menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Helloborus gezocht

Ga naar meest recente reactie

Kwest

Tekst aangepast

Kwest

Hallo,

Ik zoek nog een paar helleborusplantjes. Heeft iemand die aan een schappelijke prijs? In tuincentra betaal je je daar blauw aan: tussen de 4 en 12 euro het stuk!!
Ik woon in het Gentse

Naar het schijnt kan men ze ook vrij makkelijk zaaien??

Groetjes,

Kwest
dinsdag 13 februari 2007 - 12:31
Rodger

Rodger

hallo Kwest dat deze planten geld kosten is normaal,de meesten bloeien pas na hun derde levensjaar vandaar de prijs.
Van de helleboris oriëntalis heb ik een 150 tal planten in de tuin staan, ik kan er wel enkele missen van die meerderjarige bloeiende planten voor 1euro stuk. Een aantal zaailingen van vorig jaar krijg je zo mee.
groetjes
rodger
dinsdag 13 februari 2007 - 18:36
Kwest

Kwest

Hallo Rodger,

Dat is heel vriendelijk van je! Zeg maar wanneer het je best uitkomt, Ename is een half uurtje rijden van bij ons, dus geen probleem.
Wist niet dat het zolang duurde vooraleer de planten bloeien... Ik heb nu in de borders een paar Helleborus foetidus staan, die vermeerderen tamelijk goed en bloeien ook tamelijk vlug, denk ik.
150 helleborusplanten?? Das wel een hoop, kruis je die of zo?

Dank voor het aanbod,

Kwest
dinsdag 13 februari 2007 - 19:10
Rodger

Rodger

Ja is wel een hoop ,en volop in bloei nu .
En of ze hier gekruist worden.....natuurlijk door mijn 23 bijenvolken .
De Foetidus heb ik ook staan maar gedijt hier niet zo goed als de oriëntalis .
Nu zaterdag en zondag is het helleborissenweekend bij Koen Van Poucke, vaste plantenkweker .
www.koenvanpoucke.be

ik mail je nog wel voor een afspraak.
groetjes
roger
dinsdag 13 februari 2007 - 19:51
hildavw

Hildavw

Hou er wel rekening mee dat zaailingen nooit identiek zijn aan de moederplant, of het moest zijn dat je allemaal dezelfde hebt.
Bij van Poucke, zie hoger, hebben ze wel laten zien hoe je zelf kunt bestuiven, heel simpel, laat de bloemetjes elkaar een "kusje" geven.
Wat betreft de aankoop, als je veel nodig hebt en je hebt zin in een uitstapje, want het is niet echt bij de deur vanuit Gent, ga dan eens naar tuincentrum Pelckmans in Merksplas.
Toevallig gisteren zijn we er nog geweest, in de gietende regen, maar buiten de grote planten en het decoratiemateriaal voor buiten, staat toch alles binnen.
We hebben daar Helleborussen gekocht, gaande van 0,75 tot 2,50 euro. Er zijn er ook nog duurdere, maar je kan even goed kleine kopen. En dat zie je natuurlijk welke je hebt.
De meeste vaste plantjes kosten daar 0,75 euro ! Ik heb er nog nooit problemen mee gehad.
groetjes van Hilda
donderdag 15 februari 2007 - 16:20
Rodger

Rodger

Inderdaad door de bestuiving van de bijen (die vandaag zéér actief waren) zullen de zaailingen enigszins afwijken van de moederplant .Maar dit wil daarom niet zeggen dat ze minder mooi zullen zijn,integendeel er kunnen daardoor nieuwe vareïteiten ontstaan die nog mooier zijn.
En de prijs zoals Hilda vernoemt zal niet alleen afhankelijk zijn van de soort maar ook van de ouderdom van de plant.Ik heb hier orientalissen staan van wel meer dan 10 jaar oud waar nu zeker een vijftigtal bloemen opstaan per plant.Zoiets is onbetaalbaar. De meeste planten die ze te koop aanbieden in tuincentra'shebben één bloemstengel met een paar bloemen erop.
rodger
donderdag 15 februari 2007 - 19:48
Kwest

Kwest

Hallo Hilda,

Bedankt voor de tip, Turnhout is niet bij de deur voor mij, maar ik ga binnen 14 dagen een boek ophalen in de winkel van 'Natuurpunt' in Turnhout, dan spring ik wel eens binnen bij Pelckmans.

In 'Gardeners World las ik vorig jaar een artikel over Helleburussen kruisen, zeer interessant! Moet eerst wel wat materiaal hebben om ermee te beginnen...

Rogder heeft me een interessant voorstel gedaan, dus daar ga ik binnenkort langs.

Groeten,

Kwest
donderdag 15 februari 2007 - 19:53
Adrienne

Adrienne

Hallo Kwest,

Ik merk dat je er veel zin in hebt
Veel succes hé
vrijdag 16 februari 2007 - 08:57
Kwest

Kwest

Bedankt Adrienne,

Yep, ik zoek nog een aantal planten die bloeien in de winter en de helloborus vind ik een van de mooiste. Mijn borders zijn vorige lente aangelegd en ogen nu nog wat kaal, dus een paar fleurige plekken in dit seizoen zijn dan ook welkom.
Ik heb wel al zo'n 300 bloembollen in de grond zitten: narcissen, krokussen, sneeuwklokjes en alliums dus dat moet in de vroege lente tot al wat vuurwerk geven!
vrijdag 16 februari 2007 - 09:32
Adrienne

Adrienne

Ha, fotoke maken hé
Dan kan ik mee genieten
Ben ik gek op
vrijdag 16 februari 2007 - 10:22
Kwest

Kwest

Doe ik!
Nu is er nog niet veel te zien, enkel de sneeuwklokjes staan in bloei.

Groetjes,

Kwest
vrijdag 16 februari 2007 - 12:03
hildavw

Hildavw

ter informatie, op dinsdag is Pelckmans gesloten !
vrijdag 16 februari 2007 - 13:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon