menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Meeldauw op euphorbia obesa

Ga naar meest recente reactie

vandessel1962

Vandessel1962

Halo,

Sommige van mijn obesa's hebben al een tijdje last van een wit poeder op de zaadbessen. het is zeker geen wolluis ! zou het eventueel meeldauw kunnen zijn ? Zoja is dit dan ook schadelijk voor de plant want het zit alleen op de zaadbessen . hoe kan ik dit veilig en efficient behandelen ?

Bedankt

C&S ziekten en plagen

maandag 2 januari 2012 - 22:53
Pieter

Pieter

Hallo,
Vermoedelijk heb je niet voldoende luchtcirculatie in je serre en/of een te hoge luchtvochtigheid. Zou dat kunnen? Het lijkt inderdaad heel erg goed op meeldauw.
Ik zou ze in elk geval met een fungicide behandelen. Welke fungicides heb je in huis?
Mvg,
Pieter
dinsdag 3 januari 2012 - 08:38
vandessel1962

Vandessel1962

halo Pieter

Bedankt voor je reactie ! Ik heb Eminent van aveve met het werkend bestandsdeel
125 g / L tetraconazool . Zou ik ze hiermee kunnen behandelen ?


dinsdag 3 januari 2012 - 16:58
Paquita

Paquita

Heb dat ook elke winter op de zaadbessen van euphorbia . Bespuit ze niet in de winter : gewoon met een borsteltje overheen wrijven en blazen en al het wit schimmel is weg . De plant lijdt er niet onder en minder riskant dan nu te sproeien
als de kastemperatuur slechts 6° C is .
woensdag 4 januari 2012 - 18:01
Pieter

Pieter

Ik zou persoonlijk toch wel met die eminent spuiten hoor. Het wegblazen van de schimmel is zeker geen goede oplossing, zo verspreid je hem nog meer. Het is niet omdat het wit weg is dat de schimmel ook weg is.
Als je op een zonnige dag kan spuiten zou ik dat persoonlijk ook doen, desnoods erna de verwarming wat hoger zetten om betere afdroging te krijgen.
donderdag 5 januari 2012 - 12:15
vandessel1962

Vandessel1962

Bedankt Pieter en Paquita

Ik heb enkele dagen geleden de besmette planten in huis genomen daar is het droger en heb ze ook behandeld met eminent. de schimmel komt voorlopig niet terug , kzal ze observeren en indien nodig binnen enkele dagen nog eens besproeien.

Bedankt voor jullie reactie

Hier kunnen jullie mijn euphorbia obesa's eens bekijken

https://picasaweb.google.com/103283301042321235146/EuphorbiaObesaEnCo

Ps . Pieter ik zal je boek eens moeten aanschaffen dan moet ik jullie hier niet meer mee lastigvallen

Mvg, Erik
zaterdag 7 januari 2012 - 00:25
Wiebe

Wiebe

Mooi hoor! Bijzonder een dergelijke passie voor één soort! Hoeveel verschillende 'obesa's' heb je? Bij 1 foto schrijf je 'een mannelijke plant met een zaadbes. Hoe kan dat? ' Volgens mij heb ik wel eens gelezen dat 'obesa's ' van geslacht kunnen veranderen (zonder ingewikkelde operaties en hormoonhandelingen LOL). Dus misschien is deze plant een dergelijke twijfelaar.

Wiebe
zaterdag 7 januari 2012 - 10:54
Paquita

Paquita

Niet zooo zeldzaam . Ik heb ook al obesas gehad met zowel mannelijke als vrouwelijke bloemen .






















.
zaterdag 7 januari 2012 - 13:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon