menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lithops zaden

Ga naar meest recente reactie

Maartendev1

Maartendev1

Ik zoek nog zaden van enkele heel kleine lithops-soorten, de precieze soort maakt niet uit.
Wie heeft er toevallig nog wat zaden over? Natuurlijk wel tegen vergoeding van de zaadjes zelf en verzendkosten
vrijdag 8 februari 2008 - 15:48
TomJ

TomJ

Ik ben zelf niet zo met lithops bezig, eerder met conos en andere wintergroeiende mesembs, maar als je erin geinteresseerd bent, dan kan ik je aanraden om lid te worden van de MSG. Ze hebben net hun zaadlijst uit, maar enkel voor leden.
Anderzijds kan je natuurlijk ook terecht bij mesa garden bijvoorbeeld voor een heel ruime selectie, en nog zo veel andere kwekerijen.
Maar misschien dat er iemand hier nog wel wat over heeft.

Groetjes,
Tom
vrijdag 8 februari 2008 - 16:16
jumperke

Jumperke

Sorry,ik kan je niet helpen.
Vorig jaar had ik zaden en deze heb ik toen gezaaid in augustus met een goede opkomst en heb er geen zaden meer van over.
Als er niemand je kan helpen kan je nog altijd terecht bij Francois Hoes.

groetjes jerko
vrijdag 8 februari 2008 - 16:20
Maartendev1

Maartendev1

Allemaal bedankt voor de reacties! Maar er zijn zo verschrikkelijk veel soorten dat ik niet kan kiezen. Als er foto's bijstonden op de zaadlijst heb je nog een idee van wat je in huis haalt, aangezien er meestal geen foto's bijstaan moet je zoveel namen googlen. Dus heeft iemand namen van enkele heel kleine lithopssoortjes, zodat ik die vervolgens kan bestellen?

Groeten Maarten
vrijdag 8 februari 2008 - 16:30
TomJ

TomJ

Hier kun je redelijk wat fotos vinden: http://www.mesembs.de/

Wat is klein?
Bedoel je klein van lichaam, of klein doordat ze weinig stekken vormen?

Wat betreft de grootte van de planten, dat kun je eventueel beter in het boek van Hammer (lithops, tresures of the field) of Cole vinden, bij de beschrijving van elke soort.

Groetjes,
Tom
vrijdag 8 februari 2008 - 17:33
jumperke

Jumperke

Hier alvast de link van de site van de heer F. Hoes:
http://users.skynet.be/fhoes/rsasucculents/

Hier kun je mss wat Lithopssoorten uithalen die je graag ziet:
http://www.lithops.info/en/gallery/images.html

groetjes jerko
vrijdag 8 februari 2008 - 17:38
Maartendev1

Tekst aangepast

Maartendev1

Bedankt voor de link! Ik denk dat ik ga voor de lesliei of hallii! Dit vind ik toch de mooiere soorten. Mocht iemand hier nog zaden van in huis hebben...? Ik wacht nog heel even met bestellen op internet mocht iemand ze zelf nog hebben.

Groet Maarten
vrijdag 8 februari 2008 - 18:01
Maartendev1

Maartendev1

Ik heb me er al een uitgezocht, is alleen niet makkelijk zaad van te vinden op internet. Ik vond vooral de Lithops lesliei supsp. lesliei var. lesliei 'Albinica' (ja, die naam is echt zo lang, ik heb m niet verzonnen ) vond ik erg mooi. Als iemand zaden heeft van een plant die er enigzins op lijkt ben ik ook tevreden. Als hij maar lichtgroen is met een tekeningetje erop. Er zijn vast wel mensen die hierop gelijkende planten hebben, als ik de zoekfunctie van het forum gebruik kom ik ook wel eens topics tegen met mensen die zo ontzettend veel lithops hebben. Hier een foto van internet:

[afbeelding verwijderd niet-https]

Groetjes Maarten
vrijdag 8 februari 2008 - 18:44
Maartendev1

Maartendev1

Ik ben ook maar een Lithops beginneling maar van deze "groene" zijn er een heel deel die sterk op mekaar gelijken bij de L dinterii zit er al zo eentje dacht ik ... (dintergreen?) en ik heb L lesliei var "vivid green" gezaaid .. en ik heb L lesliei (C385??) van Marian hier op het forum en die zijn zo grasgroen als je ze maar wil ... maw "eten en drinken" in de keuze van wat je wil (helaas? )
Ik vraag mij trouwens af hoe stabiel sommige van die cultivars eiegnlijk zijn want tussen mijn "vivid green" zaailingen zitten er 3 die helemaal niet zo "vivid" zijn laat staan dat ze al "green" zijn


Zo groen mogelijk vind ik wel het mooist de precieze soort is eigenlijk niet belangrijk aangezien er zoveel groene soorten zijn. Dus moet er haast nog wel iemand zijn hier die nog zaden heeft van een groene.
Maar dat er variatie inzit vind ik eigenlijk ook juist wel weer leuk dan is het altijd een beetje een verassing.

Groeten Maarten
vrijdag 8 februari 2008 - 19:00
jumperke

Tekst aangepast

Jumperke

Dit zijn ook een lichtgroene soorten:
-Lithops aucampiae ‘Jackson's Jade’ C395
-Lithops Aucampiae ‘Betty's Beryl’ C389

groetjes jerko
vrijdag 8 februari 2008 - 20:22
TomJ

TomJ

Albinica is de oudste en daardoor ook de meest stabiele groene selectiecultivar bij mijn weten, en naar mijn weten ook de eenvoudigste om aan te raken.
Hier kan je ze al vinden:
http://www.mesagarden.com/mj2008.html
Kijk naar nummer MG1641.
Jackson Jade staat er trouwens ook tussen (MG 1550.55)

Groetjes,
Tom
vrijdag 8 februari 2008 - 22:34
Maartendev1

Tekst aangepast

Maartendev1

Dat is wel helemaal uit de Verenigde Staten. Ik bestel meestal alleen binnen Europa, heb niet zo'n goede ervaring met bestellen uit de VS, problemen met betaling of de zaden kwamen niet aan.
Maar toch bedankt!

Groet Maarten
vrijdag 8 februari 2008 - 23:39
TomJ

TomJ

Willy, bij Uwe in Duitsland bestellen is natuurlijk ook een mogelijkheid, maar ik zou aanraden om ineens bij hem langs te gaan. Uwe durft namelijk af en toe eens heel kleine/jonge planten te sturen. Verder is hij inderdaad heel goed.

Ik bestel nu al meer dan 20 jaar bij mesa garden, en heb nooit enig probleem ondervonden. Ik geef gewoon mijn visa kaart door samen met mijn bestelling en meestal zijn de zaden er binnen de 2 weken.

Groetjes,
Tom
zaterdag 9 februari 2008 - 07:48
stekeltje

Tekst aangepast

Stekeltje

Mijn ervaring bij lithops-bestellingen:
Zaden van Mesa Garden> zeer goede resultaten
Zaden van Axel Neumann >idem
Dit jaar zaden besteld bij Francois Hoes en Cono's Paradise das nog efkes wachten op de resultaten
Heel goede ervaring met planten-bestelling bij Axel Neumann en Cono's paradise.
Hier wil ik even reageren op de opmerking van TomJ, als je plantjes koopt van èèn jaar oud krijg je inderdaad kleine plantjes thuis, maar dat weet je dan wel op voorhand hè?
Het is een eerlijke handelaar,bekijk de foto's allemaal eenjarige zaailingen, kleinere en grotere
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 9 februari 2008 - 11:15
stekeltje

Stekeltje

Willy, bij Uwe in Duitsland bestellen is natuurlijk ook een mogelijkheid, maar ik zou aanraden om ineens bij hem langs te gaan. Uwe durft namelijk af en toe eens heel kleine/jonge planten te sturen. Verder is hij inderdaad heel goed.

Ik bestel nu al meer dan 20 jaar bij mesa garden, en heb nooit enig probleem ondervonden. Ik geef gewoon mijn visa kaart door samen met mijn bestelling en meestal zijn de zaden er binnen de 2 weken.

Groetjes,
Tom

Oei oei, Tom, bij Uwe langsgaan?
Mezelf een beetje kennende zal er dan weer vèèèèl meer in de doosjes staan
zaterdag 9 februari 2008 - 11:36
Maartendev1

Maartendev1

Bedankt voor alle reacties!
Ik heb zaden besteld op www.conos-paradise.com, na wat googlen kwam ik tot de conclussie dat ik nog steeds niet goed kon kiezen, groen is supermooi maar ook de tekeningen op sommige bruine en grijzige soorten. Een lithops-zadenmix leek me dan ook de beste oplossing, gewoon van alles een beetje.

Groeten Maarten
zaterdag 9 februari 2008 - 11:52
stekeltje

Stekeltje

Bedankt voor alle reacties!
Ik heb zaden besteld op www.conos-paradise.com, na wat googlen kwam ik tot de conclussie dat ik nog steeds niet goed kon kiezen, groen is supermooi maar ook de tekeningen op sommige bruine en grijzige soorten. Een lithops-zadenmix leek me dan ook de beste oplossing, gewoon van alles een beetje.

Groeten Maarten

Hoe meer foto's je bekijkt hoe moeilijker de keuze
zaterdag 9 februari 2008 - 13:17
mjohanna

Mjohanna

Alles is al gezegd he? Ik hoef me hier niet meer in te mengen.
Ben jij de Maarten de v die ik 's gele epiphyllumstekken gestuurd heb?
Ook een brede interresse dus.
zaterdag 9 februari 2008 - 17:02
Alain1

Alain1

Heb verleden jaar ook die mixen gekocht van Jos Van Looy (kapaza) met een super opkomst en nu reeds plantjes van 1cm diameter.
Juist pech gehad met een dwaze huisjesslak die zich dik had gegeten in de lithopssen ... (ze is ondertussen gesneuveld ... door mij!)
zaterdag 9 februari 2008 - 18:59
jumperke

Jumperke

Heb verleden jaar ook die mixen gekocht van Jos Van Looy (kapaza) met een super opkomst en nu reeds plantjes van 1cm diameter.
Juist pech gehad met een dwaze huisjesslak die zich dik had gegeten in de lithopssen ... (ze is ondertussen gesneuveld ... door mij!)


Ik heb er vorig jaar ook gekoch aan Jos Van Looy en ik had ook een goede opkomst.
Ik zal er mss wat plantjes aan kopen,ik zal wel zien....

groetjes jerko
zondag 10 februari 2008 - 10:39
TomJ

TomJ


Hier wil ik even reageren op de opmerking van TomJ, als je plantjes koopt van èèn jaar oud krijg je inderdaad kleine plantjes thuis, maar dat weet je dan wel op voorhand hè?
Het is een eerlijke handelaar,bekijk de foto's allemaal eenjarige zaailingen, kleinere en grotere


Hallo Sonja, ik bedoelde het iets anders. Ik zou Uwe nooit van oneerlijke zaken beschuldigen.
Het is gewoon zo dat als de 3-jarigen zaailingen op zijn, dat hij dan af en toe eens 2- en zelfs 1-jarigen durft op te sturen. Via de post vind ik dit vooral voor de 1-jarigen een risico. Vandaar dat ik aanraad om gewoon effe langs te rijden. Zo ver is het nu weer ook niet, en het heeft als voordeel dat je ineens de schoonst gemarkeerde planten kan uitselecteren;

Groetjes,
Tom
zondag 10 februari 2008 - 13:30
stekeltje

Stekeltje

JaTom, je zegt daar zoiets, even langs gaan, een nadeel als je zelf niet met de wagen rijdt
zondag 10 februari 2008 - 20:55
Maartendev1

Maartendev1

Alles is al gezegd he? Ik hoef me hier niet meer in te mengen.
Ben jij de Maarten de v die ik 's gele epiphyllumstekken gestuurd heb?
Ook een brede interresse dus.


Ja dat klopt!
Ze doen het erg goed! Sommige stekken maken al nieuwe leden aan. Ik was ook aangenaam verrast omdat ik op het forum van groeninfo naar gele schlumbergera-stekken zocht, en toen ik de envelop opende bleken het epiphyllum-stekken te zijn. Die ik trouwens veel mooier en bijzonderder vind als schlumbergera's.
En mijn interesse is inderdaad erg breed. Maar ik houd voornamelijk van veel verschillende soorten succulente planten en orchideeen.
zondag 10 februari 2008 - 22:18
Maartendev1

Maartendev1

Ik heb ondertussen ook ''kant-en-klare-lithops'' gekocht. Een pot met mooie grasgroene kleur, en een pot met verschillende bruintinten, het is me niet duidelijk of er in die laatste pot meerdere varianten zitten of dat het gewoon een soort is, de kleuren varieren van lichtgrijs tot donkergrijs en er zit zelfs een roodachtige in. Ze zijn dan wel niet op naam, maar voor 1,50 euro kon ik ze niet laten staan. Ik zal morgen eens proberen foto's te plaatsen. Er zitten ook heel veel kleine lichaampjes in van ongeveer 0,5 cm doorsnede, dus ik denk dat ik potten heb gekocht met een aantal volwassen en onvolwassen zaailingen. Want de kleine lichaampjes hebben eigen wortel en zit ondergronds niet vast aan andere 'hoofdjes', dus moeten ze volgens mij haast wel zaailingen zijn. Ze staan wel heel dicht op elkaar, kunnen ze mekaar niet verdrukken?

Groet Maarten
woensdag 20 februari 2008 - 18:35
jumperke

Jumperke

Ik heb ook 2 zo'n potjes....
Het zijn nooit allemaal dezelfde soorten hoor die erin zitten,het gebeurd dat er potjes tussen zitten waarin een mengsel is gezaaid.

groetjes jerko
woensdag 20 februari 2008 - 19:28
Maartendev1

Maartendev1

Bedankt voor je reactie! Ik vind het eigenlijk ook wel leuk om meerdere soorten door elkaar te hebben.

Groet Maarten
woensdag 20 februari 2008 - 20:14
jumperke

Jumperke

Ja hé,als ze bloeien ist een mélange Coco!

groetjes jerko
woensdag 20 februari 2008 - 21:18
Maartendev1

Maartendev1

Hey! Nog helemaal niet aan gedacht. Als ze allemaal in een pot bloeien kun je natuurlijk heel makkelijk zelf kruisingen gaan maken. Gewoon je eigen zaad produceren en kijken wat er allemaal op komt.
Ik vind zelf kruisen namelijk zeer interessant omdat de plantjes in een zaaisel meestal uniek zijn en/of bijzondere of mooie afwijkingen vertonen ten opzichte van de ouderplanten.

Groeten Maarten
woensdag 20 februari 2008 - 21:27
stekeltje

Stekeltje

Hier mijn mengeling-schaal,
[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 20 februari 2008 - 23:07
Paquita

Paquita

Als je nog zaden zoekt van lithops : kijk eens in de zaadlijst van SUCCULENTA- Nederland .
http://www.succulenta.nl/ . Je vindt er 58 soorten aan zeer schappelijke prijzen
donderdag 21 februari 2008 - 10:18
jumperke

Jumperke

Hey! Nog helemaal niet aan gedacht. Als ze allemaal in een pot bloeien kun je natuurlijk heel makkelijk zelf kruisingen gaan maken. Gewoon je eigen zaad produceren en kijken wat er allemaal op komt.
Ik vind zelf kruisen namelijk zeer interessant omdat de plantjes in een zaaisel meestal uniek zijn en/of bijzondere of mooie afwijkingen vertonen ten opzichte van de ouderplanten.

Groeten Maarten


Idd.

groetjes jerko
donderdag 21 februari 2008 - 20:09
kendesadeleer

Kendesadeleer

Na het zien van die prachtige fotos kon ik niet anders dan ook een zaadmix bij Jos Van Looy te bestellen. en om zeker te zijn: beide mixen tegelijk besteld
nu nog wachten op de zaadjes en mijn mini-kamerserre met verwarmingselement (bij gebrek aan serre in tuin of ruimte om serre te plaatsen).

groetjes
ken
donderdag 21 februari 2008 - 21:49
jumperke

Jumperke

Je wacht met het zaaien beter tot april hé.

groetjes jerko
vrijdag 22 februari 2008 - 12:38
jumperke

Jumperke

Ik zal eens rondkijken op enkele site's.

groetjes jerko
vrijdag 22 februari 2008 - 17:01
kendesadeleer

Kendesadeleer

persoonlijk denk ik ook dat het allemaal niet zoveel meer uitmaakt, als je kijkt naar het weer. is toch drastisch veranderd tegenover vroeger ze.vorig jaar was mei de beste maand. en het is tot nu toe niet echt februariweer geweest dusja.
groetjes ken
zaterdag 23 februari 2008 - 11:27
cactelders

Cactelders

persoonlijk denk ik ook dat het allemaal niet zoveel meer uitmaakt, als je kijkt naar het weer. is toch drastisch veranderd tegenover vroeger ze.vorig jaar was mei de beste maand. en het is tot nu toe niet echt februariweer geweest dusja.
groetjes ken


Veel planten hebben nog een eigen ritme ook hoor en kunnen met de beste wil van de wereld niet aangepast worden aan ons ritme ( winter/zomer zuidelijk halfrond )
zaterdag 23 februari 2008 - 11:58
Alain1

Alain1

Verleden jaar heb ik aan Jos 2 mixen Lithops gekocht

3/2/2007 : gezaaid in potten, gespannen lucht gebracht en na enkele weken deksel eraf.
1/4/2007 : allen naar de serre en goed vochtig gehouden.
Verder heb ik geen enkel probleem ondervonden en momenteel 29/02/2008 zijn ze bijna allen "uit hun vel gesprongen". Ze hebben de ganse winter water gekregen met mondjesmaat bij een temperatuur van 10graden.
Het enige nadeel dat ik heb ondervonden was dat een slak zich tegoed heeft gedaan van een ganse pot Lithops ... en ik zal het die slak nooit vergeven!
zaterdag 1 maart 2008 - 00:32
jumperke

Jumperke

persoonlijk denk ik ook dat het allemaal niet zoveel meer uitmaakt, als je kijkt naar het weer. is toch drastisch veranderd tegenover vroeger ze.vorig jaar was mei de beste maand. en het is tot nu toe niet echt februariweer geweest dusja.
groetjes ken


Volgens mij gaat dit niet hoor!
Ze hebben namelijk veel licht nodig(als je nu zaait dienen ze kunstlicht te hebben) en ze hebben ook een kiemtemperatuur van 20-25 graden nodig....

groetjes jerko
zondag 2 maart 2008 - 11:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon