menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Kuikentjes

Ga naar meest recente reactie

Roxanne

Roxanne

Hallo iedereen,

Mijn man is gisterenavond thuisgekomen met 6 engelse kuikentjes. Hij heeft deze gekregen van een collega. Ze kunnen al zelfstandig eten en drinken maar we moeten ze wel nog wat warm houden.
Kan iemand mij helpen hoe ik deze kleintjes moet verzorgen ? Moet ik een lamp hebben om ze warm te houden. Voorlopig zitten ze binnen. Wanneer mogen ze naar buiten ?

Groetjes
Roxanne
zaterdag 7 juni 2008 - 10:08
cetinel

Cetinel

hoe oud zijn ze,zitten ze al volledig in de pluimen?
anders moeten ze inderdaad nog onder een warmtelamp
als ze al een aantal weken oud zijn,zou dat niet zo lang meer hoeven,kunnen dan gerust overdag ook buiten lopen,als je ze snachts dan onder de lamp zet.
maar dan moeten we wel eerst weten hoe oud ze ongeveer zijn??
heb je een foto van?
zaterdag 7 juni 2008 - 10:14
Roxanne

Roxanne

Hoe oud ze zijn weet ik niet. We hebben ze via via gekregen. Ik schat een week of 4 want ze hebben nog veel dons. Aan de vleugeltjes beginnen er al wat veertjes te zitten.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Heb een poging gedaan om een foto te plaatsen.
Dit zijn 2 kuikentjes van de 4. Het eentje is een stuk kleiner en heeft nog veel dons. Het slaapt ook nog veel. Ik heb het apart gezet met een warm waterkruik en een knuffel bijgelegd.

[afbeelding verwijderd niet-https]

De andere zijn veel actiever. Zij scharrelen al en lopen heel actief rond.

Ik heb om eten geweest speciaal voor kuikentjes. Het kleinste eet nog niet zoveel. Deze heb ik brood gegeven die in water gedrengd was. Het heeft er toch wel een beetje van gegeten.

Groetjes.
zaterdag 7 juni 2008 - 23:24
Roxanne

Roxanne

Blijkbaar zijn de foto's niet doorgekomen. Hier een 2de poging.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 7 juni 2008 - 23:32
cetinel

Cetinel

die zijn zeker nog geen vier weken oud hoor!!
hoogstens een week schat ik zo
kuikenvoer is prima,ze moeten nog onder de warmtelamp,geef ze gekookt en afgekoeld water om te drinken zodat ze geen strontkontjes krijgen..
na een week tot tien dagen mag dat gewoon water worden.
geen brood met water geven,daar zit niet genoeg voeding in,plus ze kunnen ervan aan de diarree gaan.
gewoon kuikenmeel is prima en water,af en toe een klein beetje groenvoer(paardebloem,gras,muur etc maar in stukjes dus geen lange sprieten gras of zo ,ook een blaadje sla of spinazie etc,maar alles met mate dus,das enkel snoeperij voorlopig!)
zondag 8 juni 2008 - 18:12
Roxanne

Roxanne

Het kleinste kuikentje is gisteren in zijn water gevallen en was bijna verdronken. Het was helemaal van de kaart en we dachten dat het ging sterven. Wonder bij wonder is het er toch doorgekomen. Wij hadden het in een hankddoek gewikkeld en op de warmwaterkruik gelegd. Spijtig genoeg is het dan toch deze morgen gestorven.
Hoe lang moeten de andere nog onder een warmtelamp zitten ? Vanaf hoeveel weken mogen ze dan buiten ?
In ieder geval bedankt voor de goede raad !

Groetjes
Roxanne
maandag 9 juni 2008 - 11:39
cetinel

Cetinel

kuikentjes kunnen in een heel klein laagje water al verdrinken!!!
schotelke met water,knikkers in doen zodat ze niet kunnen verdrinken.
ze moeten toch zeker onder de lamp tot ze eigenlijk al pluimkes hebben(week of zes)maar naarmate ze groeien kan dat steeds minder
als het mooi weer is mogen ze eigenllijk al buiten hoor,eerst een half uurke,dan weer onder de lamp,paar uurkes later nog es een tijdje...
als ze bij mekaar op een kluitje gaan zitten en hard piepen hebben ze kou,dan zet je ze terug onder de lamp
maar zolang ze vrolijk scharrelen en rondlopen kunnen ze gerust een beetje buiten lopen hoor
en dan telkens langer en meer,tot ze uiteindelijk buiten kunnen blijven( wel s'nachts in het nachthok natuurlijk!)
maandag 9 juni 2008 - 11:56
martine89

Martine89


Hallo ,

Zelf hebbe wij een kuikentje grootgebracht tot nu bijna een jonge kip.

Mijn dochter kwam er mee thuis de week voor pasen .IK heb een oude visbak (grote) genomen

en onze kleine Berhta er in gezet met een oude bureaulamp die heel de dag opstond en zo de bak

verwarmde op de bodem lag houtstrooisel en als eten kreeg zij kuikenmeel haar drinkbakje was een

drinkbakje uit een vogelkooi zodat ze er niet in kon zitten.Een oude sok deed dienst als nestje later

hebben we dat vervangen door hooi.Toen ze te groot werd voor de visbak heeft ze nog een tijd in een

groot vogelhok gezeten ook dit werd te klein en dan is ze verhuisd naar de serre toen het daar te

warm werd heeft mijn man een hok voor haar gemaakt en nu zit ze buiten met een grote loop .

Haar kuikenmeel word sinds 14 dagen gemengt met kippen eten en mijn dochter wacht vol spanning

naar het eerste eitje.Je zal zelf zien dat het dons verdwijnt en er veren komen eerst op de vleugels zelf

ze zijn dan wel niet op hun mooiste maar uiteindelijk komen er overal veren.Je hebt er wel wat werk

mee maar je krijgt ook een band met ze .Het belangrijkste is wel ze warm houden en zorgen dat ze

geen diarree krijgen.

vriendelijke groeten Martine
maandag 16 juni 2008 - 15:34
Roxanne

Roxanne

Hallo Martine,

Onze 5 kuikentjes stellen het goed. Ze zitten in een oud konijnenhok in ons tuinhuis. Het is daar ook lekker warm want de zon schijnt er een hele dag in. 's Avonds neem ik de kuikentjes mee naar binnen in ons berging. De nachten zijn nog te koud om in het tuinhuis te blijven.
Als we thuis zijn en de zon schijnt dan gaan ze met hun hok naar buiten waar ze volop genieten van de zon.
Ze krijgen al veertjes op de vleugeltjes en hebben al een klein staartje. In hun nek beginnen er ook al veertjes te groeien.
Ze kunnen zelfs al een beetje vliegen. Het hok gaat bovenaan open en van zodra het open is, vliegen ze tot op de rand. Leuk om te zien want dan zitten ze allemaal op een rijtje met het nodige geduw tegen elkaar. Natuurlijk valt er wel altijd eentje terug af.

Groetjes
Roxanne
dinsdag 17 juni 2008 - 17:29
Roxanne

Roxanne

Hier heb je een foto van onze kroost. [afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 17 juni 2008 - 17:31
Roxanne

Tekst aangepast

Roxanne

Blijkbaar niet goed gelukt. Hier komt de tweede poging.
[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 17 juni 2008 - 17:37
Spuddy

Spuddy

Schattig he!

dinsdag 17 juni 2008 - 21:35
harryharry11

Harryharry11

Hoi , Allemaal
ik heb pas 4 kuikens
welke lamp moet ik hangen een rode of donker en hoe hoog
moet ik ze ontwormen
mogen er multievitamienen in het water
zaterdag 11 mei 2019 - 14:29
babsieNancy

BabsieNancy

@Harry,ik kan u niet direct helpen,maar als je de bovenste reacties eventueel zou lezen,wordt het misschien wat duidelijker .
Alvast veel succes en je mag gerust wat fotokes plaatsen
zondag 12 mei 2019 - 21:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon