menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Planten in tuin hebben afwijkende bladkleur

Jeroen Brabants

Tekst aangepast

Jeroen Brabants

Dag iedereen.

Veel van de planten in mijn tuin (allemaal geplant in de laatste 2 jaar) hebben rare bladverkleuringen. Oftewel heel erg lichtgroen. ofwel lichtrood tot paars. Enkele hebben ook rare vlekken. Hieronder enkele foto's van de voornaamste aantastingen.
Heeft iemand een idee wat de oorzaken zijn? En wat er aan te doen is.
Alvast bedankt.

Deze bessenstruik zijn bladeren worden helemaal paarsrood.

Mijn Gelderser rozen verkleuren en krijgen veel van deze dode vlekken. Ik heb al eens het internet afgeschuimd hiervoor, maar ben nog niet zeker van wat het is.
Mijn hortensia in pot heeft trouwens hetzelfde probleem.

Mijn druivelaar zijn blad is ook redelijk licht, enkele bladen verkleuren dan weer rood. Hij heeft aan het begin van de lente goed gegroeid. Maar de groei is sinds mei eigenlijk gestopt.

Zowel mijn bessenstruiken als mijn kerselaar hebben heel lichtgroene, bijna gele, bladeren.

Het krentenboompje heeft enkele rode bladeren. En op de bladeren aan het uiteinde lijkt iets van meeldauw ofzo te zitten.
Ik ben een beetje in paniek omdat zoveel verschillende planten in mijn tuin problemen hebben. Zou er een gemeenschappelijke oorzaak zijn?
maandag 17 juni 2024 - 17:17
Jeroen Brabants

Tekst aangepast

Jeroen Brabants

edit: dubbel
maandag 17 juni 2024 - 17:23
Tuinprins

Tuinprins

De oorzaak is het weer. De vele regen en de relatief lage temperaturen van de afgelopen tijd hebben hun weerslag op de planten. Je bent echt niet de enige waarbij de planten er niet florissant bij staan. Bladkleur vaak te licht, bladeren die roodachtig verkleuren etc.

Die Gelderse roos / Viburnum opulus heeft last van bladvlekken. De oorzaak is eveneens het regenachtige weer. Hierdoor blijft het blad lang nat en hebben de onzichtbare schimmels die bladvlekken veroorzaken vrij spel.

Hopen op beter weer (en als we de weerberichten mogen geloven wordt het volgende week ECHT beter weer).

Gegroet, de tuinprins

maandag 17 juni 2024 - 18:17
Peterplant

Peterplant

Staan de planten in een gazon, maak dan grotere boomspiegels. Gras is een enorm concurrent voor pas geplantte planten.
maandag 17 juni 2024 - 20:46
\n\n

Voeg een reactie toe

unkown error
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 1 + 2? (beveiligingscontrole) *