menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Duitse pijp Aristolochia

Ga naar meest recente reactie

Bowie

Bowie

Na 4 pogingen er eindelijk in geslaagd om er een paar te laten kiemen (8 )

Ze staan allemaal samen in één pot en er zijn er 5 die al hun 1ste blaadje hebben. Ze staan in gewone potgrond.

Ik heb al gevonden dat de voet van de plant liefst in de zon staat en de ranken met de bladeren bij voorkeur in halfschaduw. Het is ook een snelle groeier.

Hoe moet het nu verder? Vanaf welke hoogte mogen ze uitgeplant worden? Hecht die zichzelf vast of moet je die helpen?
dinsdag 5 juni 2007 - 18:39
danny2

Danny2

Zaaien van de aristolochia heb ik nooit gedaan, ik stek ze altijd, heb trouwens nog nooit zaad gezien aan de planten.
Weet je ook welke je gezaaid heb omdat er heel veel soorten in zijn?Ik heb er een vijftal.

danny2
zaterdag 9 juni 2007 - 04:50
Bowie

Bowie

Het zou de aristolochia elegans zijn, blijkbaar de meest voorkomende. Klopt dat?

Ik heb nog nergens die plant te koop zien staan. Hoe ben jij daar aan geraakt?

Lukt dat veel beter om die te stekken?
zaterdag 9 juni 2007 - 22:52
danny2

Danny2

Het meest voorkomend denk ik is de wintervaste macrophylla of ook durior genaamd, deze is vrij algemeen in tuincenters te vinden tussen de klimplanten. Ze groeit wel enorm uit met wel 6m lange scheuten. Dan is de macoura ook vrij algemeen tussen de kuipplanten te vinden.
Kijk eens op de website van 'plantencentrumexotica' in kataloog onder de kuipplanten.

groetjes danny2
zondag 10 juni 2007 - 04:22
Bowie

Bowie

Waaw 9 soorten, daar moet ik eens naar toe. Bedankt.
zondag 10 juni 2007 - 04:44
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Beste Danny, ben vorig weekend naar exotica geweest en heb daar 2 soorten Aristolochia gevonden, nl cymbiflora & gigantea.

Nu over die eerste kan ik niks vinden, ken jij deze?

Hoe nu stekken?

Ik heb op je site gezien dat je ook opentuindag houd (prachige foto's). Ik ga proberen om eens langs te komen.

De gigantea: [afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 26 juni 2007 - 23:40
danny2

Danny2

Hallo,

stekken doe je op dezelfde manier als passieflora nl. met tussenstek.
Wat a. cymbiflora betreft deze zegt mij ook niks maar ga toch eens navragen.
Dat je er maar twee gevonden heb verwondert mij sterk
, heb je iets aan Guido of Maria gevraagd dan zou je er vast meer gevonden hebben. Ik moet er binnenkort ook nog eens langs heb er een prijs gewonnen(via openexotentuinen).
En je bent natuurlijk welkom in onze open tuin, dit week-end 30 juni en 1 juli en nog op 29 juli van 10 tot 20u. Ik heb nog een plantje van a. macouri en van durior staan.

groetjes danny
woensdag 27 juni 2007 - 04:27
Bowie

Bowie

Zou je dat eens willen uitleggen van die tussenstek? Misschien in een apart topic of het naar mij mailen.

Ik heb er eigenlijk niet aan gedacht om hun dat te vragen, nochtans hebben ze voor mij een gele Ismene en een arondskelk Green Goddess uit hun kweekserre gaan halen, omdat er in de verkoopserre niks meer stond.

Ik vond het wel heel vriendelijke mensen.


woensdag 27 juni 2007 - 04:52
danny2

Tekst aangepast

Danny2

Tussenstek is gewoon een stek van de stengel maar niet de top.
De eerste 3à4 blaadjes gooi je weg en van de twee volgende blaadjes maak je een stekje door het bovenste blad te behouden en het onderste weg te snijden tot tegen de stengel, daarna halveer je het bovenste blad om uitdroging te voorkomen en steek je het stekje een drietal cm in je stekmedium.(Als je eens langskomt zal ik het je tonen)

danny2
woensdag 27 juni 2007 - 05:10
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Vandaag staat de 1ste bloem open: [afbeelding verwijderd niet-https]
Shot at 2007-07-01
zondag 1 juli 2007 - 21:54
corrielat

Corrielat

Bowie,

Harstikke goed gedaan zeg, mijn complimenten, echt een geweldig mooi exemplaar, ik had hem nog nooit gezien, proficiat
zondag 1 juli 2007 - 22:06
Bowie

Bowie

De compliment zijn eigenlijk niet voor mij. Ik had de plant gekocht met al 2 bloemen (dicht) op. Zie de voorgaande foto.

Het zou een goeie klimmer moeten zijn, en blijkbaar gemakkelijk om te stekken. Heb zo 2 soorten, en ga ik die aan mijn afsluiting laten groeien.
zondag 1 juli 2007 - 22:40
danny2

Danny2

Hallo tania,

denk eraan dat alleen de aristolochia macrophylla(durior) wintervast is en dat de giganthea toch zo'n 5° nodig heeft in de winter.
Deze laatste was wel een succes op de opentuindagenen was met zeven bloen een echte blikvanger.

danny2
donderdag 5 juli 2007 - 04:07
Bowie

Bowie

Danny, heb jij ondertussen nog iets gevonden over de cymbiflora?

Deze morgen gezien dat er zeker al een 10tal bloemen in allerlei groottes aankomen:
[afbeelding verwijderd niet-https]
Shot at 2007-08-14
[afbeelding verwijderd niet-https]
Shot at 2007-08-14

Aan mijn andere komt er niks meer aan.
dinsdag 14 augustus 2007 - 12:15
danny2

Danny2

Hallo tania,

deze naam zegt mij totaal niets, vind er ook niks over terug maar lijkt me toch mooi.
Wat de giganthea betref deze gaat nu hier opnieuw bloeien , dus niet wanhopen zal bij jou ook nog wel nieuwe knoppen gaan geven.

danny
woensdag 15 augustus 2007 - 21:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon