menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Herfst en winter bloeiende planten gezocht

Ga naar meest recente reactie

spooky

Spooky

hallo,

nu mijn tuintje aan het uitbloeien is en er veel gaat verdwijnen (eenjarig, of niet winterhard) zou ik er graag iets anders inzetten dat bloeit in de herfst en in de winter zoals winterviooltjes.

Ik heb wel niet zo heel veel om te ruilen: een paar sierboontjes, zonnebloempitjes, lavatera mont blanc, aubretia (van gekocht zaad dat ik over heb) en miniviooltjes.

Alles wat niet te groot wordt (want ik heb maar paar vierkante meter beschikbaar en zou graag verschillende plantjes hebben ipv 1 heel groot ding kwestie van beetje variatie te hebben) is welkom!

Allesinds al hartelijk bedankt!

groetjes
vrijdag 11 september 2009 - 17:51
spooky

Spooky

hoi marjoleine,

heb je hier misschien zaadjes van? Ik ken deze plant niet (sevens eens googlen)

groetjes
spooky
zaterdag 12 september 2009 - 11:15
spooky

Spooky

Is er iemand die weet welke helleborus dit is en of er iemand zaadjes ofzo van heeft?
[afbeelding verwijderd niet-https]

Ook andere plantjes die in de winter bloeien zijn nog steeds van harte welkom!!

groetjes
zaterdag 12 september 2009 - 11:32
printemps

Printemps

Het zal Helleborus Orientalis zijn

Andere leuke herfstbloeiers zijn,
Cyclame Coum of Hederifolium en andere soorten
Colchicums (wel opletten,zijn giftig)maar bloeien wel beter
Crocus Sativus (saffraan krokus)is wel een lastige klant
En andere herfstbloeiende krokussen(speciosus)

mvg

zaterdag 12 september 2009 - 14:07
ingec

Ingec

makkelijk te zaaien ,maar wel voor de winter doen want ze kiemen pas als het heeft gevroren.
het duurt wel 3 tot 4 jaar voor ze de eerste keer bloeien bloeien en dat begint met een bloemstengel en het tweede jaar met nog een erbij.
als je onmiddelijk bloemen wil kan je er beter een kopen die in bloei staat
in februari verkopen ze ze overal redelijk duur en in april zijn ze meestal alweer half geld.
ze zijn ook makkelijk in een grote pot te houden.
ze zijn wel niet zaadvast ze mengen nogal met elkaar dus je weet nooit wat je krijgt dat varieerd van wit tot bijna zwart en alles wat er tussen zit.
zondag 13 september 2009 - 10:15
spooky

Spooky

Oke dan zal ik tot april moeten wachten en het op mijn lijstje schrijven want ik heb graag bloempjes natuurlijk wil ik het ook wel zaaien maar als je zo een klein tuintje hebt en dan een plantje waar geen bloempjes aankomen is het zo triestig vind ik.

zijn er dan nog andere mogelijkheden waarvan ik dit jaar nog bloempjes kan hebben??

groetjes
zondag 13 september 2009 - 12:42
ingec

Ingec

er bestaan Heuchera's met prachtig blad waar geen bloem tegenop kan en in alle soorten en maten van caramelkleur tot bijna zwart met rode nerven
het blad blijft er in de winter op staan bij de meeste,een echte aanrader ze verkopen ze dikwijls op plantenbeurzen omdat er nogal wat fantiekelingen rondlopen die ze allemaal willen hebben en ze dan ook verkopen
die vind je dan wel weer niet op een ruilbeurs want ze vermeerderen niet gemakkelijk.
zondag 13 september 2009 - 16:23
spooky

Spooky

net even op google gaan kijken want deze plant kende ik echt niet, nu ik foto's gezien heb, is het nog steeds een onbekende plant voor mij persoonlijk vind ik de helleborus mooier maar dat kan ook zijn omdat ik de heuchera's nog nooit eerder had gezien!

ik zal eens opzoeken wanneer er een plantenbeurs in de buurt is, misschien als ik ze in levende lijve zie dat ze mij wel bekoren...

groetjes
maandag 14 september 2009 - 08:32
printemps

Printemps

@ ernestine

Ik denk dat uw info niet helemaal juist is

Orientalis heeft verschillende bloemkleuren,gaande van wit tot bijna zwart en alle mogelijke stippen in de bloemen

De soort Niger is enkel wit
En de Foetides is meer groen met soms een donkerrood randje

mvg
dinsdag 15 september 2009 - 10:07
spooky

Spooky

@ ernestine

nee ik heb geen foto gezien misschien is het ergens fout gegaan bij het uploaden

groetjes
woensdag 16 september 2009 - 07:17
printemps

Printemps

Inderdaad

Spooky plaatst een foto

Ik zeg het is orientalis is (de plant op die foto hé)

Dan zet Ernestine er een hele hoop kenmerken van die plant bij

MAAR EEN ORIENTALIS KAN ALLE KLEUREN VAN BLOEMEN HEBBEN
Dus niet enkel wit,maar ook bijna zwart en met stippen

mvg
woensdag 16 september 2009 - 13:12
spooky

Spooky

oke, hihi dit is dus allemaal niet belangrijk

jullie zijn beide bedankt voor de informatie die jullie gegeven hebben! ik hoop gewoon dat ik dan ooit een plantje mag hebben met een bloem zoals op mijn foto

groetjes
woensdag 16 september 2009 - 14:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon