menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pampasgras wordt te breed

Ga naar meest recente reactie

Chris646

Chris646

Ik heb op meerdere plaatsen pampasgras staan (de grootste variant) en deze zijn door de jaren heen heel breed geworden. In en rondom de kern zitten veel dode stukken (bij de plant op de foto heb ik die weggehaald, vandaar de 'gaten'). Rondom groeit hij dan steeds weer uit met nieuwe aanwas.

Nu wil ik deze graag weer compacter maken, kleinere diameter dus. Hoe kan ik dat het beste aanpakken? Ik kan de buitenkant eraf steken, maar dat zijn juist de betere gedeeltes. En als ik bijv. de plant doormidden spit, heb ik dode/minder goed bloeiende stukken aan de buitenkant. Bovendien vraag ik me af of de graspunten dan nog mooi 'vallen'.

Zijn er hier pampasgrasexperts aanwezig?

Bloemen & Planten

donderdag 20 maart 2025 - 12:40
Peterplant

Peterplant

De pol op nemen, in 4 stukken steken. Van die stukken de dode delen afsteken en dan de jonge, frisse delen weer opnieuw planten.
donderdag 20 maart 2025 - 13:22
Chris646

Chris646

Hoi Peter,

Bedankt voor je reactie. Kan ik dan 2 of 3 delen bij elkaar planten en gaat het dan denk je weer ogen als 1 geheel? Dus dat de graspunten weer mooi alle kanten op vallen.
vrijdag 21 maart 2025 - 15:26
Peterplant

Peterplant

Dat kan zeker. Zet je ze op dezelfde plek, probeer de grond dan wat op te peppen met compost of zo.
zaterdag 22 maart 2025 - 13:12
Chris646

Chris646

Dank je wel Peter, gaan we zo doen!
zaterdag 22 maart 2025 - 17:58
Chris646

Chris646

Hoi Peter,
Ik heb alle 3 de pampasgrassen gesnoeid en zie dat bij alle drie het midden dor en uitgedroogd is. Bij een is een groot middenstuk helemaal dood. Het lijkt erop dat de plant steeds vanuit het midden in de breedte uitgroeid (over de hele omtrek) en zo elk jaar flink breder wordt, terwijl het binnenste dus steeds verder 'verdord'.

Is dit normaal bij zo'n plant? Want dan is het geen makkelijke om te onderhouden. Je zou om de zoveel jaar moeten uitgraven en afspitten.

Hoor het graag!
Bedankt alvast.

Chris

Bloemen & Planten

zaterdag 29 maart 2025 - 16:13
Chris646

Chris646

Nog een foto van de twee naast elkaar.

Bloemen & Planten

zaterdag 29 maart 2025 - 16:14
Peterplant

Peterplant

Ja, dat is normaal. Maar dat verjongen hoeft pas als de plant in de zomer niet meer mooi oogt. Dat kale, dode deel zie je in de zomer toch niet.
zaterdag 29 maart 2025 - 19:56
Chris646

Chris646

Nee, dat klopt, maar zo wordt de plant wel al snel te breed voor de perkjes. Maar oké, dan is het niet anders. Weet ik dat!
zondag 6 april 2025 - 15:04
\n\n

Voeg een reactie toe

unkown error
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 1 + 2? (beveiligingscontrole) *