menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Akkerwinde

Ga naar meest recente reactie

Arthos

Arthos

Beste collega forumleden,

Wij hebben ongelofelijk veel last van akkerwinde... is er iemand die hier een wondermiddeltje tegen weet? Hebben al enorm veel wortels verwijderd, maar het blijft terugkomen!!

Mercikes!
dinsdag 18 juli 2006 - 14:04
lisa

Lisa

het is lastig ,maar wij moeten het altijd eruit plukken van het land een andere mogelijkheid weet ik helaas niet
groeten lisa
dinsdag 18 juli 2006 - 14:19
Plantadvies

Plantadvies

Convolvulus arvensis = Akkerwinde. Op vele grondsoorten voorkomende plant. Het is een moeilijk te verdelgen plant vanwege de grote wortel en de ondergrondse stengels, die tot een diepte van 3-5 meter in de grond zitten. Inderdaad wat Lisa zegt, plukken en nog eens plukken. Probeer ze eigenlijk uit te putten. Zodra er weer een stengeltje te voorschijn komt, dien je dit weg te plukken.

Succes Plantadvies.
dinsdag 18 juli 2006 - 14:37
Arthos

Tekst aangepast

Arthos

Tja, dan moet ik de hele dag niets anders doen... niet meer gaan werken ook!!! Hebben een tuin van 15 are... en overal opzij is er die verdomde akkerwinde! Toch bedankt!
dinsdag 18 juli 2006 - 16:07
Victor44

Victor44

Arrthos.ik raad je aan om te spuiten met roundup en maak de oplossing maar goed sterk.Inderdaad als je vijftien are moet uit trekken met de hand. dat is niet te doen.Als er dan later nog enkele terug komen nogmaals spuiten en ze zullen wel weg blijven.
Groetjes Victor
dinsdag 18 juli 2006 - 18:46
sugar

Tekst aangepast

Sugar

Arrthos.ik raad je aan om te spuiten met roundup en maak de oplossing maar goed sterk.Inderdaad als je vijftien are moet uit trekken met de hand. dat is niet te doen.Als er dan later nog enkele terug komen nogmaals spuiten en ze zullen wel weg blijven.
Groetjes Victor


De "Oplossing goed sterk' maken?
Je moet gewoon de dosering die voorgeschreven wordt toepassen.
Roundup is een herbicide, dat is maw vergif, je bent niet bezig met de bereiding van één of andere gerecht...


sugar
dinsdag 18 juli 2006 - 19:05
andre

Andre

Sugar

Volkomen mee eens

andre
dinsdag 18 juli 2006 - 22:29
deHaan

DeHaan

De meeste bestrijdingsmiddelen werken het beste als je de juiste dosering aanhoudt.
woensdag 19 juli 2006 - 18:37
Victor44

Victor44

Volkomen mee eens,maar je moet natuurlijk de juiste dosering volgen. Trouwens ik heb de raad opgevold van een lid die voor enige weken beschreef hoe hij deze plant bedwong verder uit te breiden,nml door met een penseel de blaadjes in te smeren met Roundup. Heb dit ondertussen beginnen doen en ben ze bijna meester.Die deze plant niet in de tuin staan hebben weten niet wat een verschrikkelijke woekeraar het is. Hij is hier aan de vijver een paar jaar geleden opgedoken,en we hebben niets anders gedaan dan altijd maar plukken en alle wortels proberen uit te krijgen.Maar ze wikkelde zich rond de varens,Pieris,boerenjasmijn,midden in een oude mooie cotoneaster.Ze waren gewoon niet weg te krijgen,dus smeer ik tegenwoordig wanneer ik er zie opduiken met mijn penseel heel selectief de blaadjes ervan in.Dit om recht te zetten dat ik zo maar niets spuit of smeer als het niet nodig is! Mijn andere planten zijn mij meer heilig dan al dit onkruid.
woensdag 19 juli 2006 - 19:47
Adrienne

Adrienne

Een stevig plastiek diepvriezakje.
Klein gaatje in maken.
Blaadjes er door trekken en van onder terug dicht plakken met tape.
Dan de blaadjes met een oude verfborstel insmeren.
en alles pas wegnemen als de plant groggie is (volledig verdord)
Zo gebruik ik het, maaar alleen als laatste redmiddel.

gtjs Adrienne
woensdag 19 juli 2006 - 22:43
Victor44

Victor44

Maar de vraag is:hoeveel zakjes heb je dan nodig Adrienne,als je 15are zo moet behandelen die vol staan met akkerwinde?Nu gij,ik zie je al bezig!!!!!
woensdag 19 juli 2006 - 22:52
Adrienne

Adrienne

Ha Victor,
Heeeel veel, da's nie te doen.
Ik heb er hier geen meer, maar dat heeft ook lang geduurd ze.
Soms durft er nog al eens een hardnekkig onkruid
zich tussen de vaste planten nestelen.
En als ik er da niet uit krijg doe ik het op die manier.

gtjs adrienne
donderdag 20 juli 2006 - 00:11
Arthos

Arthos

Mercikes!!!!!! Ik zal de "zakjes" methode zeker eens proberen tussen de vaste planten...
donderdag 20 juli 2006 - 08:08
mia_heyl7

Mia_heyl7

15 are? kom je helpen plukken? hiert zit ik op een verdomde 75 are, en schoonbroer vond het( nodig te freezen, freesde de akkerwinde in zes, en ik doe van 5 uur s'morgens tot 8 uur s'avonds niets anders dan akkerwinder uitsteken, zover ik kan
donderdag 12 juli 2018 - 21:05
mia_heyl7

Tekst aangepast

Mia_heyl7

ik heb een moestuin van 75 are, een zot of zottin heeft scvhoonpa en schoonbroer wijsgemaakt, dat akkerwinde groenbemesting is, met gevolg: schoonbroer freest en voor ik kan afschrapen, is die al an't onderploegen, resultaat, elk stukje akkerwinde in 6 gehakt
ons mia doet niet anders, dan van vroege morgen tot late avond, akkerwinde plukken, en trekken,al 4 jaar eaan 1 stuk, ik had pensioen anders voorgesteld
zondag 9 juni 2019 - 16:09
Roeli

Roeli

Ik wens je heel veel sterkte en doorzettingsvermogen, Mia.
zondag 9 juni 2019 - 17:43
Didierlosfeld

Didierlosfeld

Onlangs gaf iemand mij de raad om akkerwinde zeker niet om te ploegen of te freezen omdat je dan ee wortels in stukken kapt en die vermenigvuldigen zich massaal. Beter zou het zijn om net boven de grond de akkerwinde af te knippen zodat de lange wortel ondergronds afsterft. Dan vraag ik mij af wat het verschil is tussen de gefreesde stukjes wortel en de afgeknipte wortels. Mss. zijn de gefreesde een vorm van vermenigvuldiging en de geknipte minder???
maandag 7 juni 2021 - 08:01
Tuinprins

Tuinprins

Als je akkerwinde bovengronds afsnoeit dan sterft de wortel echt niet af. De wortel loopt vrolijk weer uit en binnen de kortste keren zie je weer nieuw schot bovengronds verschijnen. Akkerwinde ('pispotjes' worden die hier genoemd) is een hardnekkig wortelonkruid waar je zeker niet 1-2-3 vanaf bent. Van akkerwinde kom je allen af door of ieder stukje wortel weg te halen of consequent iedere bovengrondse groei weg te halen. Voor de laatste methode moet je wel een lange adem hebben want het kan een paar jaar duren aleer de akkerwinde het opgeeft.

Van dat ploegen/frezen klopt wel. Door te ploegen of te vrezen wordt de wortel in stukken getrokken/geslagen. Ieder stukje loopt weer uit.

Gegroet, de tuinprins
maandag 7 juni 2021 - 19:48
PeterC

PeterC

Vooraan aan onze beukenhaag komt wat hagewinde voor. Lijkt een net iets andere soort winde, met witte bloemen, dan akkerwinde.
Is dat ook zo een taaie rakker?
Het lijkt mij van niet want heel sterk groeien doet dat hier niet.
Als ik de haag snoei, en dat doe ik maar 1 keer per jaar, haal ik zoveel mogelijk van wat boven de grond steekt weg en na 1 jaar is dat wel terug maar valt nauwelijks op.
donderdag 10 juni 2021 - 18:32
Carib

Carib

De roze gestreepte winde is de akkerwinde, de witte is de haagwinde. Het blad van de haagwinde is iets groter en ik ben met je eens dat deze wat minder snel lijkt te groeien dan de akkerwinde. De haagwinde komt hier ook wel eens in een haag voor en af en toe wegtrekken is voldoende.
donderdag 10 juni 2021 - 20:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon