menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zoemend geluid uit cactus

Ga naar meest recente reactie

Hajk

Hajk

Beste

Ik heb sinds een week een cactus op mijn kot, om me te vergezellen tijdens het studeren.
Nu dit was allemaal geen probleem, maar tijdens het nachtelijk studeren viel me telkens een zoemend geluid op, amper hoorbaar. Ik dacht eerst dat het mijn gsm of een beestje was, maar dat bleek niet het geval.
Vandaag heb ik wat geëxperimenteerd door de cactus te verplaatsen en het zoemend geluid (letterlijk "bzt bzt bzt" (beste omschrijving die ik kan geven)) Volgt als het ware de cactus. Ik heb het proberen op te nemen, maar mijn gsm kan het geluid niet waarnemen wegens te stil.
Ook heb ik de grond gecheckt op beestjes en die zijn er niet.

Heeft iemand een verklaring voor deze zoemende cactus?

Alvast bedankt

Hajk

P.S.: Op het internet vindik enkel gekke verhalen rond urban legends en spinnen, vandaar dat ik naar dit oord kom voor een antwoord.
dinsdag 13 juni 2017 - 22:20
zuurtje

Zuurtje

Zit het niet in je oren zelf, zoek eens op Tinnitus, ik hoop het niet voor je........ ik spreek uit ervaring
Ineke
woensdag 14 juni 2017 - 14:17
rivofa

Rivofa

Wel ik heb een hele cactusverzameling in mijn erker en ik hoor ook rare geluiden van tussen die cactussen. Ik heb ook tinitus maar das een ander geluid ! Dus ik ben blij dat iemand anders het ook eens hoort !!
woensdag 14 juni 2017 - 16:17
Hajk

Hajk

Tinnitus is een fluittoon, dit is een geluid dat om de zoveel tijd voorkomt.

Ik vind het gewoon raar dat er nergens op het internet iets rond is te vinden
woensdag 14 juni 2017 - 21:23
Dany

Dany

Ik heb ongeveer 800 tot 1000 cactussen staan en heb dit nog nooit gehoord.
Weet je ook welke cactus, eventueel een foto plaatsen.
woensdag 14 juni 2017 - 22:16
Hajk

Hajk

Dit is de cactus.

Ik heb de grond nogmaals onderzocht en ik vind geen teken van dierlijk leven.

C&S ziekten en plagen

woensdag 14 juni 2017 - 23:48
maurice2

Maurice2

Het zal wel het geruis van uw computerscherm zijn , met cactussen heb ik dit nooit voorgehad. Uw heb toch niet teveel gedronken toen u dit hoorde.
donderdag 15 juni 2017 - 09:22
rivofa

Rivofa

Ik drink geen alcohol ! en het geluid is er zonder de pc ook. Maar misschien hebben wij wel super sensitieve oren en horen wij dingen die normale mensen niet kunnen horen, zoals een hondenfluitje dat alleen honden kunnen horen, en proberen de cactussen ons te vertellen dat ze dorst hebben of zo ?
donderdag 15 juni 2017 - 09:27
Hajk

Hajk

Neen het is niet het geluid van de laptop, aangezien het een inconsistent geluid is en ook voorkomt als de laptop er niet staat en is uitgeschakeld.
Ook consumeer ik geen alcohol noch drugs tijdens de examenperiode.

Mijn vriendin kan het geluid ook horen, dus ik denk niet dat wij de enige zij rivofa
donderdag 15 juni 2017 - 11:09
rivofa

Rivofa

@Hajk : als ik er ooit achter kom laat ik het zeker weten
donderdag 15 juni 2017 - 11:11
zuurtje

Tekst aangepast

Zuurtje

Je laatste antwoord met de smiley zegt al genoeg!
Met een schoolopdracht / proefschrift bezig hierover ?, hoeveel mensen je zo ver kan krijgen die hierop reageren ?, en hun meningen bestuderen ?
Ineke
donderdag 15 juni 2017 - 15:47
Hajk

Hajk

Schoolopdrachten zijn voor door het jaar en niet tijdens examenperiodes.
Ik wil iedereen even op het hart drukken dat deze post serieus is, maar jammer genoeg niet door velen serieus wordt genomen.

Hoe je die insinuatie uit een smiley kan afleiden vind ik ook bizar.
donderdag 15 juni 2017 - 18:29
rivofa

Rivofa

Ik vind het ook erg dat ik niet serieus genomen wordt, en dat op mijn leeftijd ! Ik ben al met pensioen, heb van kind af al cactussen gehad en dit jaar heb ik het voor het eerst gehoord, zonder zwans !!!
donderdag 15 juni 2017 - 18:55
Hajk

Hajk

Op een ander forum (cactusforum.nl) is er iemand met een mogelijke verklaaring afgekomen:
Ik citeer Lodewijkp:
"De meest waarschijnlijke verklaring is dat de resonantiefrequentie van pot+cactus wordt aangeslagen waarschijnlijk. Elk voorwerp heeft heeft een frequentie waardoor er meer energie in het systeem komt dan eruit gaat , een schommel heeft dat ook. Zit je op RF van schommel dan gaat hij steeds hoger (dus net duwen op juiste moment ). Miniscule trillingen door grond op lucht kunnen deze frequentie aanslaan, Is afhankelijk van locatie (luchtstroom of trillingen op locatie) kunnen dit aanslaan. Het is niet de cactus ook niet de pot maar een combinatie van Systeem (=cactus+aarde+pot) en de frequentiebron die energie ( druk , wind, licht etc etc) in dat syteem pompt en resonantiefrequentie ligt toevallig net in hoorbare spectrum. Zelfde met afzuigkap thuis die trilt omdat resonantiefrequentie wordt aangeslagen door luchtstroom.

Een vrachtwagen door de straat ook , dan gaan sommige voorwerpen trillen in bepaalde ruimtes ook al voel je dat nauwelijks je kan het wel horen."
donderdag 15 juni 2017 - 19:49
rivofa

Rivofa

Dank u wel voor deze info !!! das beter dan beestjes !
donderdag 15 juni 2017 - 23:31
Dany

Dany

Je kan de cactus (Echinocactus grusonii) eens verpotten in een andere pot om te kijken als het veranderd
vrijdag 16 juni 2017 - 09:46
zuurtje

Zuurtje

Zit de cactus in een stenen sierpot of een rieten pot, kan het niet goed zien. Je zou hem er eens uit kunnen halen.
Je ziet het, ik ga er zelfs over meedenken
vrijdag 16 juni 2017 - 11:34
zuurtje

Zuurtje

Ik krijg een heel apart gevoel van binnen ..........................
Ineke
zondag 18 juni 2017 - 20:53
Hajk

Hajk

Ik heb de cactus verpot van een rieten naar een stenen pot. Ik heb het even druk met mij examens. Binnenkort doe ik een update met geluidsfragment
maandag 19 juni 2017 - 10:22
zuurtje

Tekst aangepast

Zuurtje

Oké, succes met je examens

Ineke
maandag 19 juni 2017 - 11:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon