menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mieren in de serre

Ga naar meest recente reactie

Dany

Dany

Sinds enige tijd heb ik wat mieren in mijn serre. Een nest vind ik nergens, ze lopen zomaar wat rond over en rond de planten. Ik heb een betonvloer in de serre en al mijn potten staan op waterafstotende planken.
Na wat googlen heb ik bruine suiker en nootmuskaat gestrooid. Van bruine suiker zouden ze zich dood eten en van de geur van nootmuskaat zouden ze weglopen ook van kaneel zouden ze weggaan maar ik heb dat nu niet ter beschikking.
Heeft er iemand ervaring met dit soort bestrijding?
Zijn mieren schadelijk voor onze planten? Ik denk van niet alleen zijn ze vervelend volgens mij.
Wie weet raad
zondag 26 juni 2011 - 22:13
cactelders

Cactelders

Ooit gehoord dat ze koper verafschuwen , misschien zou koperdraad dan helpen !
zondag 26 juni 2011 - 22:22
Dany

Dany

Ja dat zou ook juist zijn, ik heb dat ook gevonden op google. Op verschillende plaatsen koperen centen leggen of rond al mijn bakken een koperdraadje doen, naar het schijnt lopen ze niet over koper. het is natuurlijk eenvoudigere om wat bruine suiker en nootmuskaat te strooien.
zondag 26 juni 2011 - 22:55
cactelders

Cactelders

Maak ineens " pommes madame" voor die sm....lapkes .
Ik denk dat je steeds nieuwe mieren zal lokken met die suiker.
Tot je ineens een suiker-resistente mier tegenkomt van een kwartje kilo !!!!!!
zondag 26 juni 2011 - 23:06
Dany

Dany

Tot je ineens een suiker-resistente mier tegenkomt van een kwartje kilo !!!!!!

Dan leg ik hem op de BBQ
zondag 26 juni 2011 - 23:10
Paronoto

Paronoto

In de meeste tuincentra zijn er wel "strooipoeders " te koop. Een streepje poeder vóór de drempel volstaat.
maandag 27 juni 2011 - 10:40
Paronoto

Paronoto

Niks beter dan Baygon van den Aveve, op cruciale punten wat uitstrooien en weg die beesten en..op "andere plaatsen" mogen ze van mij hun goesting doen, ze zijn niet schadelijk hé, soms wel ambetant..gelijk de mollen
dinsdag 28 juni 2011 - 17:15
Wiebe

Wiebe

Ik gebruik 'volop' Piron in mijn kas. Dat is een middel met Imidachloprid als werkzaam bestanddeel. M.i. een beetje vreemd dat onlangs Admire (met hetzelfde werkzame bestanddeel) met onmiddelijke ingang voor particulieren uit de handel is genomen en dit middel gewoon verkrijgbaar is.

Wiebe
dinsdag 28 juni 2011 - 17:37
Dany

Dany

Niks beter dan Baygon van den Aveve
Ik heb dat ook al gestrooid en dat is heel goed als je dat op hun toegangswegen naar en op hun nest kan strooien. Bij mij lopen ze gewoon rond de Baygon, het probleem is dat er geen nest is en dat die mieren zomaar doelloos rondlopen op zoek om waarschijnlijk ergens een nest te kunnen maken maar alles is hout en beton en mijn substraat bevat veel allerlei steenslag.
Ik probeer het nu oplossen door Baygon en bruine suiker te mengen en dat helpt precies toch een beetje.
dinsdag 28 juni 2011 - 20:30
Paronoto

Paronoto

Hier hadden ze een nest ONDER het gaanpad voor mijn muurserre en langs spleetjes tussen de voegen kwamen ze naar boven en soms tot in de serre. Nu zijn ze "de pas afgesneden" en trekken ze naar beneden toe, den bloemhof in waar ze verder kunnen "ravotten"
dinsdag 28 juni 2011 - 21:07
Wiebe

Wiebe

Admire uit de handel genomen? Ja, in ieder geval tijdelijk voor particulier gebruik. Dit heeft te maken met het mogelijk onjuiste gebruik door particulieren en de mogelijke gevolgen daarvan op de bijenstand. Ik heb gelukkig vorig jaar een voorraadje voor de komende 10 jaar ingeslagen.

Wiebe
dinsdag 28 juni 2011 - 23:04
kathy vanpoucke

Kathy vanpoucke

Rode mieren in de serre.

Liepen over mijn vers geplante komkommerplant. Lavendel, munt, bruine suiker en kaneel gegooid. Benieuwd nr resultaat.
Anders zal het tuincentrum worden vrees ik.
dinsdag 8 mei 2018 - 17:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon