menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zonnebloemen

kwaakje

Kwaakje

Graag had ik geweten hoe ik best zonnebloemen een tijdje kan laten staan in mijn vaas. Deze zijn gekochte exemplaren, maar meestal na 1 of 2 dagen laten ze zo een beetje hun blaadjes hangen ! Water ververs ik om de 2 dagen en snij ook een stuk van het steeltje telkens af. Alle tips zijn welkom ! Zijn er ook mensen die wat zaadjes kunnen missen van zonnebloemen ? Ze zijn welkom in alle kleuren, geuren en maten.............Kwaakje
donderdag 19 juli 2007 - 18:27
Spuddy

Spuddy

Een suikerklontje in het water zou naar het schijnt helpen
donderdag 19 juli 2007 - 21:41
Helianthus

Tekst aangepast

Helianthus

Het suikerklontje kan je ook vervangen door een koffielepeltje poedersuiker, vergelijk het met de zakjes die je soms bij de bloemisten krijgt als je een boeket koopt.
Poeder lost makkelijker op dan zo'n klontje en is zo makkelijker opneembaar door de stengel.
Bloemen ook niet in een vaas met ijskoud maar een beetje lauw water zetten.
Een vriend-bloemist zei me eens dat je door water over je bloemen te vernevelen ze ook langer kan houden.
Klinkt eigenlijk logisch want we geven snijbloemen wel water langs onder maar tegelijk verdampt er langs de bloemen zelf ook een pak.
Vergelijk het met stekjes, die moeten ook zo vochtig mogelijk staan tot ze "aanslaan", dit om te veel vochtverlies via de blaadjes tegen te gaan tot de nieuwe worteltjes dat vochtverlies kunnen opvangen.
Nu slaan snijbloemen wel niet aan (ze worden niet in het water gezet om te wortelen) maar evenzeer verdampen ze vocht hé.
Ook het plaatsen van bloemen in de buurt van rijp fruit zou niet echt bevorderlijk zijn voor de houdbaarheid ivm het ethyleengas dat rijpend fruit kan verspreiden.
Voilà, hopelijk heb je'r wat aan.

Groetjes, Gert.
vrijdag 20 juli 2007 - 06:43
kwaakje

Kwaakje

Helianthus en Spuddy,
Héél erg bedankt voor jullie tip ! Ga dat vandaag nog uitproberen ! Kwaakje
vrijdag 20 juli 2007 - 08:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon