menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mag je een varken houden

Ga naar meest recente reactie

Gina

Gina

Zou 1 of 2 varkens willen houden.
Mag dit bij wet in belgië?

Had gedacht aan een Berkshire of een Pietrain.
Als het maar lekkerder is dan bij de slager-supermarkt!
vrijdag 23 april 2010 - 22:06
Jeannette1

Jeannette1

Beste Gina,

Dit is een tuinforum en geen dierenforum!
Informeer eens bij een 1e klas slager, misschien kan hij hem/haar dan ook slachten als dat lieve diertje groot en vet genoeg is.

Jeannette
vrijdag 23 april 2010 - 23:17
Mandy

Mandy

In Belgie mag je inderdaad 1 of 2 varkens als HOBBY houden....
vrijdag 23 april 2010 - 23:54
Gina

Gina

Dit is toch de dierenrubriek!!!!!!!!!!!!!!!!

Heb na enig zoeken het gevonden, je mag max 4 varkens houden in België.

Nu enkel nog vinden waar ik er kan kopen.

Iemand enig idee?
zaterdag 24 april 2010 - 07:23
printemps

Printemps

Je woonst is die een beetje landelijk gelegen ?
Voor eventueel geuroverlast naar de buren toe

mvg
zaterdag 24 april 2010 - 12:32
danny2

Danny2

Geuroverlast van een of twee varkens heb je nauwelijks, veronderstel toch dat je niet op een appartement woont. Mijn broer heeft al sinds mensenheugenis twee varkens om te vetten en afval te verwerken. Haalt deze ergens in de buurt bij een boer maar worden soms ook aangeboden op vee-markt.

groetjes danny
zaterdag 24 april 2010 - 19:45
Gina

Gina

Buren hebben een verstopte neus, ze zitten in mijn living.............................

Mijn tuin is een eindje van de bebouwing, schat een 300 meter.
Heb nog legkippen, mesthaantjes, konijnen, kalkoenen en parelhoenen.
Nog nooit iemand over geklaagd.
zaterdag 24 april 2010 - 19:55
danny2

Danny2

Hoop dat je goei malse zetels heb en dat de beestjes niet op de grond moeten liggen.

groetjes danny
zaterdag 24 april 2010 - 20:34
dendrodan

Dendrodan

Ik zie dat je in deurne woont, daar lopen er genoeg rond aan het uno-plein
zaterdag 24 april 2010 - 20:37
Mandy

Mandy

Als je kippen hebt en je verzorgt ze niet goed stinkt het ook heel snel onfris, zal ik maar zeggen, .........

hetzelfde geldt voor varkens.......... als je ze goed verzorgt en de ruimte waarin ze verblijven ook goed schoonhoudt (en vooral geen resten van eten laat liggen -- denk aan muizen en ratten en dergelijke) hoeft dat echt niet te ruiken..... het ligt aan jezelf, denk ik, of de buren gaan klagen........
zondag 25 april 2010 - 22:56
anoukdm

Anoukdm

zeg nen berkshire vinden is extreem moeilijk...moest je er een vinden, weet het mij te zeggen...

gr
maandag 26 april 2010 - 13:37
cetinel

Cetinel

het is dus de bedoeling dat ze later geslacht worden?,mischien moet je de wetgeveing even op napluizen want het zou best eens kunnen dat dat anders is dan voor het houden van varkens als huisdier(en niet om op te eten dus)
moeten varkens ook oormerken zoals schapen en geiten eigenlijk??
ik denk dat je best de dgz es om info vraagt.(dierengeneeskundige zorg)
dinsdag 27 april 2010 - 09:21
Mandy

Mandy

Ik denk als je maar onder de norm van hobby-dieren blijft het niet uitmaakt of je ze slacht te zijner tijd of dat ze als huisdier leven......... als je kippen houdt wordt er ook niet gekeken of je er af en toe eentje in de pot stopt????????








Ik ken de wettelijke regels niet maar dit lijkt mij het meest logische..........

Of komt de gemeente-ambtenaar controleren?????
dinsdag 27 april 2010 - 21:13
cetinel

Cetinel

veel mensen die kippen houden slachten er wel es eentje om op te eten,maar dat kan je met een varken niet zomaar doen(mag ook niet)
die moeten naar het slachthuis.en bij mijn weten moet dus gekend zijn vanwaar die komen.
het dier moet na het slachten ook gekeurd worden door een dierenarts om te vergewissen dat het geschikt is voor consumptie,met de nodige stempels erop krijg je dan als het goed is je hammetjes en varkenslappen mee(nou ja je geslacht varken,voor de hammen en speklappen etc moet je zelf zorgen)
nou niet dat ik ooit een varken heb geslacht of laten slachten,want wij zijn moslims,maar runderen en schapen gaat zo,zou niet weten warom het bij een varken anders zou zijn...
bij schapen moet je de juiste formulieren invullen met betrekking tot vervoer naar slachthuis etc...
dinsdag 27 april 2010 - 22:47
Mandy

Mandy

Ik heb wel gehoord dat mensen met hun varken naar de slager gaan die slacht ( en het in kleine stukken verpakt voor eigen consumptie)
dinsdag 27 april 2010 - 23:05
cetinel

Cetinel

dat kan...waarschijnijk zorgt die slager dan voor de nodige papieren,maar ook hij zal ermee naar een slachthuis gaan,ik denk niet dat hij het in zijn achtertuin doet he?
dinsdag 27 april 2010 - 23:13
Mandy

Mandy

Er zijn nog steeds wel slagers die zelf slachten....... niet veel meer maar toch......
dinsdag 27 april 2010 - 23:19
Mandy

Mandy

Maar ik weet niet hoe het zit met legaal handelen en dergelijke....

Heb me er nooit in verdiept......... hoor alleen zo maar hier en daar iets......

dinsdag 27 april 2010 - 23:21
charelke

Charelke

Het beste zou zijn eens navraag doen op het gemeentehuis of er een politiereglement is hieromtrent het slachten van varkens.
Maar hier in de Kempen wordt er nog regelmatig varkens of runderen geslacht in het zwart... aan huis voor familie en eigengebruik door slagers of ex slachters of ne oudere boer voor een pakske pensen en een goei fles jenever of cognac. Men moet het niet aan de grote klok gaan hangen wanneer je gaat slachten natuurlijk.
groetjes
Charelke
dinsdag 27 april 2010 - 23:33
Mandy

Mandy

klopt
dinsdag 27 april 2010 - 23:51
kittykat

Kittykat

Hallo,allemaal

Bij de overburen was de slachting in het zwart van hun varkentje een gruweldag, ik was dan nog jong , het koppel , man en vrouw gingen dan over tot het doden van hun zelf gekweekt varkentje , ze deden dat alleen en beest tierde tot het uitgebloed was en de ganse straat was op de hoogte .Ik ben intussen op mijn 15de vegetarier geworden , die kreten zullen wel ergens in mijn hersenen zijn blijven hangen .
woensdag 28 april 2010 - 12:08
Mandy

Mandy

Ach, dat is erg...... en onnodig leed....... Kzou er ook niet goed van geworden zijn...... maar hier doet een slager het en ik neem aan ( ik hoop ) dat deze WEET wat hij doet.........
woensdag 28 april 2010 - 20:41
cetinel

Cetinel

krijsen zullen ze zowiezo doen hoor....
een big krijst al als ge ernaar wijst bij wijze van spreken,laat staan dat ze stil zullen zijn als ze gekeeld worden...das cru,maar wel eerlijk: eet je vlees,dan weet je dat daar een dier dood voor gemaakt moet.
belangrijkste vind ik persoonlijk dat ze een dierwaardig leven hebben gehad,en dat ze het einde zo humaan mogelijk meemaken....
ook al ligt het voorverpakt in een isomo bakske: ook dat was ooit een dier,en dat moeten we met zen allen beseffen...
persoonlijk vind ik het zelf opkweken en (laten) slachten van een dier eigenlijk dierwaardiger dan een opgefokt stukske vlees kopen dat naar niks smaakt en die niet heeft kunnen rennen en wroeten etc......
maar das zielig: je eigen dieren eten,nee menselijker is het om een anoniem beestje dat afgezien heeft op uw bord te hebben want die zien we dan niet als dieren,das enkel een product......maar ik dwaal af
woensdag 28 april 2010 - 22:47
kittykat

Kittykat

Akkoord met cetinel ,

Niet iedereen kan vegetarier worden , en kleinschalig dieren kweken met een waardig leven is natuurlijk veel veel beter !! Alleen moet het slachten door een vakman gedaan worden die weet hoe het moet . Eigen dier eten wekt mischien ook wel respekt op , voor onze eigen groenten uit de tuin hebben we ook automatisch meer respekt , dat is dan een goed punt !!
woensdag 28 april 2010 - 23:17
evadepeva

Evadepeva

Houd er wel rekening mee dat varkentjes erg lieve en intelligente dieren zijn!!
Voor je het weet ben je er aan gehecht... Hoe oud wordt een varken? 12 jaar!!
(nou ja, de meeste worden nog geen 1, maar goed dat doet de mens, niet de natuur)
als wij een stukje grond extra hadden kwam er ook een varken, ik vind het geweldige dieren!!!
(uiteraard eet ik hem dan niet op!!)
donderdag 29 april 2010 - 23:56
Eve

Eve

Als ge informatie over het hoe en wat van biggen houden nodig hebt, kan ik uren vertellen! Wij hebben er 5 dit jaar, de liefste schatten (en smaken voortreffelijk!).

Alleen ken ik de Belgische wetgeving niet, maar hou u zeker aan de regels want ze zijn er voor een reden.

Al de rest: vraag maar!

Eve
maandag 3 mei 2010 - 01:56
Mandy

Mandy

En wie slacht ze ...... de local butcher?????
maandag 3 mei 2010 - 16:50
Eve

Eve

Neeeeeee, Evans bij Bedford. Een erg goed slachthuis, godzijdank (in die buurt zit ook een vreselijke). De beenhouwer zit een uur hiervandaan maar is ook heel erg goed. Wat wij voor onze schatjes allemaal niet doen, he!

Net bij een komkommer/paprika/tomatenteler binnengeweest om overschotten te vragen - morgen staan er 20 kratten klaar en we mogen er elke week zoveel we willen komen halen! En gisteren van Tesco een hele bak vol wortels superafgeprijsd gekregen dankzij een vriendelijke manager, en er liggen nog 130 gratis bananen op ons terras. Vitamientjes krijgen ze wel genoeg, ons biggen! Nu alleen nog een trekhaak en remorke nodig en we kunnen een ton patatten gaan halen voor £20!
Maar vanavond is het muesli en bonen, het zijn nu eenmaal geen konijntjes, he

Pork roast is bijna klaar, hubby is de appelsaus met rozemarijn aan het maken, kwijl kwijl kwijl!!

Eve
maandag 3 mei 2010 - 17:30
Mandy

Mandy

ik kom eraan...........
maandag 3 mei 2010 - 17:34
Mandy

Mandy

Ik maak simpel " bacon ( van Tesco Ashford) en fried eggs ( van mijn kips )" en gebakken tomaten vanavond........
maandag 3 mei 2010 - 17:35
Eve

Eve

Juist ons buikske vol gestoken, aaaahhhh....
Hubby is nu bezig de smoker aan het aansteken - er ligt anderhalve kilo belly te wachten die net gecured is!

Tegen vanavond kunt ge ons rollen!
maandag 3 mei 2010 - 18:55
Mandy

Mandy

Lekkerrrrrrrrrrrrrrrrrrr
maandag 3 mei 2010 - 19:20
charelke

Charelke

Mandy, ik kom langst éh en ze zullen wel iets overschot hebben zeker,ik breng zelf gemaakte porto mee...
groetjes
Charelke uit Ham
maandag 3 mei 2010 - 19:56
Mandy

Mandy

Oei oei zelfgemaakte porto...... altijd goed zeker extra sterk????
maandag 3 mei 2010 - 20:00
Ieniemienie

Ieniemienie

zie hiernaast ons varkentje. Niet om op te eten hoor!!!
Wou een grotere foto, maar 't lukt me niet direkt
maandag 5 juli 2010 - 21:57
Elrike

Elrike

Lief Ieniemienie(en lekker)

Ik ben het helemaal met cetinel eens over het dierwaardige leven bij dieren en het einde van het leven van een dier zo humaan mogelijk.
Zo ben ik ook niet tegen wild eten en als ik vlees eet komt het het allerliefst uit van een biologische boerderij vandaan(al zit het dier dan wel intussen in een pakje als ik het in handen krijg in de supermarkt)

Ik heb ooit bij een ruilkring een schaap gekocht, die vrouw bracht haar schapen die bij haar boerderij waren naar de slager en je kon zelf aangeven hoe je ze geslacht wilde hebben.
Kostte toen 60 gulden per schaap, omgerekend zo'n 30 euro.
Maar inmiddels zal het wel dubbel zijn zoals het met alles is.

Ik vind het jammer dat ik nu niet iemand ken met schapen, varkens of zelfs koeien op eigen erf die lekker verwend worden, want dat toch liever dan een nikszeggend pakje uit de buurtsuper.
zaterdag 4 september 2010 - 07:59
Mandy

Mandy

Hai Gina, heb je intussen al varkentjes in je tuin lopen?




zaterdag 4 september 2010 - 08:51
Eve

Eve

O ja, Gina, als ge er de plaats voor hebt, dan zeker doen, ze zijn zoooo leuk! Twee varkens nemen anders zijn het eenzame dieren en dat is cru. En ja, het is moeilijk de eerste keer dat ze naar die Boerderij In De Hemel gaan, maar de wetenschap dat ge niet meer bijdraagt aan de commerciele vleesindustrie maakt het al een stuk gemakkelijker.
Het vlees smaakt ook veeeeeel beter want ze kunnen tenminste deftig vet worden en rondlopen, niet zoals die uitgemergelde zwakke winkelbeestjes. We hebben vorig weekend onze 11 maanden oude gedroogde hesp aangesneden... zalig!!

Als de Belgisch wetgeving het toestaat en ge iemand kent met een vuurwapenlicentie, dan is thuis slachten veel beter, want als ge ze zelf schiet dan hebben ze een veel beter einde en dat is heel erg belangrijk. Bij het slachthuis dit jaar ging het vreselijk verkeerd voor onze biggen (vorig jaar nochtans prima; het is een erg klein slachthuis en die hebben maar 1 uur of zo per dag een overheidsveearts ter plaatse dus waarschijnlijk hadden we vorig jaar gewoon geluk). Het was traumatisch - en dat niet alleen voor de biggen! Het kan wel zijn dat het homekill wordt volgend jaar...

Berkshires geven de beste crackling naar het schijnt, he Mandy!
We hebben Gloucester Old Spots (hele zwijntjes), 5 dit jaar, en lekker vet!


Okee, ik ga zwijgen, want hier kan ik uren over blijven doorgaan!
vrijdag 24 september 2010 - 17:46
Mandy

Mandy


mmmmmmmmmmmmmmmmm crispy cracklings mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
vrijdag 24 september 2010 - 21:15
Mandy

Mandy

Berkshire varkens.......

sappig-
gemarmerd vlees-
zonder overtollig water-dus geen gewichtsverlies-
en de smaak........... iets zachter en zoeter dan gewoon varkensvlees...

mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm





vrijdag 24 september 2010 - 21:19
Eve

Eve

Heej, de onze zijn altijd sappig - zelfs wanneer de chops ne keer per ongeluk verbrand waren aan ene kant vorig jaar (pan opgezet + televisie gaan kijken = oeps!).
Onze vijf biggen hebben op 4 maanden tijd 2500 (tweeduizendvijfhonderd!) gratis porties groenten en fruit gegeten - al dat sap dat blijft er lekker in zitten!
vrijdag 24 september 2010 - 23:57
Mandy

Mandy


Goed gedaan Eve...
zaterdag 25 september 2010 - 09:01
Rita1960

Rita1960

en Eve, ik denk er ook weer over na om eigen varkens te gaan houden...

kippen zijn er al weer.. met toestemming van de Big Boss nu nog de rest..

varkens en een of twee stiertjes..

goed tehuis.. goed te eten,, lekker in de vrije lucht en bij slecht weer onderdak..
nu alleen nog de big boss weten over te halen....die moet ze voeren en uitmesten als ze op stal staan...

groetjes,

Rita
dinsdag 5 oktober 2010 - 20:43
Eve

Eve

Oooh, stiertjes, die wil ik ook maar we moeten genoeg mensen vinden om ze mee te delen. Hoe gaat ge the boss overhalen - met een goed biefstukske?

We hebben nu weer een paar zwijntjes in de diepvriezers, spek in de frigo, rauwe hesp hangt boven, gekookte hesp staat op de agenda...
Onze Gloucester Old Spot schatjes zijn de meest verwende, verpamperde, vertroetelde biggen ooit - en ze weten het, zunne, ze draaien ons zo rond hun kleine pootjes! Maar ja, ze zijn zo lief, he!

Kippen gaan er hier ook komen, en hopelijk wat eenden. En nog wat diepvriezers en extra grote pannen!


dinsdag 5 oktober 2010 - 23:51
boer1

Boer1

Hallo allemaal,

Goed om te zien dat er steeds meer mensen, weer zelf varkens gaan houden.
Ook het met respect en eerbied omgaan met het dier, ondanks het feit dat het uiteindelijk geslacht wordt is belangrijk. Je geeft het varken liefde en een goede verzorging, het mag lekker buiten lopen en wroeten. En na een mooie tijd krijgen wij een eerlijk en heerlijk stukje vlees, van een dier dat een fijn en eerlijk leven heeft gehad. Dat is teminste realistisch leven en niet zomaar een stukje vlees kopen in de supermarkt van varkens die het daglicht nooit hebben gezien weggedrukt voor het menselijk oog in megaschuren ver weg van de bewoonde wereld.
Nee ik vind het knap als mensen weer dieren zelf gaan houden, hoe meer dingen we weer zelf zouden gaan doen, deste gelukkiger zouden we weer worden vogens mij. Jullie kunnen ook eens kijken op www.natuurlijkerleven.nl op deze site word
veel over dit soort dingen uitgelegd.


http://www.natuurlijkerleven.nl

Dieren te koop, te ruilen, gratis of gezocht

dinsdag 12 oktober 2010 - 16:17
Rita1960

Rita1960

boer1,

ik wil niet veel zeggen... maar de site waar jij naar toe verwijst.. mooi en eerlijk

en ik mag hopen dat je op dit heerlijke, leerzame en soms hilarische forum blijft terug komen..

groet'n

Rita

dinsdag 12 oktober 2010 - 20:03
pplakke

Pplakke

ik denk ook al een tijdje dat ziet er leuk uit zo een varken.
wel een uit de categorie Kleine rassen tuindier dus.
en als de hond dood is kan dit het volgende dier worden.
maar hoe hou je dat in de tuin want ik zag een programma.
van wilde varkens die overlast veroorzaken.
en die graven onder de omheining weg.
is prikkeldraad voldoende of heb je echt schrikdraad nodig ?
nu staat er enkel gewone tuindraad van 1,50. http://www.levendehave.nl/kennisbank/varkens/varkensrassen
zondag 27 mei 2012 - 12:43
BartDR

BartDR

steunpunthoeveproducten.servicepuntagra .be/Wetgeving/Vleesverwerkingopjebedrijf/Hetslachten/Departiculiereslachting/tabid/890/language/nl-NL/Default.aspx

Nog geen 50 berichten dus mijn url wordt geblokkeerd, gwn de twee bovenste lijntjes aan mekaar zetten
Alstublief, dan weet je het direct
donderdag 7 juni 2012 - 08:43
pplakke

Pplakke

slachten is niet de bedoeling.
ik wil gewoon weten hoe je zo een beestje binnen de draad houd.
vrijdag 8 juni 2012 - 11:55
asem

Asem

natuurlijk is het beter om dieren goed te verzorgen, maar pijnloos slachten bestaat niet en verdoven doet niemand, tenzij met een klop van de hamer op hun hoofd en als ze het niet goed doen heeft het beest nog meer pijn, en de meeste biologische vleeswaren in de grote winkels zijn ook bedrog, ze zitten dan misschien vrij rond te lopen (zogezegd) maar de ruimte is nog altijd te beperkt, en vermoord worden is voor niemand leuk, denk ik
vrijdag 7 februari 2014 - 06:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon