menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bladluizen

Ga naar meest recente reactie

refke

Tekst aangepast

Refke

Hoe kan ik bladluizen het best bestrijden?
Ze zitten zowel op blauwe distels, vlinderstruiken ed... en in mijn bomen...
Thx
zondag 27 mei 2007 - 20:46
Spuddy

Spuddy

Ik heb hier op dit forum gelezen dat je ze kan bestrijden door ze te vernevelen met ijskoud water.
zondag 27 mei 2007 - 21:10
brompie

Brompie

Als je even gaat googelen vind je bij tuinbonen ook deze tip van het koude water,de luizen hebben hier een luizehekel aan en trekken weg. (Elke paar dagen herhalen)
Als je een flink aantal lieveheers beestjes heb dan heb je mazzel die eten luizen als ontbijt,lunch,diner,en als snack.
Bij ons op de tuin gebruiken ze ook wel Spruzit een biologische luizen verdelger ook geschikt voor tuinbonen,sla,bloemkool,spruiten enz.
Echter als je dit gespoten hebt dan de groente pas driedagen na het spuiten eten anders word jezelf verjaagd.
Grt Brompie
maandag 28 mei 2007 - 03:14
Bowie

Bowie

Of spuitbus vullen met water en een klein beetje afwasmiddel en op de luizen spuiten.

Of evt met de hand over de takken gaan, zodat de luizen er af zijn - doe wel huishoudhandschoenen aan.
maandag 28 mei 2007 - 03:21
sylvain

Sylvain

Tania dat is de perfecte en goedkoopste manier van werken de groote sproeier en weg zijn ze grt en dag
maandag 28 mei 2007 - 07:50
corrielat

Corrielat



Of evt met de hand over de takken gaan, zodat de luizen er af zijn - doe wel huishoudhandschoenen aan.

meestal vergeet ik de handschoenen, als ik mijn tuin werk heb ik nooit handschoenen aan, het voordeel van met je vingers bladluizen verwijderen is dat je toch geen gif aan je vingers hebt he, en och mijn vingers zijn toch altijd zwart euh (groen) hoe viezer mijn handen s'avonds zijn hoe liever ik heb, zelfs op zon en feestdagen, en als je geen gif maar vingertjes gebruikt, hoe blijer je bloemetjes en blaadjes groeien,
maandag 28 mei 2007 - 17:53
Angelo

Angelo

ik heb hier gewoon water, gemengd met zo zeep uit een pompje (aldi) en daar mee gespoten, en dat werkte schitterend!

groetjes
maandag 28 mei 2007 - 20:28
danny2

Danny2

Zeepsop is natuurlijk het beste en wel omdat dit in de ogen pikt, dan wrijven ze met hun pootjes in hun ogen en ze vallen van de plant af en moet je ze alleen maar doodtrappen.

groetjes danny2
dinsdag 29 mei 2007 - 03:47
Ami

Ami

Allemaal goeie tips!
In mijn tuinboek staat ook: 10% spiritus op 1l water aangelengd met een ietsje zachte zeep voor de "vergijding".
Of ook: een aftreksel maken van wat tabak (mag niet sterk zijn) en daarmee op de plant spuiten.
Of een afkooksel maken van heermoes en dit zou tevens via 't blad je plant versterken waardoor hij zich beter bewapent tegen de aanval van bladluizen. Omdat naar dat boek, zwakkere planten als 't waren aangetrokken worden door die insectjes.
En om het op de planten nestelen van bladluizen te voorkomen, kan je gepelde teentjes knoflook tussen de planten hangen of fijnversnipperd rond de plant leggen. De bladluizen houden (ook) niet van die geur!.
woensdag 30 mei 2007 - 06:21
an

An

of gekookt rabarber blad,heb ik ook gelezen maar die heb ik niet ik heb het met afwasmiddel gedaan en water

angelo welk pompje heb jij dan gekocht en met welk spul er in
dan kijk ik er ook even naar

gr an
woensdag 30 mei 2007 - 20:56
Angelo

Angelo

dat was ongeveer een maand, 5 weken geleden in de aldi, dus nu zal het er niet meer zijn.

ik zal straks eens een foto maken van het pompje.
nu vul ik het gewoon met zeep en water, en het werkt ook goed!


groetjes
donderdag 31 mei 2007 - 00:45
an

An

okee wacht op je foto
gr an
donderdag 31 mei 2007 - 03:38
Ami

Ami

Ben ook "naast het pompje van den Aldi gevallen" en vond er twee weken later één in Wibra maar dat is nu ook al enkele maanden geleden me dunkt. Ben er wel zeer tevreden over. Wie weet hebben ze daar nog eetnje in hun stock liggen...
donderdag 31 mei 2007 - 04:39
an

An

ja ami ik heb er toen niet aan gedacht omdat ik al jaren geen blad luis meer had de laatste keer was op mijn engelse rozen ,maar omdat ik die niet meer heb had ik ook geen blad roos meer .
nou toevallig op mijn hibiscus.
ik ga morgen toch naar de aldie in purmerend dus ga daar maar even kijken.
en volgende keer zal ik ook eens kijken bij de wibra.
maar angelo hoe heete het misschien dat ik er naar kan vragen is het biologisch of zo iets
gr an
donderdag 31 mei 2007 - 05:32
Ami

Ami

Ann, ik had bovenste verkeerd begrepen. Bij Aldi hebben ze een product verkocht tegen bladluizen, waarvan ik je de foto per mail zal doorsturen.
Ik had het echter over een zelf te vullen plantenspuitbus.
donderdag 31 mei 2007 - 06:19
an

An

ami dat heb ik onder tussen wel gedaan met afwasmiddel en water.
maar dat was lachen ik had er eerst een hoop afwas middel ingedaan en toen water maar niet geschut
was mijn hele slangetje van die spuitbus verstopt en de afwas middel puur droop er uit
later ging het wel goed hahahaha lekker slim he.
gr an
donderdag 31 mei 2007 - 06:24
Ami

Ami

An, volgens het tuinboek van Rob Herwig, moet het zachte zeep zijn, dus zeker geen afwasmiddel want dat is nogal straf voor de planten denk ik. Bijvoorbeeld Sunlightzeep in vloeibare vorm is zeer zacht. Tenzij andere forumgebruikers idd ook afwaszeep gebruiken maar dan in een zeer dunne oplossing waarschijnlijk.
Ik heb de foto vanhet product dat bij Alid verkocht is geweest, gesafed maar ik denk dat ik dit beter via je persoonlijke mail doorstuur. Er staat op wat erin zit. Laat maar weten of 't je interesseert.
En hier is een foto van een goede plantenspuit (geen grote rugdragerspuit) die ik op internet gevonden heb. Zo één in die aard heb ik in Wibra gekocht. Met een koperen lang mondstuk.



[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 31 mei 2007 - 06:36
an

An

dat ziet er goed uit ja stuur mij die foto maar via email
al vast bedankt
gr an
donderdag 31 mei 2007 - 06:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon