menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Triyrtis hirta orchidee ook paddelelie genoemd

Ga naar meest recente reactie

piet1

Piet1

Hierbij foto's van augutus, deze 'orchidee' bloeit in de maanden augustus -oktober. Het is een vaste plant. Deze kan worden afgehaald (B Limburg - Opoeteren), ik denk 20 plantjes of misschien nog meer, ik moet ze gaan verplanten. Als iemand interesse heeft doe maar een berichtje.

URL=http://imageshack.us][afbeelding verwijderd niet-https]

zondag 7 oktober 2007 - 08:53
corrielat

Corrielat

Hallo Piet,

Ik heb vorige week deze plant gekocht omdat ik het een mooie plant vind,
Ik wist helaas niet dat hij zo groot zou worden, ik ben bang dat hij niet genoeg ruimte zal hebben nu ik jou foto zie, was weer een inpuls aankoop,
Ook zie ik dat hij zaadballetjes krijgt, dat wordt straks allemaal veel te groot,
Kan ik de plant straks gewoon wegsteken wat teveel wordt? of gaat hij woekeren?
zondag 7 oktober 2007 - 10:41
piet1

Piet1

Dag Corrielat
Dit is geen woekerplant, er worden geen zaadjes gestrooid (toch nog niet gezien). De plant groeit aan met nieuwe wortels maar erg beperkt. Ik heb misschien 2 m2 die nu vol staat. Deze verwijderen is geen probleem, zit niet diep geworteld.
Dus geef deze plant een kans. Ik heb ze enkele jaren terug aangekocht bij een hobby tuinder op een plantenbeurs. Zo heel veel ben ik deze nog niet tegen gekomen. Vandaar al ik ze gratis geef komt deze plant weer wat meer onder de mensen .
Zonnige groetjes (vandaag).
zondag 7 oktober 2007 - 11:00
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

Hallo Piet,

Ik heb vorige week deze plant gekocht omdat ik het een mooie plant vind,
Ik wist helaas niet dat hij zo groot zou worden, ik ben bang dat hij niet genoeg ruimte zal hebben nu ik jou foto zie, was weer een inpuls aankoop,
Ook zie ik dat hij zaadballetjes krijgt, dat wordt straks allemaal veel te groot,
Kan ik de plant straks gewoon wegsteken wat teveel wordt? of gaat hij woekeren?


hallo

Is het mogelijkl om als dit zaad rijp is er wat van te verzamelen want ik vindt het echt wel een prachtige plant
alvast bedankt

groeten Damy
zondag 7 oktober 2007 - 11:44
corrielat

Corrielat

Hallo Damy,

Ik zal eens kijken of het zaad nog wil drogen, dan kan ik je wat toesturen,
Het is een prachtig bloempje,
zondag 7 oktober 2007 - 12:45
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

tof
alvast hartelijk bedankt
groeten Damy
zondag 7 oktober 2007 - 20:26
swerts29

Swerts29

Hallo Piet,

Is het mogelijk voor mij een plantje opzij te zetten?
Ben van Heusden-Zolder, dus niet zo ver van u.
zondag 7 oktober 2007 - 21:34
miema

Miema

Hoi Piet,

Zou je nog eens willen zien of er zich toch geen zaadjes aan bevinden.
Ik zou ze heel graag willen maar ik woon te ver om ze zelf op te halen.

Groetjes Miema
zondag 7 oktober 2007 - 21:54
Adrienne

Adrienne

Beste tuinvrienden,

Ik heb vorig jaar enkele scheutjes verstuurd.
In enkele natte keukenrol blaadjes en dan een plastiek zakje er om heen.
Ze zijn goed aangekomen en de mensen hadden dit jaar al enkele bloemen.
Misschien voor de echte liefhebbers ook een optie.

P.s Ik heb ze ook staan maar donkerder van kleur.
Zaaalig mooi en houden lang in een vaas.
maandag 8 oktober 2007 - 16:59
piet1

Piet1

Beste Miema
Ik heb nog eens goed gekeken, onder de bloem blaadjes zitten 3 knobbeltjes en misschien zijn dat de zaadjes. Ik heb er een aantal genomen en zal ze laten drogen, zitten er zaadjes in dan zal ik ze naar u verzenden. Misschien kan je me al het adres door mailen dan zorg ik voor de rest. Op goed geluk zou ik zeggen.
maandag 8 oktober 2007 - 19:38
ines

Ines

Ooo mooi, maar ze willen hier niet groeien, jammer...
woensdag 17 oktober 2007 - 16:23
piet1

Piet1

Een 2-tal tuinvrienden zijn deze plant komen afhalen. Etienne en Lisa succés ermee. En Miema volgende week zal ik de zaadjes (?) verzenden. Ik stuur nog wel een berichtje. Voor de anderen, jammer maar te te te laat. Groetjes.
zaterdag 20 oktober 2007 - 20:38
miema

Miema

Al bedankt Piet, ik ga ze met open armen verwachten.
Groetjes Miema
zaterdag 20 oktober 2007 - 23:15
Botanist

Botanist

Ter info, dit blijkt een leuk en gemakkelijk plantje te zijn, maar het is wel een Liliaceae en geen echte Orchidee.
Groeten
Emilio
maandag 29 oktober 2007 - 13:45
polidor

Polidor

Just Emilio. Ze schijnen gemakkelijk voort te planten via stekken maar........schijnbaar niet volledig winterhard volgens diverse inlichtingen die ik erover reeds kreeg van vrienden.
Groetjes

Polidor
woensdag 13 februari 2008 - 21:33
ines

Ines

Ha nu weet ik het...hier zijn ze dus vervroren...waar een forum al niet goed voor is hé
woensdag 13 februari 2008 - 21:44
piet1

Piet1

Deze op de foto is wel winterhard, staat al een jaar of 5 op dezelfde plaats. En zonder dat die wordt afgedekt.
woensdag 13 februari 2008 - 21:58
ines

Ines

Hoi Piet welke variant is dit dan als ik vragen mag? Dan probeer ik het nog es...
woensdag 13 februari 2008 - 22:21
piet1

Piet1

Ines, ik kan je niet meer vertellen dan 'paddenlelie' en kijk naar de foto.
Ik kan je nog wel wat geven van die 'wortels', maar ik zie dat je heel eind af woont . Eventueel als we binnenkort eens naar zee gaan, is dat in uw buurt? Anders doe mij een mail met uw adres / telef en we proberen wel een oplossing te vinden.
woensdag 13 februari 2008 - 22:39
polidor

Tekst aangepast

Polidor

Hoi Piet,

Ik heb vrienden die beweren ze regelmatig kwijt te zijn geraakt gedurende de winterperiode en die daaruitvolgend gewortelde stekken binnenshuis overwinteren. Zal eerstdaags bevestiging vragen en eens informeren of zij de planten afdekten in de winter of niet. Mogelijk hebben zij door af te dekken dan fouten begaan en is de teruggang van de planten dan te wijten geweest wegens gebrek aan voldoende belichting. Mogelijk bevinden uw planten zich ook op een plaats met voldoende zacht micro-klimaat of op een helling waar het minder vlug vriest. (koude vorstlucht zakt naar beneden)
Nu wil ik er wel het fijne van weten! Het kan dus niet dat de plant bij de ene overwinterd zonder noemenswaardige schade en bij de andere teloorgaat. Dit is totale tegenspraak dus.
Persoonlijk weet ik van de plant niet veel af buiten het feit dat ik hem voor jaren terug ook gehad heb in mijn tuin en dat hij plotsklaps verdwenen was in het voorjaar.
Mijn vriend Rene is jaren tewerkgesteld geweest voor Het Vlaamse Gewest om terreinen te taxeren à rato van de voorkomende wilde plantengroei en bezit mijns inziens een ruime kennis van inlandse wilde planten. Zijn advies was beroepsmatig nodig om te bepalen of bepaalde terreinen waardevol waren voor aankoop en beheer. Ik ga hem dus confronteren met uw bevindingen.
Nu is het wel mogelijk dat zijn inzicht gebaseerd is op het voorkomen van de plant in het wild en dat hij op bepaalde plaatsen dus ondergroei had van grassen hetgeen aanleiding geeft dat de grond bij vorst vaak minder warmte vrijgeeft. Ik weet er verder helemaal niets van maar ik leg het hem toch voor.
Ben zelf eens benieuwd om opnieuw zijn mening te horen dienaangaande. Veiligheidshalve zou ik aan de vrienden op het tuinforum wel willen aanbevelen dat volgens mijn bescheiden mening tot bewijs van tegenspraak dat de plant niet met zekerheid winterhard is. Waar zijn temperatuursgrens echter ligt weet ik dus niet. Ik verstuur heden nog een email aan hem met verzoek om bijkomende informatie.
Als ik meer weet laat ik mij opnieuw horen dienaangaande.
Groetjes.


Polidor
woensdag 13 februari 2008 - 22:56
Tine

Tine

Ik heb ze al jaren buiten staan en ze blijven mooi. Ze hebben vorst van tegen de 10 gr. doorstaan. Ik denk dat ook de standplaats belangrijk is. Ze staan bij mij in de volle ochtendzon .

Tine
woensdag 13 februari 2008 - 23:26
ines

Ines

Ha ik ben blij dat dit thema ter schrijfs komt...ik ondervind altijd moeite met die verschillen in winterhardheid. De standplaats hier was half schaduw en in goed gedraineerde grond en vochtigheid oké, goede bloei het eerste jaar, in de lente daarop ook alles verdwenen, ook de rizomen.

Ik denk dat de soort of variant een belangrijke rol speelt. Is het de formosana?(7-9) de hirta?(5-9) de macranthropsis?(6-9)DEZE is aangegeven als de beste soort voor aanplant in de tuin (waarom niet vermeld), de suzukii?(7-10) aan gegeven in de boeken...
Verder de aanplant die oorspronkelijk in de bossen was dus ik veronderstel veel schaduw door de bomen. Ik stel mij ook de vraag eten slakken die planten? Of aardmuizen de rizomen?
woensdag 13 februari 2008 - 23:47
polidor

Tekst aangepast

Polidor

Hello,

Hier komt de informatie.
De paddelelie is dus niet inlands noch europees maar groeit in de natuur ten oosten van het Himalaya gebergte en op de Fillipijnen op tamelijk steile hellingen. Hij verlangt een vochtige humusrijke bodem en verkiest een standplaats in de schaduw of halfschaduw. Hij kan tegen betrekkelijk lage temperaturen wegens voorkomen op tamelijke hoogten maar teveel vocht samengaand met vorst kan nefast zijn.
Het verdiend dan ook aanbeveling de wortels en groeipunten te beschermen voor het ingaan van de winter door goed te mulchen op en tussen de planten omdat de mulchlaag de beste bescherming vormt tegen invriezende grondvorst. Ondanks deze voorzorgen ben ik deze plant kwijtgeraakt en mijn vriend zelfs twee winters opeenvolgend. Dus het is een beetje een randgeval. Bij de enen zal hij probleemloos de winter overleven; waarschijnlijk wegens plaatselijke micro-factoren; en bij de andere kan hij wegens winterse omstandigheden de geest geven.
Verdere inlichtingen voor de geïnterresseerden zijn dat de plant kan verder gekweekt worden met stekken in vochtige potgrond.
En dus toch maar veiligheidshalve voor de winter goed mulchen met losse verkruimelde en goed verteerde compost. Of voor alle zekerheid een paar gewortelde stekken binnenshuis of in de serre overwinteren.
Ikzelf weet dus proefondervindelijk niet zoveel van de plant af. Hetgeen ik hier mededeel is dus
ingevolge verkregen inlichtingen vanwege mijn vriend en ingevolge verdere opzoekingen door hem gedaan. Ik hoop dat iedereen die de plant op hun verlanglijstje hebben staan er hun voordeel kunnen mee doen.
Groetjes.

Polidor
vrijdag 15 februari 2008 - 00:41
lisa

Lisa

dank zij piet heb ik deze mooie plant dit jaar ook in mijn tuin,
nog een keer mijn hartelijke dank piet

groetjes lisa
vrijdag 15 februari 2008 - 07:45
polidor

Tekst aangepast

Polidor

Hello,

Het is inderdaad een prachtige bloem die gerust qua uitzicht kan wedijveren met de orchis-familie ondanks deze plant er niet toe behoort dus.
Ik heb heden nog even zitten nadenken (voor de twijfelaars - ik denk toch dat ik dat kan ) en ben tot het inzicht gekomen dat indien men zo volledig mogelijk op een probleem wil ingaan; zeker als de problematiek planten betreft; dat men steeds het gevaar loopt soms toch nog wat uit zijn nek te kletsen dat misschien naast de waarheid ligt.
Tuinieren is waarnemen en op basis van die waarnemingen dikwijls zelf (verkeerde?)conclusies trekken omdat er dikwijls onvoldoende gegevens in de literatuur voorradig zijn om niet inheemse planten de juiste verzorging te geven die zij behoeven. Ik zal mij verduidelijken aan de hand van een voorbeeld.
Sommige poreisoorten zijn winterhard. Hoe dikwijls moet echter een tuinier niet vaststellen dat zij gedurende de winter ten gronde gaan. Hier kennen we echter de daders. Het is niet omdat deze poreisoorten niet winterhard zouden zijn maar omdat zij; vooral gedurende de winterperiode; een lekker ondergronds hapje zijn voor woelratten en muizen. Deze zijn vooral minder kieskeurig gedurende de winterperiode en dit bij gebrek aan ander voedsel dat hun voorkeur geniet.
Voor wat betreft de paddelelie zijn er dus de vaststelling dat hij soms verdwijnt gedurende de winter.
Ligt dit aan zijn betrekkelijke vorstresistentie? Of zijn er andere factoren in het spel betrokken?
Eerlijkheidshalve en ook volledigheidshalve moet ik hier vermelden dat dienaangaande geen verdere gegevens bekend zijn in literatuur dat eventueel de wortels of scheuten van deze plant op het menu staan van de knaagdieren in winterperiode. En ikzelf heb destijds verwaarloosd om eventuele bestatiging of onderzoek te doen toen mijn plant verdwenen was. Wat er ook van is; mijn volledigheidshalve opmerkingen zijn dus dienaangaande misschien niet zo waarheidsgetrouw.
Het verschil tussen een goede tuinier en een amateur is dat de eerste zich hoedt voor het trekken van voorbarige conclusies. Want verkeerde inlichtingen geven is nog slechter dan helemaal geen te geven.
Momenteel bezit ik de plant niet meer en wegens andere interesses en daaruitvolgend plaatsgebrek in de tuin. Dus overweeg ik niet om hem nog ooit aan te schaffen. Er blijft dus nog waarnemingswerk en opvolging voor degenen die hem aanschaffen en willen behouden.
Hierbij sluit ik af.
Groetjes.



Polidor
vrijdag 15 februari 2008 - 11:22
Kent

Tekst aangepast

Kent

Zelf heb ik deze plant in pot meeverhuisd naar hier - ik wist niet dat hij in volle grond zo mooi en groot uitzet - ik zal dus een geschikt plaatsje voor hem vinden .
Bij mij ook geen problemen met bevriezen zelfs niet in pot
Mooie foto heb je daar van de plant - en de naam paddenlelie had ik nog nooit gehoord

Rita
dinsdag 26 februari 2008 - 23:13
nollie

Nollie


beste kent,
ik zou ook heel erg graag zaadjes van triyrtis hirta orchidee willen hebben.
ik kende de plant niet en vind hem heel erg mooi.
ik heb wel zaden om te ruilen.
je kunt me mailen prive dan kan ik de zaden doorgeven die ik te ruilen heb.
ik woon in nederland.
email [email protected]

ik hoop het.
gr. nollie

Beste Miema
Ik heb nog eens goed gekeken, onder de bloem blaadjes zitten 3 knobbeltjes en misschien zijn dat de zaadjes. Ik heb er een aantal genomen en zal ze laten drogen, zitten er zaadjes in dan zal ik ze naar u verzenden. Misschien kan je me al het adres door mailen dan zorg ik voor de rest. Op goed geluk zou ik zeggen.
vrijdag 29 februari 2008 - 08:38
polidor

Polidor

Hello,

Er bestaan diverse kleurvariëteiten van deze bloemsoort. trycirtis - paddenlelie dus)
Een belangrijke kweker ervan is de Heer Marcel de Wagt, Hoekweg 94, 6591 XN Gennep (NL) die
sommige plantenmarkten in België doet en waar je vooraf via zijn side en email-adres uw bestelling kan plaatsen op deze plantenmarkten. Deze markten staan eveneens aangekondigd op zijn site.
Je kan eveneens op deze site bijkomende informatie vinden inzake kweek en vereisten van deze planten alsook nadelige gevaren voor afsterven. (bijv. te veel vocht in najaar enz.)
Groetjes

Polidor
zondag 2 maart 2008 - 22:59
PascalBrysse

PascalBrysse

Dag Piet,


Heb je nog een paar plantjes over?

Ik zou deze komen ophalen, ik ben van West-Vlaanderen maar ben regelmatig in Limburg.

Ik kan eventueel de plantjes voor Ines meenemen.

Pascal
woensdag 5 maart 2008 - 21:10
piet1

Piet1

Dag Pascal
Ik heb in oktober laten weten dat we stoppen met delen, maar ja dan heb ik iets beloofd aan Ines, en ..ja weet je doe me een mail, als jij die van Ines meeneemt dan zal dat wel lukken. Voor alle andere liefhebbers, nu dit jaar gaan we echt deze plant niet meer kunnen weggeven. Groeten.
Piet
woensdag 5 maart 2008 - 21:34
brian

Brian

hoi Piet ik ben al geruime tijd op zoek naar verschillende soorten Tricyrtis hirta.

nu heb ik gezien dat jij dit plantje bezit.

zou je zo vriendelijk willen zijn indien je zaad hebd van dit plantje mij wat te verkopen.

ik ben namelijk op zoek naar verschillende kleur varieteiten en heb al zelf de witte soort (tricyrtis alba taiwan) heet deze

nu als ik de kans heb om hiervan zaad te trekken dan zal ik je desnoots deze ook opsturen

enkel heb ik momenteel ook naar een stekje hievan gekregen.

mvg Brian,

Planten & Tuinbenodigdheden

dinsdag 17 februari 2009 - 20:21
piet1

Piet1

Brian
Ik heb nog geen zaadjes gezien, dus dat gaat niet. Ik weet ook niet of ze deze harde winter hebben overleefd, nog even afwachten. Moest je eens in de buurt komen, enkele scheuten mag je wel hebben hoor. Laat maar iets horen.
groeten
Piet
dinsdag 17 februari 2009 - 21:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon