menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tuinpomp werkt niet naar behoren

Ga naar meest recente reactie

MarcelloH

MarcelloH

Hallo, ik wilde eens navragen of iemand advies heeft voor wat betreft een niet optimaal funktionerende tuinpomp.
Het betreft een Gardena 5000/5 Eco inox.
Deze is aangesloten op een nieuw geslagennpuntstuk wat goed loopt.

Elke keer als ik water pak, komen er enkele liters water uit, waarschijnlijk wat zich in het expansievat bevindt. Daarna slaat de pomp af. Vervolgens zet ik de schakelaar van Auto naar Start.
Nu duurt het enkele minuten alvorens er weer water komt. Dit is vervolgens wel eindeloos te gebruiken, maar graag wil ik af van het handmatig aanzetten en minutenlang wachten.
Iemand een idee wat het euvel kan zijn?

Vriendelijke groet, Marcel

Planten & Tuinbenodigdheden

maandag 15 augustus 2022 - 20:22
WiPe

WiPe

drukschakelaar kapot?
dinsdag 16 augustus 2022 - 06:46
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Volgens mij komt dat doordat de slang leegloopt. Ik weet niet of aan het uiteinde van de slang een zuigstuk zit met een mechanisme dat voorkomt dat de slang leegloopt.
Andere mogelijkheid is dat er een gaatje of breuk in de slang zit waardoor er valse lucht wordt gezogen met als gevolg dat er aanvankelijk onvoldoende druk wordt opgebouwd om het water na boven te trekken. Gaatjes/breuken in de slang zijn prima te dichten met een goede kwaliteit ducttape.

Wat soms wil helpen (in ieder geval dat je niet minuten hoeft te wachten alvorens er water komt) is om de slang die in de put zit 20--30 cm van boven naar beneden te bewegen ('jutteren' noemen wij dat). Kost niks en altijd het proberen waard.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 16 augustus 2022 - 07:37
Patrikc

Patrikc

terugslagklep die niet perfect werkt,
en/of drukschakelaar die niet goed werkt,
en/of zeer lage grondwaterstand
dinsdag 16 augustus 2022 - 13:20
Tuinprins

Tuinprins

Hoe diep zit die slang eigenlijk in de put?
dinsdag 16 augustus 2022 - 18:04
MarcelloH

MarcelloH

Bedankt voor de tips.
Alles is nieuw, zowel pomp als de slang en het puntstuk.
Omdat de slang rechtstreeks aan het puntstuk is bevestigd is jutteren niet mogelijk.
Het puntstuk zit in een goede laag grondwater, ongeveer 5 á 6 meter diep.
Ondichtheid ergens lijkt me nog het meest logisch, maar alle aansluitingen heb ik al eens dicht getaped (slang/punstuk en slang/terugslagklep/pomp).
De 1,5 meter slang heb ik op het oog gecontroleerd. Is er een methode om die beter te controleren?

Planten & Tuinbenodigdheden

woensdag 17 augustus 2022 - 21:39
MarcelloH

MarcelloH

Puntstuk

Planten & Tuinbenodigdheden

donderdag 18 augustus 2022 - 13:11
WiPe

WiPe

Het is waarschijnlijk een overbodige vraag, maar is de pomp goed opgegoten? Heeft ze al effectief gewerkt? Als er een gaatje is, en het water loop terug, dan kan ze geen water trekken als ze een tijdje stil heeft gestaan. Als ze helemaal nog niet gewerkt heeft, zit er misschien nog lucht in het systeem.
donderdag 18 augustus 2022 - 14:27
Patrikc

Patrikc

Hier werkt de tuinpomp momenteel ook niet zoals het hoort, het water zit gewoon te laag.
maandag 22 augustus 2022 - 23:56
MarcelloH

MarcelloH

WiPe,

Dit had ik idd al eens gedaan. Voor alle zekerheid nu nog weer eens vol gegoten met water, maar ook nu weer hetzelfde;
Eerst gooit hij al het water er uit wat de pomp in zich heeft, dasrna slaat de pomp af wegens tekort aan druk (rood lampje). Vervolgens van 'auto' op 'aan/start' drukken en vervolgens gaat hij na enkele minuten draaien pas weer water geven.
Als hij eenmaal loopt, blijft hij oneindig lopen.
dinsdag 23 augustus 2022 - 09:59
WiPe

WiPe

Dat die eerst al het water uitgooit is normaal. Dat is het water dat je opgegoten hebt. Er blijft net genoeg in zitten om de lucht die in de leidingen zit weg te kunnen pompen. Als dat een tijdje duurt dat er alleen maar lucht komt omdat die de leidingen vacuum trekt, dan geeft die al heel snel aan dat die geen water krijgt en gaat die in beveiliging. Als je dan herbegint, dan is de lucht grotendeels weg en begint die te pompen.

Het lijkt me dat de aanzuigslang langzaam leeg loopt waardoor die iedere keer opnieuw vanaf nul moet herbeginnen.
dinsdag 23 augustus 2022 - 10:06
MarcelloH

MarcelloH

Beste WiPe,

Klinkt logisch, ik zal dat gedeelte nog eens goed gaan nakijken.
Bedankt!
woensdag 24 augustus 2022 - 10:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon