menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hulp gevraagd voor de Brazilinsis

Ga naar meest recente reactie

ines

Ines

Beste...
Iemand een idee wat er juist aan de hand is?
Serreplant temperatuur rond de 10 graden, heb hem nu in de huiskamer genomen om beter op te volgen, ik zie geen insekten en hij staat niet nat. Verleden week reeds opgemerkt maar ik zie dat er meer en meer vlekken komen, eerst gele vlekken en dan midden in de gele vlekken komen er bruine vlekken. Toch maakt hij nieuwe topscheuten misschien als overlevingsdrang. HELP
[afbeelding verwijderd niet-https]

zondag 30 december 2007 - 19:16
maurice2

Tekst aangepast

Maurice2

ines

foto is niet te zien.nu wel

maurice2
zondag 30 december 2007 - 20:20
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

ines

foto is niet te zien.

maurice2


toch wel
zondag 30 december 2007 - 20:21
ines

Ines

Efkes geduld hé heren, U moet de pc de tijd laten om het beeld te laten uploaden hé
EN?
zondag 30 december 2007 - 20:47
cactelders

Cactelders

Het zou toch aan de temperatuur kunnen liggen hoor , die kereltjes hebben het graag warm !
zaterdag 5 januari 2008 - 16:53
ines

Ines

Beste,
Is er verder iets aan te doen? of is het té laat?
Stekken die nog geen aantasting vertonen nemen misschien?
Zitten er virussen in het water die ik toedien of leven die al in de cactus en ontwikkelen deze met de tijd?
zaterdag 5 januari 2008 - 18:17
cactelders

Cactelders

Voor wat reserve zorgen door stekken te nemen zal zeker geen kwaad kunnen !
zaterdag 5 januari 2008 - 18:40
ines

Ines

Ja Dirk, doe ik.
Hebt een nieuwke op Uw avater...
zaterdag 5 januari 2008 - 20:05
Pieter

Pieter

Ik vermoed dat dit gewone kouvlekken zijn hoor. Als ik me niet vergis zijn de sumptomen van het cactus virus X anders, zijnde witgemarmerde stengels en geaderde bloemen. Of toch tenminste bij de epiphytische cactussen.
Niet te bestrijden? Toch wel hoor: er werd de laatste jaren een methode ontwikkeld om epiphytische cactussen van virussen te bevrijden: hittetherapie. Het is algemeen geweten dat virussen instabiel zijn bij temperaturen boven de 50°C en cactussen kunnen dat net iets langer verdragen dan virussen. Soit ik zou die artikels nog kunnen opzoeken, maar ik weet momenteel niet echt waar die zouden kunnen liggen. Ik dacht dat enkele ervan geschreven werden door Dolly Kölli. De techniek bestaat ook (iets meer wetenschappelijk onderbouwd) bij bepaalde bloembollen.
zondag 6 januari 2008 - 20:40
Alain1

Tekst aangepast

Alain1

Als ik ook even mag binnenwippen:
ik heb namelijk hetzelfde voor met mijn O. brasiliensis (en ik denk dat die van Ines nog een stek is van me ... enkele jaren geleden).
Wat ik als oorzaak acht : mijn plant heeft tot eind oktober in mijn cactustuintje gestaan, veel regen en daarna koude. Er was niets aan te zien tot ik ze in de serre zette (natte wortelkluit) en pas enkele weken geleden vertoonde ze op enkele segmenten ook van die bruine vlekken. Ik denk eerder aan teveel water en koude (??????). Eigenlijk wat verwaarlozing van me
Ik heb ook O. brasiliensis planten staan in de serre (dus niet onder dat ongunstig klimaat ) en die vertonen geen vlekken.
Water - Koude - Virus - ... ???? Misschien een combinatie ???? Wat ik ook niet durfde uitsluiten was hagel ...
zondag 6 januari 2008 - 22:38
ines

Ines

Hoi Alain, ja dat is een stek geweest van U. Hier heeft de plant niet buiten gestaan dus dat zal de oorzaak dus niet zijn. Water kan ook niet want ze staat droog. Ik zie dat de blaadjes precies doorschijnend worden en de bladaders nu duidelijk te zien zijn, ergens geloof ik dat het toch met koude en virussen of zo te maken heeft. Ik heb ze afzonderlijk en warmer gezet om op te volgen.
maandag 7 januari 2008 - 09:23
Pieter

Pieter

Over virussen gesproken: ik ben nog steeds naar dat artikel op zoek: http://www.actahort.org/books/568/568_9.htm
Nog steeds niemand?
maandag 7 januari 2008 - 11:11
ines

Ines

Nu ik dit lees zou het kunnen zeker dat men ook spreekt over de aanzet in ringen, ook in serres.
Sommige technische termen ken ik niet of kan ik niet vertalen.
maandag 7 januari 2008 - 11:30
Pieter

Pieter

Ines, dat was ook de reden waarom ik dit postte. Chlorotische ringen en plekjes en eventuele latere necrose... lijkt heel goed op wat jij hebt.
maandag 7 januari 2008 - 11:35
ines

Ines

Ja dat is het ...nu nog een oplossing als er al een is zoals Willy schrijft.
Zou ik durven 1 drup bleekwater met het water onderaan in de pot gieten? dan is de virus dood maar of de plant daartegen kan weet ik niet?
maandag 7 januari 2008 - 12:57
Pieter

Pieter

Ines, ik denk niet dat je virussen afdoodt met een beetje bleekwater hoor. Virussen zijn *organismen* die vaak enkel wat eiwit en DNA of RNA bezitten en niet eens een eigen metabolisme. Ik zie dus niet in waarom bleekwater ze zou kunnen kapotmaken hoor. Zelfs voor mensen zijn er nog geen antivirale producten (enkel de zgn remmers), dus laat staan voor cactussen...
maandag 7 januari 2008 - 13:16
ines

Ines

Oei dat zal nieks oplossen dus...een ander organisme toedienen die de virus inkapseld is dat iets?
maandag 7 januari 2008 - 13:34
Pieter

Pieter

Wat jij bedoeld zijn fagen, die bestaan wel voor dieren en mensen, maar voor planten zie ik dat nog niet direct te lukken.
maandag 7 januari 2008 - 13:39
ines

Ines

De nodige fagen zijn er zeker maar of dat Amerika iets zal loslaten vergeet het!
Dit is wereldbeheersing en dan ook niet te achterhalen. Eens hebben ze de monopolie over de voedselketen...
maandag 7 januari 2008 - 13:49
Pieter

Pieter

Ines ge maakt mij zeer nieuwsgierig! Heb je daar niet eens wat meer info over?
maandag 7 januari 2008 - 14:00
ines

Ines

Ja info...dat kwam ter sprake in een programma van Canvas...filmen met verborgen camera ...enz
verleden jaar. Ik weet niet of dat op te vragen is op het net? Het ging ook over het manipuleren en toevoegen van goede eigenschappen van de ene in de andere gewassen oa tarwe en maïs en de monopolie over de zaden natuurlijk. Iemand wilde het voedselprobleem in de wereld oplossen die uiteindelijk resulteerde in : "in het bezit hebben van die super zaden en het alleen beheer ervan" het verkwanselen (ziekten inbrengen) van de normale zaden zodat ze geen normale gewassen meer kunnen kweken bijgevolg alleen nog zaden kunnen of moeten aankopen bij...als U spreekt van oorlog voeren...dit is oorlog voeren (schande!) Het ging niet over een paar kilo's zaden hé als U weet dat er in Amerika duizenden hektaren bewerkt worden.
Zal eens zoeken of ik daar nog iets over kan terugvinden als U interesse hebt...
maandag 7 januari 2008 - 17:34
Pieter

Tekst aangepast

Pieter

Ines, die problematiek ken ik maar al te goed, maar ik zie niet direct het verband met faagtherapie bij planten.
En gisteren was ik denk ik wat verstrooid door de drukte op het werk, maar fagen zijn natuurlijk zelf virussen die bacteriën vernietigen en niet omgekeerd.
dinsdag 8 januari 2008 - 09:22
ines

Ines

Ja Amerika bezit eiwitfagen die als laag rond de cellen aangebracht worden die de virussen vernietigen. De eiwitfagen zijn beschermd, de grote zadenhandelaren bezitten de monopolie, daarom die uitleg...
dinsdag 8 januari 2008 - 14:21
Pieter

Pieter

Willy,
Enkele tientallen jaren geleden toen in de westerse wereld antibiotica met kilos tegelijk werden gegeten deed men in de toenmalige oostbloklanden onderzoek naar een andere manier om deze ziekten te genezen: de bacteriën met hun eigen natuurlijke vijanden bestrijden: bacteriofagen. In enkele landen wordt dit al tientallen jaren bij mensen toegepast.
En blijkbaar zijn ze nu ook deze fagen aan het maken voor planten.
dinsdag 8 januari 2008 - 14:52
ines

Ines

Niet veel uitleg heb ik, het is een verbinding van een reeks nieuw gekweekte fagen die verbonden zijn aan eiwitten die combinatie geeft de bescherming van de cellen tegen de binnendringende virussen.
Wat van deze stelling waar is moet ik gissen(ben geen wetenschapper hé) Wie ze gebruiken weet ik wel.

Ik geloof ook niet alles wat op het net geschreven is en dat er soms in de media sensatie mee gemoeid is is zeker maar dat de wetenschap veel verder staat dan ze laten blijken is ook een feit.
Laat ons zeggen dat er maar mondjesmaat iets vrijkomt (uit oorsprong bron: wetenschapper uit Amerika, voor de laatste zin altans).
dinsdag 8 januari 2008 - 15:08
ines

Ines

Ondertussen zijn de vlekken groter geworden, ik zal moeten zoeken om nog een mooi blad te vinden voor verdere kweek.
Alain hoe is het met Uw plant? Ook groter geworden vlekken?
zondag 20 januari 2008 - 19:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon