menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gezocht winterharde kuipplanten

Ga naar meest recente reactie

rasay

Rasay

hallo allemaal,

ik ben op zoek naar winterharde kuipplanten voor rond mijn terras een scheiding voor wat privacy.
liefst ook planten die groenblijven in het winter.
wie heeft idees en iets te koop staan.

groejtjes
dinsdag 19 oktober 2010 - 19:28
Rita1960

Rita1960

Oeps, winterharde liefst groenblijvende kuipplanten,

hederasoorten, bamboesoorten (niet woekerend maar is hier niet van toepassing),
buxus, misschien een beukensoort haagbeuk, liguster - voorzover als die al in een pot gehouden kan worden), hulst (idem als liguster)..

succes,

groetjes,
Rita
dinsdag 19 oktober 2010 - 20:16
cee

Cee

hoe hoog zouden die kuipplanten moeten komen?

Anders is de pieris japonica ook een mooie winterharde plant, al heb je er wel wat geduld voor nodig vooraleer je een mooie volle struik bekomt.

Je kan als het iets groter mag ook een eucalyptus in pot zetten, en dals die de gewenste hoogte heeft bereikt toppen om zo in struikvorm verder te laten groeien, die is ook wintergroen.
woensdag 20 oktober 2010 - 12:13
guy_fruit

Guy_fruit

Kiwibessen/minikiwi's (Actinidia arguta).
Met vitaminerijke bessen in september of oktober.
In volle grond of in potten te kweken.
Kiwibessen zijn wel bladverliezend.


Guy
donderdag 21 oktober 2010 - 18:52
rasay

Rasay

ok bedankt voor deze suggesties ik ga wat onderzoek doen maar wat ik wil weten is mag ik deze planten dan ook in pot buiten laten tijdens de winter.
donderdag 21 oktober 2010 - 21:55
rasay

Rasay

Eucalyptus zeg me toch wat en meerdere personnen raden me die aan
donderdag 21 oktober 2010 - 21:58
lanne

Lanne

ja eucalyptus.... maar zoek dan de winterhardste soort want er is een groot verschil in en als het je bedoeling is om privacy te hebben , dan zal je hem vaak moeten snoeien , want die gaan liever in de hoogte en dan heb je onderaan weinig bladeren .
Ik zou eerder gaan voor een bamboo soort die het goed doet in grote pot - er zijn ook veel soorten .
groetjes
Lily-Anne
vrijdag 22 oktober 2010 - 08:12
cee

Cee

Eucalyptus gunni is goed winterhard en wintergroen en dat is die met de mooie kleine ronde blaadjes. zowiezo mag je een eucalyptus altijd goed terugsnoeien (verjongen) (1x per jaar) anders worden de blaadjes iets meer ovaal en wat groter en gaat ie ook de hoogte in. Een ander effect van het verjongen is dat er nieuwe scheuten uit de grond komen en dan heb je onderaan ook veel groen blad.
vrijdag 22 oktober 2010 - 12:28
marc

Marc

Hier in het dorp op een dakappartement heeft men coniferen in lange smalle bakken op het terras gezet. Blijft groen en met de juiste producten behandeld wordt de groei afgeremd. Dus ook minder snoeien. Om het geheel een vrolijke noot te geve kan je met vormsnoei heel kreatieve scheidingswanden maken. Door verchillende soorten coniferen te gebruiken kan je nog met kleuren spelen ook.
Marc
donderdag 28 oktober 2010 - 20:45
svoffel

Svoffel

@Marc,

Dat is een goed idee, coniferen in bakken op het terras. Ik zoek ook iets om in vierkante inox-bakken te zetten. Voor in de volle zon.

Zal me op de beurs in Chevetogne eens laten gaan!

groetjes

Simone
dinsdag 4 januari 2011 - 16:09
linkin711

Linkin711

Eucalyptus gunni winterhard???

Lukt niet echt niet!!!

Ik heb er nu al 3 jaar na elkaar een nieuwe gaan halen en nu heb ik hem op 6°C zitten...

Mijn 2 vorige hebben de geest gegeven na de winter,even een kleine groei en 2 weken later stond er geen blad meer op!!!en dit rond einde maart!

Stonden ook in een grote pot!

Grts

jens
woensdag 5 januari 2011 - 19:58
cee

Cee

Die van mij staat wel in volle grond, misschien dat dat het verschil maakt.

Ik heb hem zelfs al twee keer verplant, wat zogezegd ook onmogelijk is van een eucalyptus.

Ondanks de zware vorst van een paar weken geleden staat ie momenteel nog steeds mooi in blad.

Misschien ligt het aan de grond soort? hier staat ie in zand-leem.
donderdag 6 januari 2011 - 10:21
linkin711

Linkin711

Hij staat bij mij in een pot ( 80 L) en staat in een mengsel van gewone potgrond met grind erdoor ...zodat er niet te veel water in de pot staat...

Ik zet hem vanaf nu 's winters binnen ik zou niet willen dat ie doodgaat !!

hangt natuurlijk wel af welke wind ED er daar zoal is ...ik heb Oostenwind op mijn planten daar !
donderdag 6 januari 2011 - 13:11
rasay

Rasay

ik denk toch dat het moeilijk is hier in belgie om planten buiten in kuip te laten overwinteren.
donderdag 6 januari 2011 - 20:45
linkin711

Linkin711

Dat gaat wel , mits de nodige bescherming!
donderdag 6 januari 2011 - 21:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon