die ook geitjes en kippen heeft......
donderdag 21 juli 2011 - 21:59
Paertje

Paertje

Beste Rita, bedankt voor je reactie.

Hoe groot het stuk is weet ik niet maar als ik zou moeten schatten, denk ik tussen de 200 en 300m². Voor de legkippen dacht ik aan Wyandotte-kippen maar ik vind er niet veel over over kwekers van deze beestjes in west-vlaanderen. Voor de sierkippen dacht ik aan (een beetje cliché mss) zijdehoenders.

Ik weet niet goed wat je wil zeggen met welk soort miekes. Ik dacht aan berggeitjes.

Ivm met het nachthok is dit al ok. De vroegere eigenaar had ook kippen en heeft dus al een kippenhok gemaakt en ik denk dat het een vrij degelijk is. Natuurlijk is er nog het probleem dat ik in ploegen werk en het soms mss wat moeilijk zal zijn om bijvoorbeeld na de late een deurtje dicht te doen. Dat zal dan pas om 22:30u zijn of zo. Hopelijk is dat geen probleem.
Dan hoop ik ook nog dat ik mij de moeite kan getroosten om voor de vroege dienst nog eens het deurtje te gaan open doen. We zien wel en mss later een automatische deuropener inschakelen.

Maar zou je het hokken op de één of andere manier kunnen aanpassen, zodat het deurtje kan open blijven en er toch geen rovers binnen komen?
donderdag 21 juli 2011 - 22:18
Rita1960

Rita1960

kijk ook eens op de site http://www.kippenpagina.nl/
vandaar uit heb je nog meer links...

en als je geen rovers binnen wilt.. gaas erom heen.. en van boven ook afdekken met een net of gaas.

en als je berggeitjes wilt.. ik weet niet of je die ergens kunt krijgen.. maar als je dwerggeiten bedoelt.. die zijn er genoeg.. maar zorg dan best voor een hekwerk met stroomdraad... die kunnen springen en klimmen..

donderdag 21 juli 2011 - 22:37
Slak

Slak

denk er ook aan dat dwerg geitjes een meester zijn in ontsnappen , en 2meter hoge draad is een aanrader of schrik draad zetten .
maandag 25 juli 2011 - 12:06
Kriskras

Kriskras

300 vierkante meter? Amper drie are? 30 meter x 10 m?

Dat is veel te klein voor wat u allemaal zou willen. De kippen en geiten, ook al zouden het dwerggeiten zijn, die zouden uwe grond in minder dan geen tijd tot een woestenij herleiden.

Bezint voor je begint. En meten is weten. Schaf u dus een lintmeter aan of leen er eentje, en ga eerst en vooral eens na over hoeveel vierkante meter u daadwerkelijk beschikt.
zondag 31 juli 2011 - 15:38
Paertje

Paertje

Bedankt voor de tip Kriskras, maar misschien ben ik niet duidelijk geweest. Momenteel is het nog onze tuin niet en kan ik dus nog niet exact weten hoe groot het stuk is. Ik heb toch al dwerggeiten gezien op kleinere stukken hoor, die er na enkele jaren nog steeds tiptop uitzien. Maar we zullen zien.
zondag 31 juli 2011 - 16:11
Kriskras

Kriskras

Men kan op het Kadaster te Brugge wel te weten komen hoe groot het perceel is (de percelen zijn) hoor. Het adres is Lange Rei 7 te 8000 Brugge voor zover mijn geheugen mij niet in de steek laat. Indien je tegen de verplaatsing opziet kan je op het zelfde adres schriftelijk een uittreksel vragen. Kost dan ± 5 euro.

In de gemeente beschikt men over dezelfde gegevens, maar men moet dan wel iemand bereidt vinden het te willen verklappen. Want strict genomen zou de gemeente het niet mogen mededelen. Hoe dan ook, op de "Technische Dienst" van de gemeente beschikt men over dezelfde gegevens als die in Brugge.
zondag 31 juli 2011 - 22:33
Paertje

Paertje

Van harte bedankt voor je medewerking hoor. Maar ik weet dat ons stuk 1250 vierkante meter is maar daarvan weet ik niet exact wat er zal dienst doen als weide. Vandaar.
donderdag 11 augustus 2011 - 16:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon