menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat met die buxussen?

Ga naar meest recente reactie

MarcelVC

MarcelVC

Al 10 jaar staan ze er. Van groot naar kleiner. Nummer 3 (grootste) doet het prima. Nr1 ziet er ook gezond uit. Wat gebeurt er met de middenste? Die krijgt allemaal dorre blaadjes. Ze krijgen allen regelmatig meststoffen en water. Ik zie geen buxusrupsen. Wat kan dit veroorzaken?

Bloemen & Planten

zaterdag 23 juli 2022 - 17:37
MarcelVC
zaterdag 23 juli 2022 - 17:49
Peterplant

Peterplant

Ik denk dat deze plant een keer te veel zon heeft gehad in combinatie met te weinig water. De jonge topjes zijn verbrand/verdroogt. Water geven en de bruine topjes wegwrijven.
zaterdag 23 juli 2022 - 20:55
MarcelVC

MarcelVC

Ok, water vanaf nu regelmatig ik heb ook wat blauwe korrel gegeven. Wel vreemd dat enkel 1 van de 3, de middelste, dit treft. Ze staan op zelfde plaats al +10 jaar, nog nooit gezien. Climate change..?
zaterdag 23 juli 2022 - 22:59
PeterC

PeterC

Ik herken het wel bij onze buxusplanten. Beetje zonnebrand aan de toppen van de bladeren.
Ach ja, de ene plant is de andere niet en het ene jaar is het andere niet.
Niets om je zorgen over te maken, denk ik.
donderdag 28 juli 2022 - 19:30
Tuinprins

Tuinprins

De oorzaak is niet hoofdzakelijk de hitte maar het feit dat deze buxussen in veel te kleine potten staan. De potten zitten vol met wortels waardoor de pot relatief weinig water kan vasthouden. Gevolg: pot is zeer snel droog. Krijg je dan extreem hoge temperaturen dan verbrand het jonge schot. Buxus komt van oorsprong uit het Middellandse Zeegebied en is echt wel wat warmte gewend.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 29 juli 2022 - 15:45
PeterC

PeterC

Buxus is toch een inheemse plant? Niet?
vrijdag 29 juli 2022 - 18:31
Tuinprins

Tuinprins

De vraag is wanneer een plant inheems. Als die hier 500 jaar voorkomt? 1000 jaar? 2022 jaar?

Buxus sempervirens staat ook wel bekend als 'Europese buxus' maar west Turkije is ook Europa ...


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 30 juli 2022 - 09:56
Esem

Esem

Ik zou zowiezo de buxus in een grotere pot overplanten en tevens kijken of er geen aaltjes aan de wortels knagen.
Blauwe korrel is niet direct de beste messtof die je een plant kan geven.
Ik persoonlijk zou kiezen voor een bio meststof.
Groetjes E.
zondag 31 juli 2022 - 09:29
PeterC

PeterC

De vraag is wanneer een plant inheems. Als die hier 500 jaar voorkomt? 1000 jaar? 2022 jaar?

Ja, inderdaad.
Wij hebben op ons terrein de Oostenrijkse dennen laten verwijderen maar wij werden door de gemeente verplicht om inheemse bomen aan te planten.
Notelaar of Kastanje stonden daar niet bij, alhoewel de Romeinen die 2000 jaar geleden hier hebben geïntroduceerd.
Het lokale tuincentrum stelde ons gerust: als je al bomen plant is de gemeente al tevreden.
zondag 31 juli 2022 - 18:42
MarcelVC

MarcelVC

Bijna een jaar later… alles was prima hersteld maar nu toch wel ‘verloren’ weerom de 2 kleinere broertjes..

Heb nu 2 ilex bollen besteld, ben benieuwd..

Bloemen & Planten

zaterdag 17 juni 2023 - 21:23
MarcelVC

MarcelVC

Het trio

Bloemen & Planten

zaterdag 17 juni 2023 - 21:25
PeterC

PeterC

Inderdaad, die 2 kleinere zijn verloren. Spijtig.
Maar waarom heb je die struiken niet gewoon in de volle grond geplant?

Wij hebben hier al 15 jaar een 30 m lange buxushaag staan en niks problemen met verdrogen. Onze bodem is droge zandgrond, officiële classificatie "duin", alhoewel wij hier 140km van de kust verwijderd wonen.

Ik heb die planten nog nooit extra water gegeven. Ook nu na zo een lange droge periode staan ze er perfect bij, net als vorige zomer.
maandag 19 juni 2023 - 23:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon