menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aanplantadvies rhododendron op kleigrond

Ga naar meest recente reactie

pwfick

Pwfick

Ik wil graag een een stuk van ongeveer 5 m2 volplanten met rhododendron (Cunningham White). De grond is kleigrond. Ik ben op zoek naar tips hoe ik dit het beste kan doen.

- Hoe diep moet ik het afgraven? Hoeveel turf heb ik nodig?

- Ik had ergens gelezen dat men het best eerst een laag grind aanbrengt onder in het gat, daarbovenop takken en dan turf erover. Waarschijnlijk om de afwatering te verbeteren. Heeft dit toegevoegde waarde?

- Elders las ik weer dat een gat met tuinturf op de lange termijn niet succesvol is, omdat via het grondwater de turf langzaam vermengd zal worden met de klei. Het zou beter zijn om de rhododendrons in een kuip te planten met gaten voof afwatering)? Is dit echt beter? Gaat dit op lange termijn niet de groei juist beperken, omdat de wortels geen kant meer op kunnen?
woensdag 3 augustus 2022 - 23:34
Tuinprins

Tuinprins

Niet aan beginnen.

Op kleigrond gaat zo'n plantgat vaak als doucheputje werken waardoor de wortels van de rhododendron in neerslagrijke periodes te nat komen te staan. Wortelrot (i.e. Phytophthora cinnamomi) ligt dan al snel op de loer. Tegen deze aantasting is niets te doen.

Zet er iets anders neer wat het op kleigrond wel goed doet bijv. Photinia, Viburnum of struikklimop.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 4 augustus 2022 - 07:35
Henk-Willem

Henk-Willem

Rododendron is helaas kansloos op kleigrond (en het gebruik van turf is eigenlijk ook niet meer echt heel wenselijk).
Zoals Tuinprins aangeeft zoek planten die passen bij je grondsoort, dat bespaart een hoop gedoe.
Nog een andere optie qua heester is de Eikenbladhortensia. Die doet het hier wonderwel (?) goed op klei-achige grond. Blijkt in de halfschaduw tevens goed bestand tegen de (huidige) droogte - in tegenstelling tot veel andere hortensiasoorten. Bloeit natuurlijk wel veel later (maar ook langer jul-sep) dan Rododendron. Als bonus ook nog een prachtige wijnrode verkleuring van het blad en de bloemen in de herfst waarbij in zachte winters het blad lang aan de plant blijft.
maandag 8 augustus 2022 - 20:35
pwfick

Tekst aangepast

Pwfick

Bedankt voor de reacties tot dusver en de tip voor de eikenhortensia. Die kende ik nog niet. Ik zoek echter iets wat wintergroen is, dus als rhododendron echt een slecht idee is, dan neig ik eerder naar laurier.

Het is echter geen hele zware kleigrond, dus ik had gehoopt dat er toch nog wel iets mogelijk was met een rhododendron. Hier verderop in de straat staat een hele grote rhododendron groep van zeker 10x10 meter en 3-4 meter hoog, die het supergoed doet. Dus ik had gehoopt dat er toch nog wel iets van te maken is. Misschien verstandig om eerst een bodemtest te doen om te kijken hoe zuur de grond daadwerkelijk is?

Ik zie dat veel hoveniers rhodondendrons aanplanten op een verhoging van turf. Misschien is dat wel een goede oplossing om het doucheput effect op te lossen dat Tuinprins schetst?
dinsdag 9 augustus 2022 - 11:20
Tuinprins

Tuinprins

Die bodemtesten die je in het tuincentrum kunt kopen zijn niet erg betrouwbaar. Een professionele bodemtest laten doen is prijzig.

Als je vlak aan de kust woont is het aanplanten van rhododendrons geen goed idee omdat deze niet goed tegen de zoute zeelucht kunnen.

Ik heb ooit het verhaal gehoord/gelezen van een man in Zeeland die persé rhododendrons in zijn tuin wilde hebben. Ik geloof dat de grond 1 meter diep is uitgegraven en opgevuld is met een mengsel van zand en potgrond voor zuurminnende planten. Zal een aardige duit hebben gekost.

Er wordt wel eens gezegd dat 3 dingen belangrijk zijn bij de aanplant van rhododendrons en dat zijn: drainage, drainage en drainage! Rhododendrons willen niet te droge maar wel goed water doorlatende grond. Als rhododendrons te nat komen te staan dan krijgen ze last van de wortels en is het vaak einde oefening. Kleigrond kan gemakkelijk dichtslibben waardoor drainage wordt belemmerd. Kleigrond ( in dit geval vaak 'blauwe klei') wordt ook wel gebruikt bij de aanleg van natuurlijke vijvers: het aanbrengen van een kleilaag op de bodem voorkomt dat het water snel de bodem inzakt.

Mijn advies is om de beplanting af te stemmen op de grondsoort. De grondsoort afstemmen op de gewenste beplanting is inzake kleigrond vaak het paard achter de wagen spannen. De meeste 'oplossingen' zijn een soort lapmiddelen die niet of onvoldoende resultaat bieden. Tenzij je een groot budget hebt en de dingen grootschalig kunt aanpakken zoals het 1 meter diep afgraven van de kleigrond.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 11 augustus 2022 - 08:23
Carib

Carib

Ik heb ook wel gelezen dat zelfs het diep afgraven en de grond vervangen problematisch blijft, omdat door de vochthuishouding er toch kalk uit de omgeving inspoelt in die putten. Daarom zou alleen planten op heuvels effectief zijn, maar dat lijkt me een zeer onduurzame oplossing, omdat deze terpen natuurlijk heel veel extra water nodig hebben in droge zomers. En dat kan dus ook weer niet met eventueel opgepompt grondwater, want dat zal op klei vaak kalkrijk zijn.

Ik heb op mijn lichte kleigrond een paar rhodo's en ze leven, maar mooi is anders. Ze hebben jaren in pot gestaan totdat ze daar te groot voor werden. Als het per se wintergroen moet zijn, dan kan ik Choisya of portugese laurier aanraden. Die doen het hier uitstekend.
donderdag 11 augustus 2022 - 17:20
Tuinprins

Tuinprins

Choisya, niet aan gedacht maar is ook een goede keus. Vooral 'White Dazzler' die wordt niet zo groot als de bekende 'Aztec Pearl'.

Je hebt van die rhododendrons die zijn geënt op een 'kalktolerante' onderstam. Deze rhododedrons worden ook wel INKARHO rhododendrons genoemd. M.i. vooral een PR verhaal al kwam ik laatst iemand tegen die een 2 tal jaren geleden deze had aangeplant en het op LICHTE kleigrond tot nu toe goed deden. 2 jaar is echter niet al te lang, je moet zoiets tussen de 5 en 10 jaar bekijken. Bovendien zijn die INKARHO rhodo's behoorlijk aan de prijs omdat ze geënt zijn.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 11 augustus 2022 - 21:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon