menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Spint

Ga naar meest recente reactie

PeterP

PeterP

Help! Er zitten kleine witte beestjes in de toppen van mijn adeniums, ze zijn zo'n 2mm lang en volgens mij is het wolluis. (Eerst dacht ik aan spint maar dat is het niet).
Heeft iemand goeie bestrijdingstips? Ik heb wel wat middelen op internet gevonden maar of die vrij verkrijgbaar zijn...
zaterdag 21 augustus 2010 - 19:38
jumperke

Jumperke

Ga naar het dichstbijzijnde tuincentrum in je buurt.
Daar heb je direct een gans assortiment aan middelen tegen wolluis.
Dat staan op de doos vermeld of het aldanniet tegen wolluis is, anders uitleg vragen aan de verkoper.

jerko
zaterdag 21 augustus 2010 - 23:46
PeterP

PeterP

Bedankt Jerko, ik heb inmiddels bestrijdingsmiddel gekocht. Vreemd dat er zoveel middelen te kust en te keur stonden, aangezien ik overal op internet alleen maar las 'zeer moeilijk te bestrijden, middelen zijn alleen industrieel verkrijgbaar'.
Enfin, paniek om niks dus.
Vanmiddag sprayen.

Peter
maandag 23 augustus 2010 - 15:29
jumperke

Jumperke

Welk middel heb je gekocht als ik vragen mag?

jerko
maandag 30 augustus 2010 - 18:01
PeterP

PeterP

Het heet Promanal-R.
Heeft voor zover ik kan overzien goed gewerkt. De planten verdragen het goed en alle zichtbare luis is verdwenen. Zo nodig over 14 dg. herhalen.

Gr. Peter
maandag 30 augustus 2010 - 20:49
PeterP

PeterP

Ah, ik zal eens even naar m'n balkonkast stiefelen...
Pyrethrinen 4,59 g/l (natuur-pyrethrum)
koolzaadolie 825,3 g/l
Olie op succulenten, tja 't is sterk verdund hoor, en zeer fijn verneveld. En tot zover reageren de planten goed en is de wolluis dood, dus nog geen problemen. Natuurlijk moet ik nog afwachten hoe 't verder gaat. Gelukkig gaat 't maar om 2 exemplaren en ik was er vroeg bij geloof ik. De rest van de planten wordt scherp in de gaten gehouden

Groet, Peter
maandag 30 augustus 2010 - 23:49
PeterP

PeterP

Felle zon? Warmte?
Ik weet niet waar u woont, maar hier in Den Haag is het volop herfst
20 ml op een liter water is overigens de verdunning die gebruikt werd. Dus ehmm... (knars knars) 16,5 gram op een liter, waarvan slechts een heeel klein deel ook over de planten is verneveld. Ik kan nog 80 jaar vooruit met die liter.
De rest mag niet door de gootsteen maar is chemisch afval. Dat dan weer wel...

Groet Peter
dinsdag 31 augustus 2010 - 00:12
jumperke

Jumperke

Als ik van U was zou ik een weekje na de behandeling de planten eens benevelen met gewoon water . Zo wordt het geen plakboel.

jerko
dinsdag 31 augustus 2010 - 12:57
PeterP

PeterP

Goed idee Jerko, al was het maar om de nog aanklevende luizenlijkjes (aahhh) te verwijderen.
Met de planten gaat het nog steeds goed, veel bloemen en knoppen.
Groet, Peter
dinsdag 31 augustus 2010 - 17:00
jumperke

Jumperke

Peter, ik zou dit eerder doen om de olie wat van de plant te spoelen.

jerko
dinsdag 31 augustus 2010 - 18:02
PeterP

PeterP

Ja dat had ik ook wel begrepen hoor Ik moet zeggen dat het erg meevalt, voor het oog tenminste. Denk dat ik er op tijd bij geweest ben. P
dinsdag 31 augustus 2010 - 19:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon