menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kalanchoe thyrsiflora bladeren slap

Ga naar meest recente reactie

zephyrmerel

Zephyrmerel

Ik heb nu 6 weken twee kalanchoe thyrsiflora staan. Ze staan in een ruime pot met kamerplanten aarde en staan voor een raam waardoor de zon de hele dag naar binnnen schijnt. Ze krijgen elke twee weken elk een glas water.
Nu worden de bladeren wat slapjes en krijgen de randen een bruine verkleuring. Ook op een aantal plekjes midden op de bladeren is er een wit/bruine verkleuring te zien.
Wie kan mij vertelln wat ik fout doe?
vrijdag 12 maart 2010 - 12:44
Pieter

Pieter

Zeker ben ik niet, maar ik vermoed dat het wel iets met de droge huiskamerlucht te maken zal hebben. Als je water geeft, na hoeveel dagen is het substraat weer volledig droog?
vrijdag 12 maart 2010 - 12:51
zephyrmerel

Zephyrmerel

De aarde voelt de de volgende dag al droog aan aan de bovenkant.
Kan het dan helpen als ik van die waterverdamp bakjes aan de radiator hang waar ze boven staan?
vrijdag 12 maart 2010 - 12:56
Pieter

Pieter

Dat kan al iets helpen, ja. Maar met de tijd zal het wel verbeteren. Het bald dat je nu hebt is 'kwekerijblad'. Eens alles vervangen is door blad gevormd in je woonkamer zal het al beter gaan. Als je grond al dan niet droog is wordt niet aan de oppervlakte gemeten, maar binnenin de kluit. Best eens kijken als het onderaan al droog is na 2 of 3 dagen bv.
vrijdag 12 maart 2010 - 13:07
zephyrmerel

Zephyrmerel

de aarde is tot diep in de pot droog en voelt erg vast aan, ik moet flink wroeten voordat ik dieper in de aarde kan komen.
vrijdag 12 maart 2010 - 14:59
Pieter

Pieter

In dat geval geef je volgens mij te weinig water. In de kwekerij staan deze planten bijna continue vochtig en dat vergt enige tijd eer die zich aanpassen aan een droger regime. Beetje meer water geven dus en kijken hoe het gaat. Wel tussen elke gietbeurt eventjes laten droogworden en er ook voor zorgen dat er onderin geen water blijft staan.
vrijdag 12 maart 2010 - 15:12
zephyrmerel

Zephyrmerel

Ok dat ga ik proberen,
Bedankt voor de reacties!
vrijdag 12 maart 2010 - 15:14
Paronoto

Paronoto

Te veel / te weinig water.......Den truuk (?) bestaat er in uw pot "te wegen" ttz je grijpt de pot bij de potrand met duim en wijsvinger en licht de (kalanchoë)pot op..je voelt echt het gewicht. OK. Vul een emmer(tje) met lauw water en dompel de pot helemaal onder tot er geen luchtbellen meer te voorschijn komen. Licht de pot uit de emmer, laat het overtollige water uitlekken en "weeg" opnieuw uw pot..Je voelt het verschil, ja? Wacht nu met gieten tot de pot weer helemaal 'licht" aanvoelt.. Succes
Kamerplanten en Kalanchoë's in een en dezelfde pot? Nooit goed, twee te grote verschillen qua verzorging/watergift tenzij je de K's met pot en al "ingraaft" zodanig dat je ze apart kunt water geven...
vrijdag 12 maart 2010 - 17:02
Pieter

Pieter

Paul, dat is inderdaad een goeie ouwe truck van het wegen van de pot!
Ik denk dat er bedoeld wordt dat de Kalanchoë in een pot staat gevuld met kamerplantenpotgrond, maar dat het in twee woorden werd geschreven. Waarschijnlijk heb jij daarmee mislezen
vrijdag 12 maart 2010 - 17:10
Paronoto

Paronoto

Zjust En die kamerplantenpotgrond die deugt in GEEN geval voor haar Kalanchoë's.....Die 'kwekers"....sommigen moeten nog veel leren
vrijdag 12 maart 2010 - 17:17
zephyrmerel

Zephyrmerel

De plant staat in een stenenpot met kamerplantengrond, zonder de plastic binnenpot. Dus dat onderdompelen gaat niet.
In welke grond moet ik de plant zetten?
Ik heb inderdaad niet echt verstand van planten, dat deze het al 6 weken overleefd hebben is al een wonder
vrijdag 12 maart 2010 - 21:27
Paronoto

Paronoto

Stenen pot kun je niet onderdompelen....? Geen gaten in? Sierpot ? Gewone rode "leempot"?

Grondsamenstelling : 1/3 van die "kamerplantenpotgrond" + 1/3 leemgrond van uit den hof bvb + 1/3 grof zand (rijnzand zonder keien bvb). Hiermee kun je al heel wat beter....
vrijdag 12 maart 2010 - 22:17
Paronoto
vrijdag 12 maart 2010 - 22:17
zephyrmerel

Zephyrmerel

Er zitten inderdaad geen gaten onderin de potten, ht zijn sierpotten.

De grond samenstelling zal ik gaan veranderen,
Ik hoop dat het dan beter met ze gaat.

Bedankt!
zaterdag 13 maart 2010 - 12:08
zephyrmerel

Zephyrmerel

dus ik moet ook een binnenpot kopen met gaten die in de sierpot kan?
zaterdag 13 maart 2010 - 13:51
Paronoto

Paronoto

Sierpotten...duur en nefast voor om het even welke plant die er in gepot wordt...Wil je absoluut die sierpotten gebruiken dan is er ook nog deze oplossing : met een speciale Widiasteenboor er enkel gaten in boren..Mij wordt al eens gevraagd (meestal door vrouwen) "wildegij eens wat gaten boren in een of meerdere sierpotten" ..Men kan aan die mensen niet laten geloven dat...enz.
Nu, dat boren lukt meestal wel, afhankelijk van de materie waarmee die pot gemaakt geweest is en hoe hard er gebakken werd....een werkje van nog geen 5 minuten.In het slechtste geval barst de pot in stukken vaneen.......riskeren? Wie niet waagt .....leert nooit zwemmen
zaterdag 13 maart 2010 - 14:33
Paronoto

Paronoto

"welke sierpotten ge onder handen genomen hebt, kwestie van later uw vensterbanken niet in een lokale overstroming te veranderen LOL! """

Men zet daar gewoon SCHOTELTJES onder Willy....
zaterdag 13 maart 2010 - 15:25
Pieter

Pieter

Je kan ook gewoon een plastic schaaltje omgekeerd op de bodem van de sierpot leggen, zodat de plant op een verhoogje staat. En verder de aanbevelingen reeds gegeven volgen.
zaterdag 13 maart 2010 - 16:06
aldasnyers19

Aldasnyers19

De onderste blaren van mijn kalanchoe krullen helemaal naar binnen en vertonen bruine stippen
zondag 12 september 2021 - 10:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon