menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

KIPPENHOKJE

Ga naar meest recente reactie

Mandy

Mandy

Ik zoek een (klein ) kippenhokje voor mijn loslopende Welsumer.
Ze slaapt nu nog onder de struiken maar ze zal voor de winter toch een plekje binnen moeten hebben 's nachts.......
Wie heeft er ergens nog een hokje ( in de weg ) staan?
woensdag 8 september 2010 - 23:57
LauraK

LauraK

Hallo Mandy,

Helaas kan ik je er niet aan helpen; maar mocht er van het forum verder niemand
reageren, dan is het misschien een idee om op Marktplaats te kijken: je kan daar ook
op afstand selecteren, dus kijken of er iets bij je in de buurt te vinden is.

Groeten van Laura.
donderdag 9 september 2010 - 10:59
Mandy

Mandy

Hai Laura, bedankt voor het "meedenken"
Ik heb daar al gekeken, slechts een paar hokjes zouden kunnen maar die zijn erg ver...... en dan is de benzine duurder ipv dat het een goedkoop hokje zou worden.....

Moet misschien zelf maar iets in elkaar zetten......

ben daar helaas niet zo goed in
donderdag 9 september 2010 - 20:48
Peppody

Peppody

als het alleen voor in te slapen is, kun je ook een oud konijnenhok nemen. Bedenk wel dat ze er de eerste keer niet zelf in zal gaan, je zult haar dan de eerste paar keer moeten vangen en op moeten sluiten. Of timmer een grote rechthoek van wat planken in elkaar, maak er een eenvoudig deurtje in met scharnieren en een schuifslotje en klaar is het slaapplekje.

Mijn "tweedehands" zijdehoentjes weten het na een jaar nog steeds niet. Ik moet ze nog steeds elke avond vangen en in hun hok zetten. (anders eten de marters ze op) Maar een Welsumer zal hopelijk een stukje slimmer zijn De Brahma's en Cochin's hadden het ook zo onder de knie en daar heb ik nooit problemen mee. Maar die pluizenbolletjes..... daar kan ik een boek over schrijven....
donderdag 9 september 2010 - 20:56
Mandy

Mandy

Het is hoofdzakelijk om te slapen binnen maar ik zou er ook graag een apart leghokje inhebben want ze legt haar eitje nu al in het tuinhuis elke dag ( in een mandje met gesnipperd papier ) en ze komt daar ook om wat mais te eten ( uit de hand) maar ze begint nu ook al om 7 uur in de avond in het tuinhuis te komen en dan op mijn tuinstoelkussen te gaan slapen

Kom ik om 8 uur om alles af te sluiten slaapt madam daar sinds enkele dagen..........(gelukkig is ze heel erg schoon er is in de morgen geen enkele ongerechtigheid te vinden.....))
donderdag 9 september 2010 - 21:18
Peppody

Peppody

kijk, een dame van stand Kan ze niet in het tuinhuis blijven? Er zijn van die gazen panelen met deurtjes er in. Die haak je in elkaar en je kunt het zo groot maken als jezelf wilt. Ik heb ze hier ook staan, die gebruik ik in het voorjaar om de broedende kippen van de anderen af te scheiden. Dan kun je een hoekje afschermen van het tuinhuis, zet je daar het mandje in voor de eitjes en natuurlijk een lekker zacht kussentje om op te slapen.

Toch knap en heeeeel erg prettig dat ze zindelijk is, dat kunnen die van mij niet hoor, elke week weer alles afkrabben en uitboenen. En dat is 1 grote schuur en 1 kippenhok. Maar ja ik heb er dan ook een heleboel.
donderdag 9 september 2010 - 21:33
Mandy

Mandy

Zou ze eigenlijk niet op een stok moeten slapen????
donderdag 9 september 2010 - 21:35
LauraK

LauraK

Als ik me me niet vergis, heeft iemand hier op het forum eens laten zien hoe hij/zij
een kippenhok van pallets gemaakt had. Ik zal proberen of ik het voor je terug kan
vinden.

Groeten van Laura.
donderdag 9 september 2010 - 21:35
Mandy

Mandy

Mijn witte leghorns zijn absoluut niet "zindelijk" hoor..... daar leg ik elke dag een krant van 5 pagina's dik onder hun stok en 's morgens ziet die er niet uit haha.........
Maar hoe dat loslopende jonge kipje ( nog steeds zonder kammetje en lellen!!) het presteert om de nacht door te komen zonder ook maar iets te bevuilen..... weet ik niet.........
donderdag 9 september 2010 - 21:37
Peppody

Peppody

Zou ze eigenlijk niet op een stok moeten slapen????

als ze onder een struik slaapt denk ik niet dat ze daar behoefte aan heeft. Of slaapt ze ook wel in bomen of op een dikke tak in een struik?

Toen ik pas kippen had, heb ik een poging gewaagd om die zware zeer grote Brahma's op een stok te laten slapen. Elke avond zette ik ze letterlijk op stok en er bleef er nooit eentje zitten. Soms kukelden ze er letterlijk achterover van af. Na 3 weken heb ik de hoop opgegeven, als ze niet willen dan hoeft het niet.

Hier slapen ze stapeltje stapeltje Ik heb 2 Cochin's die graag hoog slapen, zijn ze uit zichzelf gaan doen, die zitten op de voeremmers of op een oud konijnenhok wat in de schuur staat. De zijdehoentjes stapelen zichzelf ook op elkaar en de overige cochin's doen dat ook.

groetjes, Esther

donderdag 9 september 2010 - 21:45
Mandy

Mandy

Die Welsumer zoekt ook de hoogste plek op in het tuinhuis om te slapen...

Grappig is het he al die verschillende gewoontes...... maar ze heeft natuurlijk nu niet de kans om op een stok te gaan zitten....... ze zoekt het lekkerste zachtste plekje...... groot gelijk.......

Toen ik nog Sussex kippen had, ook van die grote, zware kippen, ja die gingen ook niet op stok, bleven lekker in het leghok slapen......
donderdag 9 september 2010 - 22:09
cee

Cee

Je kan eveentueel eens langs het industriepark in je buurt gaan kijken of er niemand is die een houten bekisting van een aangekocht toestel over heeft, dat kan je dan als hok met legbakje en al wat je maar wil ombouwen. Gewoon een laagje beits en een golfplaatje erop het gaat al snel 5-10 jaar mee.

Zo heb ik het voor m'n konijntjes gedaan.
dinsdag 21 september 2010 - 10:02
Mandy

Mandy

Helaas mag je daar niets van meenemen...... jammer want het is een goed en nuttig idee....... bedankt......
dinsdag 21 september 2010 - 10:08
Eve

Eve

Helaas mag je daar niets van meenemen... och, gewoon efkes vragen, doe ik ook en mensen zijn blij dat ze kunnen helpen (sinds ik dieren heb, heb ik ook hoegenaamd geen schaamte meer! )

Hopelijk ook binnenkort bij ons kippen, lekker!


Eve
vrijdag 24 september 2010 - 17:25
Mandy

Mandy

Kunnen ze loslopen Eve of gaan ze in de ren?
Mijn Kipje loopt los en struint elke dag de hele tuin door.
Als ik ergens bezig ben komt ze als een hondje achter me aan..... grappig...
Welk ras gaat het worden???


vrijdag 24 september 2010 - 21:04
Rita1960

Rita1960

Hi Mandy,

die welsumer van je slaapt nu iedere avond in het tuinhuis?? mooi laten daar...
niets geen apart hok kopen.. als je die maar dicht kunt doen 's nachts...

en op stok?? mijn jonge kippen gaan niet op stok,, liggen met elkaar lekker dicht bij elkaar op de grond, gestoffeerd met houtvezel.. en niets geen rangverschil.

Mijn oude 3 "t(r)utten" gaan wel op stok, in een ander hok wel te verstaan. De haan gaat echter nog steeds niet op stok maar blijft op de "grond". Bij deze drie hennen is er echt een rang- lees pik orde.. wie het hoogst zit heeft de meeste macht.. maar ja... beide stokken zijn even hoog en de haan?? na aanpassing is die toch echt heer en meester over de 3 "tutten".

groetjes,

Rita
dinsdag 5 oktober 2010 - 21:05
Mandy

Mandy

Ja Rita, ze slaapt heel vorstelijk bovenop een stapel tuinkussens

Ze legt nu ook elke dag een eitje in het tuinhuis. Daar heb ik grote krat op zijn kop gezet, daarop een half hoge krat gevuld met snipper papier en stro en vervolgens de opvangbak van de hakselaar er dwars overheen zodat ze lekker donker en beschut zit, helemaal achterin..... Madame heeft genoeg wensen....

In de morgen gaat de deur van het slot en zit Madame al te wachten bovenop de pottafel en wil ze yoghurt en een paar korrels mais en dan stapt ze de tuin in en zodra het donker wordt gaat ze slapen en gaat de deur op slot.... Ja ja...

Ik vind de namen die jouw kippen hebben fantastisch.... Die 3 van mij heten heel gewoon: grote kip, kleine kip en kipje...... lekker fantasieloos...


dinsdag 5 oktober 2010 - 21:22
Rita1960

Rita1960



nu ja, m'n 13 jonge kippen hebben geen naam hoor.. 'k kan ze niet uit elkaar houden behalve van de 5 hanen het "Nesthaantje" en "brutaaltje"

en de drie oude tutten, die met de zwarte punten "gestoort", "de dikke" en "de kale" (vanwege de continue kale achterkant )

lachende groetjes,

Rita

oh ja, gisteren weer een ei!
dinsdag 5 oktober 2010 - 21:42
Mandy

Mandy

Kijk maar uit dat je de dierenbescherming niet achter je aan krijgt. Zulke namen zou wel eens heel deprimerend kunnen zijn voor die schattige diertjes. Misschien krijgen ze daar wel een minderwaardigheidscomplex van
dinsdag 5 oktober 2010 - 23:26
Eve

Eve

@ Mandy: ik denk aan Light Sussex en Orpington - ze zijn voor de pot, maar ik wil niet van die supersnelgroeiende meat breeds die na 20 weken niet meer op hun poten kunnen staan. Gewoon wat zwaardere maar toch nog normale kippen, die mogen er gerust lange tijd over doen om klaar te zijn. Eieren kopen we van iemand die legkippen in haar achtertuin houdt.

Gij hebt toch ook Sussexen? Hoe vindt ge ze qua karakter? En hebt ge al een hok gevonden? Hubby is er altijd voor te vinden om zelf iets in elkaar te slaan - spijtig genoeg is hij meer keen than able, ik zou hem nog geen kaartenhuis laten bouwen! (Gelukkig is hij wel fantastich lief!!!)

Ze zouden in onze achtertuin komen, dus we kunnen het ons niet permitteren van haantjes te houden, of dat wordt teveel coq-au-vin!

Eve
woensdag 6 oktober 2010 - 10:46
Mandy

Mandy

Ik heb geen Sussex meer helaas, problemen met ei leggen-----
karakter : erg lief, zelfs een beetje sullig


Heb nu witte leghorns, niet zo aardig, maar leggen wel elke dag en het hele jaar door....
Mijn kleine Welsumer vliegt af en toe hun ren in maar wordt prompt weggejaagd.....

Zo heb je dus altijd wel wat

groetjes, Mandy
woensdag 6 oktober 2010 - 11:56
Eve

Eve

Bouw die Welsumer een luxe-verblijf, dan worden die anderen misschien wat vriendelijker tegen haar omdat ze op bezoek willen komen

Ooit Orpingtons gehad?


Eve
woensdag 6 oktober 2010 - 12:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon