menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

GEZOCHT Kattenkruid - Nepeta cataria

Ga naar meest recente reactie

matteke

Matteke

Beste mensen,

sommige zullen mij nog wel kennen omdat ik hier vorig jaar enkele maanden heb gezeten op dit forum, maar door verhuis en verbouwingen en school nogal (te) weinig op dit forum gepost!
Tot zover mijn intro
Ik ben voor onze nieuwe tuin op zoek naar kattenkruid. Volgens sommige websites vinden katten dit kruid wel leuk en aangezien wij hier 3 katten hebben rondlopen, zullen zij hier wel plezier aan beleven!
Het liefst zou ik zaadjes kopen/ruilen (: Ik kan ruilen met een soort afrikaantjes, reukerwten, cosmos, ...
Laat me maar iets weten!
donderdag 4 november 2010 - 19:46
Peppody

Peppody

Welkom terug.
ik heb hier volop kattenkruid staan, zaad zie ik eigenlijk nooit aan die planten zitten. Ik weet niet vanwaar je bent maar je mag hier zo een plantje komen halen.
donderdag 4 november 2010 - 20:41
matteke

Matteke

De zaadjes zijn erg miniem! 1 gram zaadjes bevat gemiddeld 1000 zaden, dus
Ik woon in België en Landgraaf is net iets te ver voor een student
donderdag 4 november 2010 - 20:46
Peppody

Peppody

tja, misschien moet ik dan eens met een vergrootglas op de grond voor die plant gaan liggen Ik heb inmiddels een aardig veldje verzameld en heb zelfs al elders in de tuin stukjes beplant met kattenkruid.

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 4 november 2010 - 20:49
matteke

Matteke

Het lukt daar precies erg goed!
donderdag 4 november 2010 - 20:56
Rita1960

Rita1960

Hoi Matteke,

mooi dat je er weer bent
maar helaas heb ik geen kattekruid in de tuin staan voor je..

groetjes,

Rita

donderdag 4 november 2010 - 21:10
iecee

Iecee

maar.... katte kruid planten voor de katten?
die gaan daar lekker in liggen rollen en erop slapen, het is een echte kattendrug. heerlijk vinden ze het
alleen de plantjes zijn niet zo blij met zo'n beest die bovenop ze zit*
donderdag 4 november 2010 - 21:12
matteke

Matteke

Rita, het is hier nog best wel druk, maar 1 weekje verlof doet wonderen !

Iecee, mja het maakt niet echt uit, zolang ze zich er maar mee amuseren!
donderdag 4 november 2010 - 21:17
Jonna

Jonna

Peppody,

Het kattenkruid dat jij hebt staan is niet de Nepeta cataria. Het lijkt er op dat het de nepeta x faassinii is.

Matteke, ik heb zaadjes van de nepeta cataria. We kunnen ruilen of je kunt ze kopen. Op mijn website kun je zien naar welke zaden ik nog op zoek ben.

Jonna
http://www.seedsite.eu
zaterdag 6 november 2010 - 14:20
Peppody

Peppody

Het kattenkruid dat jij hebt staan is niet de Nepeta cataria. Het lijkt er op dat het de nepeta x faassinii is.
Ow, geen idee eigenlijk . En hoe haal jij die zaadjes er af? Dan weet ik dat voor volgend jaar (want er zal nu wel niets meer aanzitten neem ik aan)
zaterdag 6 november 2010 - 18:16
Jonna

Jonna

Van het kattenkruid dat jij hebt staan, is het wat lastig zaden te verzamelen, maar met een beetje geduld lukt het wel. Op een gegeven moment worden de zaaddoosjes (waar de bloemetjes hebben gezeten) bruin. Dan voorzichtig de takken afknippen, rechtop houden en in een papieren zak doen. Een paar dagen laten drogen in de zak en dan schudden. Zo komen de zaadjes los. De takken kunnen weg en de zaadjes blijven met wat afval over. Het meeste afval kun je scheiden via zeven en zachtjes blazen.

Jonna
zaterdag 6 november 2010 - 19:04
Rita1960

Rita1960

ja, zaden scheiden is soms erg moeilijk

ik gebruik soms zelfs een pincet om de zaden te verzamelen...

groetjes,

Rita
zaterdag 6 november 2010 - 20:17
cee

Cee

Die nepeta cataria is wel niet vergelijken met de kleinere nepeta soorten, die komt makkelijk 1,5 m hoog en ik zie er m'n katten eigenlijk nooit in zitten.

De coriopsis daarintegen vinden ze superleuk! Misschien dat een lagere kattenkruidsoort hen beter kan bekoren.
maandag 22 november 2010 - 14:09
krieltje

Krieltje

Even een foto
Op de voorgrond de centaurea montana ( korenbloem)
De anderen zijn nepeta nervosa (kattenkruid)

Ik heb er echter geen zaad van genomen
Er was nochtans volop zaad aan

Planten & Tuinbenodigdheden

zaterdag 4 december 2010 - 14:18
matteke

Matteke

nog niemand heeft mij eigelijk aan kattenkruid geholpen
een variant mag ook!
zaterdag 4 december 2010 - 15:17
Jonna

Jonna

Matteke, ik heb zowel de Nepeta cataria als andere. Kijk op mijn website om te zien welke je wilt. Je kunt ruilen of kopen.

Groetjes,
Jonna
http://www.seedsite.eu
zondag 5 december 2010 - 15:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon