menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hortensia's in pot

Annemarie1953

Annemarie1953

is hier iemand die met succes hortensia's in pot heeft staan ? Ik heb er nu al een stuk of vijf staan, maar ik koop ze in bloem, en het jaar er achter heb ik wel een gezonde plant in mijn pot maar geen bloemen. Ik denk nu dat ze in het voorjaar invriezen, moet ik ze binnen overwinteren dan?
dinsdag 19 juli 2022 - 18:23
Jeanine S

Jeanine S

Ik laat de mijne buiten staan, stadstuin dus goed ingesloten.
Enkel als het heel hard vriest, zet ik ze binnen.
En ze doen het al jaren goed.

Bloemen & Planten

dinsdag 19 juli 2022 - 18:48
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Het probleem ligt hier in het feit dat je planten koopt die totaal geen verhoute delen hebben. Al de stengels zijn groen, niet bruin/verhout.

Deze hortensia's worden speciaal gekweekt voor de impulsmarkt. Ze zien er prachtig uit maar eigenlijk is het 'softe meuk'. Deze hortensia's worden zo gekweekt dat ze in week x of y geleverd kunnen worden aan het tuincentrum of de supermarkt. Heel vaak is het zo dat zo'n plant maar twee jaar oud is. Door ze te vertroetelen en regelmatig terug te snoeien kun je binnen korte tijd een leverbare plant kweken. Deze hortensia's worden ook altijd binnen in een kas opgekweekt en zijn het echte weer niet gewend.

Zoals gezegd is het grote manco van deze impulshortensia's dat ze geen of nauwelijks verhoute delen hebben. De jonge groei is totaal niet afgehard. Als jij deze uitplant in de tuin of in een pot zet dan sterven deze takken in de winter een flink stuk in. Krijgen we stevige vorst dan vriezen deze exemplaren dood of komen nog maar terug met een enkel zielig takje. Ook als je deze planten in de herfst binnen zou zetten dan nog sterven de takken voor een deel in simpelweg omdat de cellen in de takken onnatuurlijk snel zijn gegroeid.

Aangezien de takken in de winter voor een (groot) deel insterven duurt het een jaar extra voordat je weer bloemen hebt. De boerenhortensia's bloeien op het hout van vorig jaar en als dat er niet is heb je ook geen bloemen. Anders is het bij de pluimhortensia's die bloeien op eenjarig hout.

Wil je boerenhortensia's die het jaar erop weer bloeien dan kies je exemplaren die voldoende verhoute delen hebben. Deze zien er in het voorjaar minder mooi uit maar zijn veel degelijker. Je moet dus minder als een ekster denken en meer als een uil ....


Gegroet, de tuinprins

woensdag 20 juli 2022 - 10:15
Annemarie1953

Annemarie1953

Dank jullie wel Jeanine S en Tuinprins, ik zal dan geduld moeten hebben tot volgend jaar denk ik
zondag 24 juli 2022 - 08:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon