menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Slakken weren.

Ga naar meest recente reactie

EJM

EJM

Er zijn verschillende slakken werende of slakken dodende dingen te koop hier.
Maar ik wou even aan jullie vragen wat jullie ervaringen zijn, als je die hebt, en welke jullie als beste oplossing ervaren.

En werken cacaodoppen ook slakken werend?

vrijdag 29 januari 2021 - 17:03
minouke

Minouke

Ik strooi in de lente bioslakkenkorrels in de borders, later nog bij planten die aangetast worden of als ik ergens slijmsporen zie.
vrijdag 29 januari 2021 - 17:12
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Het werkzame bestanddeel in de slakkenkorrels is meestal metaldehyde ofwel ijzerfosfaat.

De methaldehyde slakkenkorrels zijn ook giftig voor andere dieren. Dan gaat het zowel om dieren die de vergiftigde slakken eten, als dieren die zelf van het vergif eten: vogels, regenwormen, honden, katten ...Soms wordt er ook carbaryl aan toegevoegd om het tegelijkertijd ook in te zetten als ruimer pesticide. Dan gaan ook kevers die natuurlijke vijanden zijn van slakken eraan.
Op zijn minst uit de buurt van kinderen en huisieren houden, dus.
Beter nog: niet kopen (mag in Nederland al niet meer sedert 31 mei 2015). Want o.a. tegen de invasieve Deroceras invadens (zwervende akkerslak) werkt het niet eens. (https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/0261219486900670)

De ijzerfosfaat korrels zouden veilig zijn. Zoals de producenten je graag vertellen, breekt ijzersulfaat snel af in ijzer en fosfaat, twee componenten die in de natuur voorkomen.
De testen naar giftigheid voor dieren zijn ogelijk daardoor heel beperkt gebleven. Volgens https://www3.epa.gov/pesticides/chem_search/reg_actions/registration/fs_PC-034903_01-Mar-01.pdf is het niet giftig voor zoogdieren, vogels en vissen en gaat men er daardoor gemakshalve maar vanuit dat het ook niet schadelijk is voor o.a. regenwormen en kevers als gebruikers zich aan de aanbevolen hoeveelheden houden. Ik vind niets terug van studies naar het effect op ander bodemleven, amfibieën of reptielen.
Wat producenten je niet vertellen is dat puur ijzerfosfaat in de praktijk moeilijk bruikbaar is als bestrijdingsmiddel, dus wordt er dikwijls EDTA of EDDS aan toegevoegd. Maar als je ijzerfosfaat combineert met EDTA of EDDS, dan zie je wel een serieuze impact op regenwormen (https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0261219408002172) en o.a. op honden (https://www.sfgate.com/homeandgarden/goldengategardener/article/Sluggo-gets-OMRI-seal-of-approval-4648828.php).
Het laat je raden naar de rest.

Methaldehyde vernietigt de slijmproducerende cellen van een slak. De slak zal daardoor overvloedig veel slijm afscheiden en droogt van binnenuit uit.

Ijzerfosfaat werkt in op de middenkropklier van de slak. Het dier kan niet meer eten en sterft van honger.

In beide gevallen sterft de slak een gruwelijke dood.
zondag 31 januari 2021 - 17:35
leerling

Leerling

En werken cacaodoppen ook slakken werend?

Slakken houden van donkere, vochtige schuilplaatsen. Ik vermoed dat ze een laagje cacaodoppen heel erg zullen weten te apprecieren.

Onze moestuin bestaat uit 6 vierkantemeterbakken. Ik probeer de directe omgeving zo vrij mogelijk te houden van schuilplaatsen voor slakken: geen hoog gras/onkruid in de buurt, zeker geen houtsnippers of schors. Blote aarde waar ik regelmatig met de rijf door ga, zodat het toplaagje uitdroogt. Droog en kaal is niet aantrekkelijk voor slakken.

Als er, vanaf mid april, in de bakken slakjes opduiken, leg ik er stukken lichtjes vochtig gemaakt karton in. Kan ook met een dakpan, houten plankje, vochtige doek, schoteltje, halve schil van een uitgeperste sinaasappel ... als het maar dicht tegen de grond ligt en het eronder vochtig en donker is. Slakken vinden dat een ideale schuilplaats en zullen daaronder kruipen. 's Morgens hoef ik dan alleen het karton om te draaien en de slakken weg te plukken.
Mocht je ze tegenkomen, laat dan zeker de lookglansslakjes (Oxychilus alliarius) met rust. Die eten zelf slakkeneieren en kleine slakjes. (En ja, ze durven ook wel eens aan je sla te zitten, maar ze zijn zo klein dat ze nauwelijks schade veroorzaken.) Ook geleedpotigen die je tegenkomt laat je best lopen. Er zijn er heel wat die 'slak' op hun menu hebben staan. 1 slakkenvijand doden = meer slakken zelf te bestrijden.

Ik ken geen 'humane' manier om slakken te doden. Alle methodes waar ik over lees lijken me gruwelijk.
Opgegeten worden door natuurlijke vijanden lijkt me nog de kortste pijn. Hier belanden ze een eind verder op een open plek in een achterliggend bos, waar regelmatig eksters en kraaien eten zoeken. Op ons vorig adres gingen ze in een potje mee op wandel naar een eendevijver in de buurt.

In de rest van de tuin gebruik ik helemaal niks en laat ik slakken met rust. Slakken zijn in de eerste plaats nuttige dieren die heel wat afval weten te verwerken.
Uitzondering maak ik voor de invasieve soorten: Deroceras invadens (zwervende akkerslak - https://waarneming.nl/species/643948/photos/?) en Arion vulgaris (de Spaanse slak - http://www.idtools.org/id/mollusc/factsheet.php?name=Arion%20ater%20group:%20Arion%20vulgaris)

Ik probeer het natuurlijke vijanden van slakken naar hun zin te maken: hoopjes stenen als schuilplaatsen voor padden en hazelwormen, hopen van takkensnoeisel voor egels en vogels, hagen als broedplaats voor vogels, minivijvertjes, 'rommelhoekjes' en bladeren die niet worden opgeruimd als schuilplaatsen voor heel wat geleedpotigen ...

Vroeger zette ik biervalletjes, maar daarin verdrinken ook andere diertjes, zoals loopkevers, die slakken eten. Naar het schijnt lok je met zo'n biervalletjes slakken tot 200m ver. Je buren zullen je dankbaar zijn. Heel wat slakken verdrinken niet eens, maar nemen een slokje en zijn dan weer weg. Als ze genoeg te eten vinden in jouw tuin, gaan ze heus niet terug naar je buren.
zondag 31 januari 2021 - 23:58
minouke

Minouke

Ik heb rondom de siertuin grindpaden en ze kruipen zelfs over het grind tot zelfs over cactussen, zodus ik geloof daar ook niet in dat eierschelpen, cacaodoppen enz. zouden helpen.
maandag 1 februari 2021 - 06:08
EJM

Tekst aangepast

EJM

@leerling.

Ik heb een Liguster haag om mijn gehele tuin heen, en daar schuilen de slakken in.
Ik heb al geïnformeerd om een schutting te laten plaatsen, maar dan krijg ik een te hoge huurverhoging, en de schutting mag aan de straatkant maar 1 m hoog zijn, vanwege overzicht op de straat er langs, bla bla bla.
Wat onzin is, want mijn haag is over de 2m hoog, en daar hebben ze nog nooit over geklaagd, en ik woon hier al 10 jaar.
En niet alleen vanwege die slakken wil ik van die haag weg, ook het onderhoud is verschrikkelijk, minstens 4 a 5 keer snoeien per jaar.
Maar helaas, ik ben bang dat ik er aan vast zit.

Maar al die dingen die jij op noemt, om rovers tegen slakken aan te trekken, zijn ook goede slakken schuilplaatsen, vooral de bladeren.
Ik had ook een aantal stoeptegels op een hoop in de tuin liggen, en toen ik die ging opruimen, stikte het van de slakken eronder.

En ik weet niet of jij wel echt een slakken probleem hebt, als je dingen noemt, als een halve sinasappelschil, stukje karton enz.
Ik heb de laatste 2 jaar slakken verzamelt tijdens of na een regenbui, en dan had ik een halve emmer vol met slakken, en ergens anders los gelaten.
En zo elke keer na een regenbui heel het seizoen door.
Ik ben 2 jaar diervriendelijk geweest tegen slakken, maar vorig jaar heb ik totaal geen oogst gehad, want de slakken hadden de jonge kiempjes al meteeen opgegeten.
Dus het spijt me geweldig, maar ik ben niet meer zo vriendelijk tegen slakken.
woensdag 3 februari 2021 - 15:59
leerling

Tekst aangepast

Leerling

De halve sinaasappelen zijn inderdaad niet bedoeld voor een hele tuin. En al helemaal niet voor een tuin met een zware plaag. Je kan ze wel gebruiken in vierkantemeterbakken. Of om vroeg in het jaar in het oog te houden wanneer het tijd is om in actie te komen.

En ja, schuilplaatsen voor vijanden van slakken kunnen ook schuilplaatsen voor slakken zijn. Maar zoals al aangehaald: elke slakkenvijand die je naar je tuin weet te lokken betekent minder slakken die er overblijven.

Een slakvrije tuin bestaat niet.

Als je slakken wil weren van een plaats moet je die plaats bekijken vanuit het oogpunt van een slak.

Als slak zoek je:
- donkere, vochtige plekjes om te schuilen
- lekkers om te eten
- veilige plek om je voort te planten

Tenzij je je moestuin tot vlak tegen de haag hebt gezet, hoeft die haag geen ramp te zijn.
De grond rond je moestuin kaal en zo droog mogelijk houden is al een hele hulp. De grond afdekken met houtpulp, schors, cacaodoppen, grint ... helpt onkruid bestrijden en de grond eronder vochtig houden voor de planten die je wel wil, maar zijn ook ideale schuilplaatsen voor slakken.
Als je de grond rond je moestuin kaal houdt, kan je er regelmatig met de hark/schoffel/rijf door gaan. Zo droogt het bovenste laagje uit, en verstoor je mogelijk ook de plaatsen waar de slakken zich (bij vochtig weer) onder het zand verschuilen. (In onze vorige tuin hadden we ook een echte slakkenplaag in de moestuin. Die hebben we beheersbaar gekregen door het gras rond de moestuin over zo'n 50cm weg te halen. Tegen de rand van het gras hadden we Tagetes tenuifolia geplant. Niet zeker of dat ook nog geholpen heeft.)
Planten 's ochtends water geven i.p.v. 's avonds helpt ook. 's Nachts zal de grond langer vochtig blijven en maak je het slakken extra naar hun zin.

Slakken zijn dol op kiemende plantjes. Als ze die aanvallen is meteen je hele plant eraan.
Als je de plantjes kan laten kiemen in kweekpotjes buiten het bereik van slakken en ze uitplant wanneer ze een aantal echte blaadjes hebben, is de schade wanneer ze van de blaadjes eten al heel wat minder groot.

Slakken leggen massa's eitjes. Als je wiedt of rijft, kom je soms van die hoopjes tegen. Hier zijn het meestal witte of doorzichtige bolletjes die op een hoopje bij elkaar liggen. Elk eitje kan een slak worden die 2 maand later voor de volgende lading eitjes kan zorgen. Eitjes opruimen en/of hun legplaats uitdrogen scheelt dus meteen veel.
De eerste slakken komen meestal uit in april. Dat is hét moment om je slakkenvallen (vochtig karton, plank, dakpan enz.) te plaatsen. Elke slak die je dan vangt, is winst voor de rest van het jaar.
Door zelf een schuilplaatsje te maken dat aantrekkelijk is voor slakken en dat je gemakkelijk dagelijks kan controleren, kan je voor jouw tuin eenvoudig achterhalen wanneer het tijd is voor actie.

En ja, dat vraagt allemaal meer tijd en aandacht dan wat korrels gooien.

Het is wel minder wreed en niet schadelijk voor je bodemleven noch voor de de vijanden van je slakken.
zaterdag 6 februari 2021 - 15:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon