menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Sneeuwwitje zit onder de meeldauw en roetdauwster

Ga naar meest recente reactie

dejos_2004

Dejos_2004

hallo iedereen,
denkende dat ik goed voorbereid en geinformeerd was,beslistte ik rozen te zetten.
ze zijn geplant op zandgrond goed vermengd met kompost. plantjes liepen formidabel goed uit.
tot april me noodzaakte te sproeien of te gieten om ze in leven te houden( enkele dagen droogte geeft hier het sahara gevoel ).
tot ik merktte dat de luisjes er waren en tot overmaat van ramp ook meeldauw,snel kwamen ook zwarte vlekken op het blad te zitten,vast beraden geen chemie te gebruiken maakte ik netelsapje en probeerd hiermee hoofd te bieden, maar helaas het werd stees erger. een valwind heeft dan men rozen uiteindelijk in gun blootje gezet.
mijn vraag : een schimmel is dat verleden tijd na een winter of blijven de planten besmet?
wat kan ik doen als preventie?
heb ik pech gehad? deed ik iets verkeerd?
graag wat reacties, ik dank julllie bij voorbaat
groetjes jan
donderdag 26 juli 2007 - 21:39
Spuddy

Spuddy

Ik denk niet dat je iets verkeerd hebt gedaan hoor. Het weer zit gewoon niet mee. Ik merk op in mijn tuin dat ik veel meer last heb van meeldauw dan andere jaren.

Er is een biologisch product op de markt dat zowel bladluis als meeldauw bestrijd maar de naam ontgaat me. Ik moet ff kijken hoe het heet.
donderdag 26 juli 2007 - 22:40
dejos_2004

Dejos_2004

ok bedankt al spuddy
ik zit ondertussen te googlen om info in te winnen.
hoe meer ik lees erover hoe moedelozer ik der van word betreffende men rozen .
ik vrees dat het zorgen plantjes zulle zijn en blijven
vrijdag 27 juli 2007 - 09:33
minouke

Tekst aangepast

Minouke

dejos, niet wanhopen hoor, 't is waar dat ze dikwijls ziek zijn maar elk jaar staan ze er weer, en het hangt fel van het weer af.

Meeldauw kunt ge al een beetje verhelpen door te zorgen dat er wind in de struiken waait, vochtig en warm weer is de oorzaak van meeldauw;

En ai ai ai (ik weet het ! niet goed voor het milieu) maar preventief sproeien in de vroege lente met Rosabel helpt

Een trucje van Esem en AgnesV : sproeien met melk (mag aangelengd worden : 1l melk op 5l water) , ik ga het nu ook proberen
vrijdag 27 juli 2007 - 19:20
dejos_2004

Dejos_2004

thanksy voor je berichtje minouke, ik heb twee perken van die rozen staan met daartussen een pergola (doorgang naar ons gazonneke ).ene perk heb ik nu volledig kaal geplukt dus al wat ziek en zwart ziet is eruit,en alle gevalle bladeren zen ook verwijderd.ik ga dit uitzweten en me concentreren op een volgende zomer,als er nog nuttige tips zijn is da graag meegenomen. de melk truck ga ik zeker onthouden.
vrijdag 27 juli 2007 - 20:18
Spuddy

Spuddy

Heb de naam van het product terug gevonden. Het heet Meeldauw en luis weg! en het is van KB
vrijdag 27 juli 2007 - 20:32
sundance

Sundance

Heb zelf veel rozen staan waaronder sneeuwwitje, de enige die onder de meeldauw zit en ik denk er zelfs aan deze weg te doen. er zijn vele rozen die kerngezond zijn, let bij aankoop vooral op een donker glanzend blad.
vrijdag 27 juli 2007 - 21:04
dejos_2004

Dejos_2004

ik doe ze alsnog nie weg,het was een bloemenpracht tot en met. ik bekijk het wat het volgend jaar brengt. zijn er bepaalde planten die ik kan gebruiken om in de buurt van de rozen te zetten die bvb luisjes kan weghouden ofzo?
iedereen al bedankt voor de berichtjes hier
woensdag 1 augustus 2007 - 23:06
minouke

Minouke

lavendel en look hebben de faam om bladluizen weg te houden (niet de meeldauw)
donderdag 2 augustus 2007 - 07:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon