menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rhododrendon

Ga naar meest recente reactie

fr5

Fr5

Zoals je kan zien op de foto is mijn rhododendron calostrotum keleticum waarschijnlijk afgestorven. Wat zou de oorzaak hiervan kunnen zijn?

Bloemen & Planten

zaterdag 30 juli 2022 - 08:52
Tuinprins

Tuinprins

Rhododendron calostrtum keleticum is een lastige rhododendron want redelijk gevoelig voor diverse schimmelziektes zoals taksterfte en Phytophthora cinnamomi. Deze aantastingen worden veroorzaakt door voor de mens onzichtbare schimmels. Phytophthora cinnamomi tast de wortels van de plant aan en treedt vooral op als de planten te nat staan. Dit kan komen door veel neerslag, overmatig water geven of slechte drainage.

Wat verder kan meespelen: Rhododendrons kun je in een pot/bak zetten maar moeten niet in de volle zon worden gezet. 'S morgens zon, 's middags schaduw/gefilterd zonlicht. Rhododendrons behoren tot een plantenfamilie waarvan de meeste vertegenwoordigers koele wortels willen hebben. Als rhododendrons in pot/bak op het heetst van de dag bij 35 graden in de volle zon staan dan sterven de wortels af (in pot/bak kan onder deze omstandigheden de temperatuur richting de 50 graden gaan).

Bovenstaande rhododendrons kun je afschrijven. Ik zou ook de potgrond wegdoen want als het om Phytophthora gaat dan blijft deze schimmel in de grond aanwezig en kan voor herbesmetting zorgen. Ook zou ik niet kiezen voor een rhododendron maar een plantensoort die niet gevoelig is op de wortel (zoals we dat in het vak zeggen).

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 30 juli 2022 - 09:38
fr5

Fr5

Heel erg bedankt Tuinprins. Ik zal uw raad zeker opvolgen.
zaterdag 30 juli 2022 - 12:04
engelinde

Engelinde

Die bak waar die rhododendrons in staan,hebben die wel lucht gaten onderin?
Want waar het water in blijft staan en niet weg kan,
kunnen die planten ook niet groeien en gaar rotten en gaan dood!
Logisch gevolg ervan!
Want die fout word nog veel gemaakt merk ik geregeld op.

gegroet Engelinde
maandag 3 oktober 2022 - 13:22
fr5

Fr5

De rhododendrons zijn ondertussen allemaal kapot gegaan. Ik ga morgen de plantenbak controleren op luchtgaten. Bedankt voor uw advies.
dinsdag 4 oktober 2022 - 19:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon