menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Geurende klimplant

Ga naar meest recente reactie

beginnendtuinier

Tekst aangepast

Beginnendtuinier

hallo
ik ben van plan om een soort van boogje te maken over een wegje maar dat is naast het terras nu is mijn vraag voor jullie welke plant ik daar het beste kan naast zetten het liefste een snelle groeier met mooie kleurige bloemen en hij moet goed ruiken
heeft iemand misschien een voorstel het is nog niet voor direct maar waarschijnlijk voor voor of na de winter
dus er is geen haast bij
alvast dank bij voorbaat
Groeten Damy
donderdag 28 juni 2007 - 02:02
Helianthus

Helianthus

Damy, ik zou kiezen voor een kamperfoelie, eventueel gecombineerd met een geurende klimroos.
Keuze te over in die twee categorieën.

Groetjes, Gert.
donderdag 28 juni 2007 - 02:09
minouke

Tekst aangepast

Minouke

halo Damy, als je voor een klimroos gaat is Kathleen Harrop een heel geurige roos, doornloos, doorbloeier, vroegbloeiend

[afbeelding verwijderd niet-https]
Shot at 2007-06-27

hier linkse paal tot boven de doorgang in het midden. Eerst middenroze tot lichtroze verkleurend. Is regenbestendig

donderdag 28 juni 2007 - 02:19
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

hallo chantal
is er eigenlijk veel werk aan een klimroos kwa snoeiwerk?
groeten Damy
donderdag 28 juni 2007 - 02:56
minouke

Tekst aangepast

Minouke

neen hoor vooral als je graag tuiniert is dat zelfs plezierig.

- het eerste jaar gewoon planten en uitgebloeide rozen uitknippen telkens tot boven een 5blad.

- het 2de jr gewoon de uitgebloeide rozen uitknippen, een 4tal geseltakken laten klimmen en regelmatig vastbinden ,de overige geseltakken mogen weg gesnoeid worden. Ge houdt natuurlijk de sterkste over.
Het beste is de geseltakken in spiraal te draaien rond uw paal of boog , daarmee dwingt ge de roos om meer zijtakken te maken. Kortom horizontale gebogen geseltakken geven meer bloeiende zijtakken.

- het 3de jr wordt ze eindelijk volwassen!
dan moet je de zijtakken die op uw geseltak groeien in maart tot 3 ogen snoeien, het eerste oog bij de snee daaruit komt een nieuw scheutje die de bloem zal geven .

Nooit de geseltakken inkorten, na jaren kunt ge eens een veel te oude vervangen door een jonge geseltak, maar niet allemaal tegelijkertijd.


Het is heus gemakkelijker in het echt als je ervoor staat , dan ziet je het voor u.

Dit is dus voor een KLIMROOS.

888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888_


Een liaan of een RAMBLER moet niet gesnoeid worden alleen gefatsoeneerd, maar opgelet het zijn snelle groeiers en worden gemakkelijk 10 m lang (hier Leontinne Gervais is 16m) teveel voor een boogje, zelfs in catalogi zijn de afmetingen véél minder dan de ware afm.
Ze bloeien maar 1 keer


als je vragen hebt laat het maar weten hé



donderdag 28 juni 2007 - 03:24
Tine

Tine

Ik zou kiezen voor een wintergroene kamperfoelie. Deze groeit snel en ruikt heerlijk met zijn witte overdadige bloemenpracht,

Tine
donderdag 28 juni 2007 - 03:51
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

ja er is zoveel keuze maar mijn voorkeur gaat toch naar een klimroos vanwege de mooie grote bloemen
allemaal hartelijk dank voor de moeite
als er nog iemand een voorstel heeft laat maar weten
groeten Damy
donderdag 28 juni 2007 - 04:39
annis

Annis

Je kunt ook een keuze maken van beide een groenblijvende kamperfoelie en een roos. Zo heb je 'swinters toch groen op je boogje. Ik zelf heb een kamperfoelie die wit is en verkleurt naar geel en h geurt ook nog geweldig vooral in de avond.

[afbeelding verwijderd niet-https]
Shot with [url=http://profile.imageshack.us/camerabuy.php?model=NIKON+D50&make=NIKON+CORPORATION]NIKON D50 at 2007-06-27

Het is Lornicera japonica "Halliana"

Annis
donderdag 28 juni 2007 - 15:55
Esem

Esem

beginnendtuinier ,
Persoonlijk zou ik kiezen voor een goed geurende klimroos in combinatie met een clematis.
Hierbij kan je spelen met kleuren.
Bv. Een gele klimroos met diep blauwe clematis,
of een orange klimroos met paarse clematis.
Zeer mooie contrasten.
Gr Esem,
donderdag 28 juni 2007 - 16:33
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

ja de kleurcontrasten van de klimroos en de clematis zie ik wel zitten maar ik heb al 2 keer een clematis gehad en deze zijn kapot gegaan ik weet niet hoe dat kwam ofwel waren dat geen goede rassen ofwel licht het aan mijn kleigrond
groeten Damy
donderdag 28 juni 2007 - 17:57
minouke

Tekst aangepast

Minouke

dami, er zij verschillende soorten clematissen , en als ze bij u gemakkelijk afsterven hebben ze misschien de beruchte verwelkingsziekte.

Probeer eens met de gemakkelijkste nl de viticella's , het zijn kleinere bloempjes maar even mooi , want die grotere bloemen zijn vatbaarder voor die ziekte.

geen clematis planten waar vroeger ook één gestaan heeft, een heel dankbare clematis bloeit van mei tot de vorst is de jeansblauwe ARABELLA

[afbeelding verwijderd niet-https]
Shot at 2007-06-28l
donderdag 28 juni 2007 - 18:23
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

oké
dan zal ik een gele klimroos nemen en een blauwe clematis zoals Esem heeft gezegt
dan moet ik alleen nog maar opzoek gaan naar mooie en goede soorten
allemaal hartelijk bedankt
groeten Damy
donderdag 28 juni 2007 - 19:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon