menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pompoenen gesloopt

Ga naar meest recente reactie

Paulette

Paulette

Het was zover, voor mijn pompoenen geheel weg zouden rotten, heb ik ze maar ontdaan van zaden om de komende zomer mijn (en jouw?) tuin te sieren.
Wie geïnteresseerd is: het gaat om zaden van de spooktaculair pompoen: oranje, rond en een diameter van ca. 40 cm.

gr. Paulette
donderdag 18 januari 2007 - 22:46
niel

Niel

zie PBtje.

Niel
vrijdag 19 januari 2007 - 09:24
corneel

Corneel

hallo,
ik ben wel geïntreseerd in die zaden zou je er een paar kunnen opsturen, ik woon in Oostkamp
groeten Corneel
zaterdag 20 oktober 2007 - 20:33
soren

Soren

heb je een mailtje gstuurd

Sören
zondag 21 oktober 2007 - 20:14
an

An

hoi paulette ik heb je een mailtje gestuurd
gr an
dinsdag 23 oktober 2007 - 22:57
Paulette

Paulette

hallo,
ik ben wel geïntreseerd in die zaden zou je er een paar kunnen opsturen, ik woon in Oostkamp
groeten Corneel


Hoi Corneel,

al je mij je adres stuurt via een persoonlijk berichtje (PB'tje) stuur ik je pompoenzaden op.

Sören: het komt eraan...

groetjes, Paulette.
woensdag 24 oktober 2007 - 21:36
soren

Soren

ik wil je altijd wel tagetes zaden of klimmende winde , pronkbonen (klimmend) (paars, geel, groen) opsturen?


Sören
zaterdag 27 oktober 2007 - 13:04
bakkie

Bakkie

dag paulette ik zou graag wat zaden hebben (ik ben stijn (bakkie) je mag ze opsturen naat dit adres nachtegaal straat nr 27, 8560 wevelgem


ps wil je dan contact nemen met mij


vriendelijke groeten stijn
zaterdag 27 oktober 2007 - 15:20
an

An

he bakkie ik zou niet mijn adres op het form zetten zoals je nu doet je weet maar nooit
dan kan je beter een emailtje sturen dat heeft bijn iedereen in zijn vakje
is veiliger
zaterdag 27 oktober 2007 - 21:00
Paulette

Paulette

Hallo Sören, Stijn en Corneel,

Ik verstuur de zaden woensdag.

An, ik hoor/zie nog van je,

Nog even informatie vanuit mijn ervaringen de afgelopen jaren:

Pompoenen zijn niet winterhard, dus pas zaaien in het voorjaar. Ik kweek ze in maart/april binnen op in een pot met vochtige potgrond, twee zaden per potje. Ze komen binnen enkele dagen al op met grote bladeren en groeien snel. De pot met plant buiten zetten zodra het binnen niet meer kan en bij vorst/nachtvorst nog even binnenhalen. Als het 15 mei is geweest of je hebt eerder al vertrouwen dat de vorst niet meer komt, kunnen ze de volle grond in. Pompoenen doen het het beste op/bij een composthoop, waaruit ze veel vocht en voedsel betrekken. Anders lukt het ook wel, maar, voldoende voedsel en vocht geven. In de volle grond hebben ze een tijdje nodig om wortels te ontwikkelen en groeien ze een tijdje niet zichtbaar of gaan er gelig uitzien. Dit kan enkele weken duren. Geef niet op met voldoende water te geven, want ineens gaan ze heel hard groeien, net als je denkt dat het niets meer wordt. Pompoenen klimmen ook graag in een heg, boom of stokken, maar je kunt ze over de grond leiden. Ze hebben veel ruimte nodig, een lange strook of een tiental vierkante meters. De bloemen van pompoenen worden niet altijd bevrucht en dat zie je dan als een mini-pompoentje, dat afsterft, voor het zich ontwikkelt. Een plant geeft bij mij vaak 3-5 volwaardige pompoenen. Als een pompoen groeit, zorg er dan voor dat deze ondersteund wordt of, als hij op de grond ligt, op een plankje of omgekeerd fruitkistje. Zo blijft de onderkant droger en heb je minder kans op rotting aan de onderkant van de pompoen. De pompoen is "rijp" als de steel wat begint in te drogen, te rimpelen. Je kunt de pompoen dan afsnijden en vorstvrij een aantal maanden bewaren.

Wanneer je meerdere soorten pompoenen kweekt, kruisen de soorten in de pitten van die pompoenen. Dus 1 soort pompoenen kweken of meerdere soorten met zaden van andere kwekers of gekocht zaad.
Mijn zaden zijn van vorig jaar, toen heb ik alleen deze soort gekweekt.

groetjes en succes,
Paulette
dinsdag 30 oktober 2007 - 22:27
Paulette

Paulette

ik wil je altijd wel tagetes zaden of klimmende winde , pronkbonen (klimmend) (paars, geel, groen) opsturen?


Sören


Hoi Sören,

Ik voeg een enveloppe bij bij de zaden. Zou je mij zaden van de klimmende winde willen sturen? Ik kweek die bloem ook graag, prachtig.

groetjes, Paulette.
dinsdag 30 oktober 2007 - 22:30
bakkie

Bakkie

dag paulette dankje wel dat je de zaden hebt opgestuurt ik verlang tot ik ze heb en zeer badankt


groeten stijn (bakkie)
woensdag 31 oktober 2007 - 21:09
soren

Soren

ja , is goed, stuur je een meiltje met je adres??


Sören
zaterdag 3 november 2007 - 19:01
vanassche

Vanassche

hallo ik zou graag een paar zaden van die pompoen hebben als je er nog hebd



henri
maandag 5 november 2007 - 12:37
ulanka

Ulanka

hallo Paulette,
als je na al het uitdelen van pompoenzaden er nog genoeg over hebt, is het misschien leuk voor jezelf om ze te roosteren en zelf op te snoepen als borrelhapje, zeer gezond ...(vooral voor mannen met plasproblemen! )

groetjes
Ulanka
donderdag 8 november 2007 - 10:39
bakkie

Bakkie

dag paulette ik heb de zaden gekregen dankuwel ik ben zeer blij




grtj stijn vandewalle
vrijdag 9 november 2007 - 13:41
soren

Soren


kan je de zaden zelf opeten?? .


Sören
vrijdag 9 november 2007 - 17:03
May

May

Soren,

De zaden zijn perfect eetbaar en lekker. Ik doe een dunne lage zaden in een boord, zet hem in de micro voor 2-3 minuten, laat hem even afkoelen (de zaden worden krokant na even af te koelen), en smaakelijk.

Groetjes van
May
visit mijn blogger at: http://orientalvegetables.blogspot.com/
dinsdag 13 november 2007 - 13:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon