menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aanleg bostuin

Ga naar meest recente reactie

Carla.W

Carla.W

Ik heb een grote tuin, op het platte land.
Momenteel aanwezig: een grote linde, 3 berkebomen, 2 tamme kastanjes, een hazelaar. Verder wat verdwaalde planten zoals hop, guldenroede, een jasmijn die t maar matig doet, druivenstruik.
Alles nogal door elkaar.
Ik wil er graag een bostuin van maken. Waar moet ik op letten dat t een goed geheel gaat worden?

Bloemen & Planten

donderdag 19 januari 2023 - 20:35
Tuinprins

Tuinprins

Waar je rekening mee moet houden: schaduw en droogte.

In de buurt va de bomen die jij hebt staan wordt het in de zomer gortdroog. Veel planten leggen daar het loodje. Alleen planten die overweg kunnen met 'droge schaduw' kunnen daar overleven. Helaas is het aantal planten dat overweg kan met droge schaduw tamelijk beperkt. Je moet dan denken aan o.m. varens, winterharde cyclamen (Cyclamen hederifolium, Cyclamen coum), Epimedium versicolor, Lamium, Hedera en Vinca.

Op internet zie ik regelmatig lijstjes voorbij komen met planten die tegen droge schaduw kunnen. Meer dan de helft van de genoemde planten kan niet tegen droge schaduw. Voorbeeld: Astrantia / Zeeuws knoopje. Absoluut niet geschikt voor droge schaduw, gaat bij droogte kwijnen.

Eerste jaren zul je in de zomer toch water moeten geven anders gaan de planten daar dood. Pas als ze goed vastgeworteld zijn kunnen ze met droogte overweg.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 20 januari 2023 - 08:58
leerling

Leerling

Ik weet niet wat je verstaat onder een "bostuin".

We hebben hier een stuk wilde tuin. Daar komt vanalles spontaan groeien. Wat ik niet goed vind (bramen, amerikaanse vogelkers, robinia, hemelboom, gele dove netel, rhododendron ...), haal ik weg. De rest mag blijven. Wat vanzelf opkomt, doet het op die plek dikwijls ook goed.

Heel wat dieren hebben er een thuis en dat vinden we prettig.
vrijdag 20 januari 2023 - 16:08
Carla.W

Carla.W

Bedankt zover.
Alles 'maar laten groeien' komt neer op 80% brandnetels, dus dat zal geen optie zijn.
En idd, er groeit maar weinig onder de linde.
zaterdag 21 januari 2023 - 20:46
leerling

Leerling

Nee, alles maar laten groeien doe ik ook niet.
Er zijn hier plaatsen waar brandnetel mag groeien, maar op andere plaatsen haal ik dat ook weg. Brandnetel heeft oppervlakkig wortels, dus dat wiedt hier (droge zandgrond) gemakkelijk.
zaterdag 21 januari 2023 - 20:59
renate67

Renate67

bosanemoontjes als je grond daar geschikt voor is, sneeuwklokjes en andere vroeg bolletjes die gebloeid hebben voor de bomen vol in het blad zitten.
zaterdag 25 februari 2023 - 22:22
renate67

Renate67

lelietje der dalen ook natuurlijk
Vingerhoedskruid op de rand van schaduw
(ofwel planten die je in het bos ook tegen komt)
zaterdag 25 februari 2023 - 22:24
renate67

Renate67

CLEMATIS VITALBA = Wilde bosrank
zaterdag 25 februari 2023 - 22:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon