menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lijst en zaad bedreigde inheemse vaste planten

Ga naar meest recente reactie

linkin711

Linkin711

hoi hoi,

Anja Hermans, een vriendin van me , heeft met VZW ademloos aanplantingen gedaan van jonge bomen .

Om het behoud van die bomen te garanderen , ben ik(en Anja) dus op zoek naar zaden van zeldzame planten , die we dan ginds kunnen zaaien , het mogen verschillende eisen zijn.

halfschaduw,schaduw,zon ....

En als ik ergens een beschermde inheemse plantenlijst kan vinden .....waar is dat?

Ook intresse om het goede doel te steunen ??
Stuur me dan maar een PM

Dankbare groeten

Jens
vrijdag 4 februari 2011 - 06:58
Pieter

Pieter

Hoi Jens,
Let er wel op, als je die planten in het wild gaat zaaien, dat het wel degelijk gaat over de wilde varianten. In veruit de meeste gevallen hebben de mensen kweekvormen staan, die lichtjes verschillen van de wilde variant. Om de soort te beschermen moet je ten alle prijze vermijden dat je die kweekvormen gaat introduceren. Misschien bestaat er wel een firma die gecertifieerd zaad verkoopt voor deze doeleinden?
vrijdag 4 februari 2011 - 09:10
linkin711

Linkin711

Het gaat hem IDD over de wilde vormen ...En zeker geen Kweekvormen,CV en Dergelijk, dan hebben ze alsnog reden om heel het stukje groen weg te kappen ....

intressante site, Nu moet ik nog een lijst kunnen bemachtigen ,waar ik dan kan zien welke soort is beschermd in België

vrijdag 4 februari 2011 - 16:20
linkin711

Linkin711

Lijst gevonden


http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_wettelijk_beschermde_planten_in_Belgi%C3%AB

En na een vlugge kijk , geen tijd op het ogenblik (druk aan het inpakken om naar de ardennen te vertrekken ), heb ik al enkele overeenkomsten gezien === zaad==> beschermde status!!!

vrijdag 4 februari 2011 - 17:51
Lorie

Lorie

Anja en Jens, pluimpje voor jullie werk voor het natuurbehoud !
donderdag 10 februari 2011 - 20:24
Gehenna

Gehenna

Gooien jullie ook zaadbommen?
Wij deden dat vroeger met zaden van allerhande planten die hier in het wild groeien
donderdag 10 februari 2011 - 23:23
linkin711

Linkin711

Zolang ze op de rode lijst staan! doen we dat zeker!
vrijdag 11 februari 2011 - 19:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon