menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zaden fotoos aconitum

Ga naar meest recente reactie

revdpoel

Revdpoel

IK heb sinds kort de Aconitum ontdekt. Mooie plant. Je hebt zomer- en najaarbloeiers. Heeft iemand ze in de tuin staan? Heb je er een mooie foto van? En eventueel zaadjes ......

Zijn wel giftig zegt men.
maandag 9 augustus 2010 - 22:37
monique217

Monique217

ik heb een blauwpaarse, op de foto lijkt ie echt blauw maar hij is meer richting paars vind ik
ik heb alleen foto's van het bloemetje

Planten & Tuinbenodigdheden

maandag 9 augustus 2010 - 22:46
monique217
maandag 9 augustus 2010 - 22:46
monique217

Monique217

oh die is ook heel mooi Batdah. Die heeft wat andere bloemetjes toch? Is de monnikskap makkelijk te zaaien?? (ik had hem als plantje gekocht)
dinsdag 10 augustus 2010 - 07:53
annis

Annis

Batdah weet je zeker dat je de A. napellus hebt en niet A. henryi of A. carmichaelii.
Zelf heb ik de A. napellus in de tuin en die is nu wel uitgebloeid. De andere twee bloeien nl in de herfst vooral de A. henryi is een late bloeier.
dinsdag 10 augustus 2010 - 08:38
revdpoel

Revdpoel

Annis

wat voor kleur hebben jouw Aconitums?
dinsdag 10 augustus 2010 - 09:49
annis

Annis

Deze zijn ook paars. De zaden zijn hiervan nog niet rijp als ze rijp zijn wil ik je wel iets toesturen.
dinsdag 10 augustus 2010 - 10:06
revdpoel

Revdpoel

Zijn ze moeilijk uit zaad op te kweken Annis?
Bestaan er ook puur blauwe aconitums?
dinsdag 10 augustus 2010 - 10:10
annis

Annis

Puur blauw zijn ze niet meestal paars er kunnen bij zitten die iets blauwig zijn maar niet veel bv. A. carmichaelii "Arendsii"
Puur blauw is in de bloemenwereld altijd een moeilijke kleur. Bij de Riddersporen kom je al dichter in de buurt van het blauwe.
Hier een beschrijving wel in het Engels voor het zaaien.

Aconitum anthora, x arendsii, carmiichaelii, cammarum, lamarckii, napellus, septentrionale, variegatum, and vulparia , Sow at 18-22ºC (64-71ºF) for 2-4 wks, move to -6 to -7ºC (19-21ºF) for 4-6 wks, move to 5-12ºC (41-53ºF) for germination Short viable

Ze zijn maar kort kiemkrachtig dus direct zaaien na het rijpen.
dinsdag 10 augustus 2010 - 10:15
revdpoel

Revdpoel

Wanneer zijn ze rijp? Als de zaaddoos bruin is?
Kun je direct in de grond zaaien naast de moederplant?
dinsdag 10 augustus 2010 - 10:31
revdpoel

Revdpoel

Dat zal wel meevallen
Anders zouden ze ook niet in tuincentra worden verkocht
Gewoon tuinhandschoenen aan en geen blaadjes eten
dinsdag 10 augustus 2010 - 21:25
annis

Annis

Marjoleine wat dat giftigheid betreft daar heb je volkomen gelijk in. Maar als je gaat kijken welke planten niet giftig zijn dan kom je maar op een klein aantal uit. Kijk eens in je tuin welke planten je hebt staan en welke zijn wel of niet giftig in verschillende mate van giftigheid.
Het is natuurlijk met kleine kinderen oppassen geblazen en je moet ze erop wijzen wat wel en niet mag. Dieren weten vaak van nature wat ze wel en niet mogen eten.
Veel giftige planten worden of werden in de geneeskunde gebruikt.
Het is altijd goed als je na het werken met planten je handen te wassen giftig of niet.
Goed dat je de links even vermeld.

groetjes @nnis
donderdag 12 augustus 2010 - 10:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon